Strip skrev:
Jag försöker bara hjälpa till att hitta ett sätt för de engagerade medlemmarna att få loss det medlemsregister de enligt lag har rätt att få läsa. Ska tråden fortsätta åt det här hållet väljer jag nog att lämna den.
Ett sätt att få mer insyn i föreningens arbete är att gå på årsmötet.
Då bör man få reda på styrelsens arvoden, då de ibland kan beslutas på mötena.
Man bör ju i alla fall kunna få ta del av den ekonomiska redovisningen som visas på mötet.

Att "Din" förening har bestämt en förseningsavgift som man får anse som rätt hög kan man väl se som att de vill tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen, för bara vetskapen om en sådan avgift borde göra att de flesta betalar sina räkningar i tid...

cpalm skrev:
Jag håller inte med Jocke best om att gnäll är regel i föreningar, däremot är de som gnäller i 90% av fallen också de som är minst intresserade av att själva engagera sig. Dvs. den typen av människor som kräver av andra men som inget vill ge. En cancer som är välbekant hos de flesta som varit engagerade i föreningsstyrelser skulle jag tro, och som naturligtvs väcker starka känslor och åsikter.
Jag tror att detta är en rätt korrekt analys, många av de som högljutt klagar på att styrelsen inte gör rätt, borde gjort si eller så, dom vill absolut inte vara med själva i styrelsen.
 
J
Strip skrev:
Du missförstår mig nog (förvisso befogat mtp trådstarten), jag beskyller ingen, jag citerar bara uttryck från en medlem.

Hur stor är er förening? Är det en tusenlapp i månaden du får? Jag kommer väl lägga fyra-fem timmar om året i vår förening, när den väl går över i driftsläge så att säga och jag har kanske hoppats på kanske en tusenlapp om året i ersättning för mitt arbete och de kostnader jag har som är krångliga att specificera (toner, resor, osv). Nu under byggnationen har det varit en hel del arbete, men sååå våldsamt mycket arbete är det faktiskt inte.



Jag kände mig lite trängd, men inser att det beror på mina egna misstag i trådstarten. Flera bra råd hittills!
Äh jag får nog säga att jag uttryckte mig lite drastiskt med. Jag menade 1000 kr om året, för ungefär samma tid som du. Jag tycker också att det ska vara ordning och reda i föreningen.
Hoppas ni får bra svar från föreningen.
 
  • Gilla
Kemisten
  • Laddar…
J
cpalm skrev:
Jag håller inte med Jocke best om att gnäll är regel i föreningar, däremot är de som gnäller i 90% av fallen också de som är minst intresserade av att själva engagera sig. Dvs. den typen av människor som kräver av andra men som inget vill ge. En cancer som är välbekant hos de flesta som varit engagerade i föreningsstyrelser skulle jag tro, och som naturligtvs väcker starka känslor och åsikter.
Du uttryckte det bättre än jag kunde. Det är lite som i de flesta föreningar, klubbar och tex skolan, med föräldrar etc. Samtidigt är det viktigt att medlemmarna ställer krav på styrelsen. En svår balansgång ☺️
Ursäkta om jag tog i för mycket, men det engagerar mig ordentligt ☺️
 
Jag sitter själv i en fiberförenings styrelse och vi har precis börjat ta ut arvoden efter att i drygt tio år arbetat nästan gratis. Höga påminnelseavgifter har vi också tagit ut i ett par år. Vi har dessutom infört en faktureringsavgift på 100kr för de som vägrar autogiro. Inte i närheten av vad som nämns i denna tråden men ändå...

Orsaken?
Vi får jaga medlemmar som inte betalar i tid och det är ett enormt arbete med att hålla ordning på medlemmarna. Alternativet för oss var att börja sälja fakturorna istället, men det gick inte medlemmarna i föreningen med på så då blev det så här. På senaste årsmötet så var det fyra personer med som inte sitter i styrelsen, två av dem har suttit i styrelsen tidigare dock...

Sedan flyttar folk utan att göra rätt för sig också, de meddelar inte den nya fastighetsägaren vad som gäller i fiberföreningen, vilket gör att styrelsen måste ta kontakt med alla de nya villaägarna genom att ringa på hos dem eller att ringa till dem.

Så även om vi numera tar ut några tusenlappar var i arvode så får medlemmarna i föreningen rejält med valuta för insatserna vill jag lova.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
fahlis skrev:
Vad i inlägget #3 är det du inte förstår? Följ länken och läs § 6 nuvarande och kommande formulering.
Korrekt, jag som läste (väldigt) slarvigt!
 
Strip skrev:
För att jag är människa och har åtminstone pyttelite empati och självrespekt? Precis som många av er deltagare i tråden (och troligtvis de flesta av alla medlemmar på forat), vill jag hjälpa till om jag kan, det ligger nog i de flesta människors natur. Dessutom ligger ämnet mig nära, eftersom jag själv sitter i styrelsen för en liknande (mindre) förening, med den skillnaden att jag faktiskt brinner för "min" förening och våra medlemmars ekonomiska intressen.
Det var ett jättebra svar, jag blir efter att ha följt många trådar lite oroad över vad som kan vara rena rättshaverister. Med detta svaret och andra svar som kommit förstår jag att det inte är så i denna tråd ;)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
C
pacman42 skrev:
Alternativet för oss var att börja sälja fakturorna istället, men det gick inte medlemmarna i föreningen med på så då blev det så här.
Det är faktiskt inte medlemmarnas sak att avgöra, utan en klockren styrelsefråga.
Låter som att det vore en utmärkt idé att inte bara sälja fakturorna utan lägga ut hela den ekonomiska förvaltningen med fakturering, hantering av betalning, medlemsregister m.m.
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Styrelsens arvoden beslutas som regel vid stämman, så har man varit med på stämman borde man veta vilka arvodena är. Har det överhuvudtaget inte varit uppe för diskussion kan det vara läge att kolla vad stadgarna säger dels om arvoden och dels om vilka punkter som ska föredras på stämman, samt tidigare stämmoprotokoll och vad som sagts där om arvoden.
 
cpalm skrev:
Det är faktiskt inte medlemmarnas sak att avgöra, utan en klockren styrelsefråga.
Låter som att det vore en utmärkt idé att inte bara sälja fakturorna utan lägga ut hela den ekonomiska förvaltningen med fakturering, hantering av betalning, medlemsregister m.m.
Jo då, det är medlemmarnas sak att avgöra, om de så vill. Allt som medlemmarna vill bestämma, är medlemmarnas sak att bestämma. Styrelsen kan ta en del beslut, men medlemmarna kan alltid ändra på det om de så vill. Naturligtvis under givna regler.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
C
thomasx skrev:
Allt som medlemmarna vill bestämma, är medlemmarnas sak att bestämma.
Jag håller inte med. Det ligger inte inom medlemmarnas ansvarsområde att besluta kring den löpande förvaltningen. Att de rent teoretiskt kan göra det är en annan sak. En förening som styrs på det sättet lär dock inte bli särskilt långlivad.
 
Strip skrev:
Är styrelsearvoden en vanlig källa till konflikt i ekonomiska föreningar? I föreningar i allmänhet?
I de flesta föreningar så är det inte styrelsen som gör det mesta av jobbet, utan en massa funktionärer. Då brukar det inte vara så populärt om styrelsen får arvode medans funktionärerna (ex. tränare i en idrottsförening) måste jobba ideellt.

Det är också rätt vanligt att den som motvilligt hamnat i en styrelseroll (på grund av lågt intresse från övriga medlemmar) försöker "få ut så mycket som möjligt" av det. Det kan handla om att låta sin egen firma göra jobb åt föreningen, ta betalt för sånt som andra medlemmar hade kunnat göra gratis etc.
 
cpalm skrev:
Jag håller inte med. Det ligger inte inom medlemmarnas ansvarsområde att besluta kring den löpande förvaltningen. Att de rent teoretiskt kan göra det är en annan sak. En förening som styrs på det sättet lär dock inte bli särskilt långlivad.
Indirekt så kan medlemmarna besluta om detta, eftersom medlemmarna är de som beslutar om medlsmavgift och budget.

Det är klart att om styrelsen lyckas överlåta den ekonomiska administrationen till nån annan utan att det påverkar budgeten eller avgifterna så kan de göra det, om inte årsmötet eller stadgarna uttryckligen förbjuder det. Men jag ser det som ytterst svårt att göra en sån grej utan att det påverkar budgeten.
 
cpalm skrev:
Jag håller inte med. Det ligger inte inom medlemmarnas ansvarsområde att besluta kring den löpande förvaltningen. Att de rent teoretiskt kan göra det är en annan sak. En förening som styrs på det sättet lär dock inte bli särskilt långlivad.
I grund och botten är det precis det det gör. Styrelsen arbetar på uppdrag av medlemmarna via årsstämman och ev. extra stämmor, där det beslutas hur föreningen ska skötas. Normalt sker det genom styrning av stadgar, budget och beslut i enskilda frågor. En styrelse kan inte dra på sig en massa kostnader som det inte finns stöd för i besluten från årsstämman, t.ex. i budgeten. Då kan styrelsen bli personligen ansvariga och nekas ansvarsfrihet. Vi hade ett sådan fall här för ett par år sedan.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
C
Som sagt, en förening där stämman inte ger styrelsen de ramar som behövs för att sköta den löpande förvaltningen kommer inte bli särskilt långlivad eftersom ingen kommer att vilja att sitta i styrelsen.

I just detta fall verkar ju stämman dessutom i stort sett bestå av styrelsen, så jag ser inte problemet.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Styrelsens arvoden beslutas som regel vid stämman, så har man varit med på stämman borde man veta vilka arvodena är. Har det överhuvudtaget inte varit uppe för diskussion kan det vara läge att kolla vad stadgarna säger dels om arvoden och dels om vilka punkter som ska föredras på stämman, samt tidigare stämmoprotokoll och vad som sagts där om arvoden.
Och summorna skall väl även stå i protokollet för årsmötet som är tillgängligt för alla medlemmar...
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.