Claes Sörmland
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Låter som en skröna. Finns väl ingen som sitter och granskar mail som fastnat i spamfiltret.....
Jag ser möjlighet till kommunal effektivisering...
 
  • Haha
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Låter som en skröna. Finns väl ingen som sitter och granskar mail som fastnat i spamfiltret.....
Inte nu kanske med det här var tidigt 2000 tal.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att vara politiker är inte ett arbete utan ett förtroendeuppdrag. Olyckligt om vi börjar se det som arbete, så faller ju den demokratiska modellen. Politiker är inte tjänstemän.
Jag menade inte att det var ett jobb, utan tycker man ska skilja på privatpersonen och den förtroendevalda, precis som man skiljer på privatpersonen och den anställda.
För privata ärenden använder man en privat mail, för jobbärenden en jobbmail och för förtroendearbete en annan.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag menade inte att det var ett jobb, utan tycker man ska skilja på privatpersonen och den förtroendevalda, precis som man skiljer på privatpersonen och den anställda.
För privata ärenden använder man en privat mail, för jobbärenden en jobbmail och för förtroendearbete en annan.
För mig är det inte lika klart.

Det är ju privatpersonen som är förtroendevald samma privatperson som söker bygglov. Det är ju inte så att privatpersonen t ex företräder Riksdagen när denne söker bygglov eller håller ett tal på Katrineholms torg eller skriver på Twitter. Det är privatpersonen som agerar.

Undantaget är ju politiker som har vissa ämbeten, t ex talmannen kan ju i ämbetet sägas företräda Riksdagen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För mig är det inte lika klart.

Det är ju privatpersonen som är förtroendevald samma privatperson som söker bygglov. Det är ju inte så att privatpersonen t ex företräder Riksdagen när denne söker bygglov eller håller ett tal på Katrineholms torg eller skriver på Twitter. Det är privatpersonen som agerar.

Undantaget är ju politiker som har vissa ämbeten, t ex talmannen kan ju i ämbetet sägas företräda Riksdagen.
Då tycker vi helt enkelt olika.

Jag tycker där är en skillnad om privatpersonen skickar en ansökan eller om politikern skickar en ansökan.

Men sen är jag också uppvuxen med att ha en egen privat mailadress långt innan jag fick en jobbmail.
 
  • Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
Man bör skilja på privata intressen och använda en privat mail.
Men om handläggaren påverkas av vilken mailadress som ärendet kommer ifrån så är även det illa.
 
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker där är en skillnad om privatpersonen skickar en ansökan eller om politikern skickar en ansökan.
Jag förstår bara inte varför du hamnar i den åsikten.

Sen kan jag hålla med Rothstein om att man kan tycka att visst agerande är mer eller mindre lämpligt. Att några av statsråden snattrar och driver osakliga drev på Twitter som skedde i den förra regeringen tycker t ex jag är olämpligt. De har ämbeten att förvalta. Men knappast förbjudet och väljarna får lägga sin röst för att justera det man inte tycker är lämpligt. Demokratins modell för att utkräva ansvar s a s.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår bara inte varför du hamnar i den åsikten.
Jag tycker att det privata ska hanteras via en privat mail, och det politiska ska hanteras via en politisk mail.
Att skicka privata ärenden via en politisk mail kan ses som man använder sin status som politiker som påtryckningsmedel.
 
  • Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men sen är jag också uppvuxen med att ha en egen privat mejladress långt innan jag fick en jobbmail.
Och jag som är uppvuxen med jobbmail långt innan jag skaffade en privat mejladress tycker hela fråga är en riktig struntsak. Vad spelar det för roll från vilken mejladress något skickas?
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Är helt obegripligt hur man inte använder en privat mail till allt privat, oavsett vad man jobbar med. Tanken "har jag kvar denna mail även om jag byter jobb?" är väl en bra gränsdragning, som hör det uppenbart att även till förtroendeuppdrag hörande mail skall lämnas utanför i privata ärenden.

Blir alltid lika förvånad när man ser maillistor för barnens klass och det är idel @myndighetX.se och @klåparsonochpartners.se. Skulle bli tokig om mina anställda använde vår mail till sånt.
 
  • Gilla
  • Haha
Boan och 8 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Har en bekant som jobbade på IT avdelning i Tyresö kommun och där satt en politiker och beställde horor via jobb mejlen.

Det han inte fattade var att alla mejl som fastnade i spamfiltren granskades manuellt och skickades vidare..
För nu ca 20 år sen så fick en dåvarande kollega till mig jobbet att utvärdera och bättra på porrfiltret åt en kund (jobbade då på ett outsourcing bolag)
Dvs iom att uppdraget innefattade att bättra på var han ju tvungen att försöka ta sig runt porrfiltret och komma åt andra porrsidor än de som fanns däri.
Killen ville INTE ha uppdraget och försökte ganska hårt att få närmaste chefen att låta nån annan göra det, men det lyckades inte.
Eftersom han inte ville använda sitt eget konto fick han tillstånd av kunden att göra ett testkonto som sedan skulle tas bort för just detta ändamål.
Sagt och gjort killen sätter sig uppdaterar programvaror , laddar ner listor med blockerings filter osv osv.
Sen kom fasen att försöka ta sig runt och han började med detta.
Precis då kan lyckats komma åt nån porrsida som inte var blockad så kommer en ny lite högre chef förbi och får se att det är porr på killens skärm.
Han får rediga utskällningen och inte ens en syl i vädret för att säga
"Det är ett beställningsjobba av kund att jag ska göra precis detta. Prata med min chef får du se"
Den höga chefen stormar iväg och går direkt till VDn
10min senare står VDn och frågar vad killen håller på med.
(alla på kontoret försöker se extremt upptagna ut men ingen skriver nått utan alla anstränger öronen till max)
svaret
"Kund har beställt uppdatering, utvädring och förslag på hur vi kan förbättra och blockera mer i kundens porrfilter. Han (pekar på den nya högre chefen) komme förbi just då jag hittade ett hål att komma igenom filtret. Fick inte ens en chans att förklara detta. Ni kan ju kolla med min chef och i ärendesystemet på ärende XYZ så ser ni att jag tyvärr måste göra detta"
:crysmile::crysmile:

Killen i fråga fick en officiell ursäkt av den högre chefen samt en middag som kompensation för att bli utpekad.
Varvid de flesta lite senare och mer privat:
"Meh! Jag vill också porrsurfa på jobbet och få en middag för det"
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Låter som en skröna. Finns väl ingen som sitter och granskar mail som fastnat i spamfiltret.....
När ett nytt filter har implementeras eller om en större justering har genomförts så kommer sannolikt någon granska utfallet. Eller om automatiken sätter någon allvarlig etikett på innehållet.

Susar det förbi, eller fastnar ett mail med ämnesraden "Re: Sv: Looking för company" så kommer nyfiken medarbetare att granska precis detta... ;)
 
L lbgu skrev:
Jobbar man statligt borde väl risken att epost med privat innehåll blir offentlig handling räcka som skäl att undvika det.
Generellt är e-post av privat karaktär inte offentlig handling (även om det prövas för att avgöra om det är privat). Just i detta fall är det olämpligt av andra skäl. Men jag håller med dig, det är bättre, enklare och mer lämpat att använda en privat e-post för privata ändamål.
 
E
Redaktionen Redaktionen skrev:
Två riksdagspolitiker kritiseras för att använda sin politiska mejl i ansökan om bygglov.

Du kan läsa artikeln här: Politiker använde officiell mejl för bygglovsansökan
Politiker som dessa två är en skam för hederliga politiker. Tyvärr allt vanligare LEX Ebba Varmluft.
 
Claes Sörmland
Kraven på våra politiker börjar bli lite löjliga när de ska ha hängas ut i media och hetsas över i denna tråd för att ha använt fel emailkonto. Samtiden.

Var tvungen att kolla upp deras ålder och Helena är alltså 60 år och Tomas 55 år. De hade för sjutton skrivmaskinssalar i skolan. De fick sin första email i vuxen ålder. Man kan inte tillämpa millennialversionen av digitaletik på den generationen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.