Ja, deltan suger ju vansinnigt hårt. Jag kör inte med full kräm på dammsugaren ens med rotexen, och med deltan får jag skruva ner ännu mer.

Angående sliprörelsen så har ju deltan en ännu mindre sliprörelse på bara 2mm...

Kanske har den högre hastighet? Jag har inte riktigt koll måste jag erkänna.
 
Är det bara jag som i princip uteslutande kör Rotexen (RO125 i mitt fall) i Rotex-läget även med finare papper?
 
Daniel_N skrev:
Ja, deltan suger ju vansinnigt hårt. Jag kör inte med full kräm på dammsugaren ens med rotexen, och med deltan får jag skruva ner ännu mer.

Angående sliprörelsen så har ju deltan en ännu mindre sliprörelse på bara 2mm...

Kanske har den högre hastighet? Jag har inte riktigt koll måste jag erkänna.
14000 mot 6000 i varv,
 
phl skrev:
Är det bara jag som i princip uteslutande kör Rotexen (RO125 i mitt fall) i Rotex-läget även med finare papper?
Jag kör i rotex läge när jag slutpolerar. Men med finare papper, menar du då typ 400? Har inte hunnit experimentera så mycket ännu att jag lärt mig nyttja den helt. Vad får dig att gå med rotex läget?

--- Mats ---
 
phl skrev:
Är det bara jag som i princip uteslutande kör Rotexen (RO125 i mitt fall) i Rotex-läget även med finare papper?
Ja det känner jag inte igen mig i. Blir mycket i finläget för mig. Trevligt hade vara att ha en ets 150/3 som kan köra finliret med, och rotexen för grovslipningen. Sen polerar jag inte trä, blir bara ett fint papper innan målning eller olja.
 
Med finare papper menar jag upp till typ 180 eller så. Jag tycker maskinen känns stabilare och mer lätthanterlig när plattan roterar i rotexläget än när den bara fritt hänger och slänger i finläget. Resultatet i Rotexläge tycker jag har blivit bra på de projekt jag använt maskinen.

Kanske hög tid att vänja sig vid det oscillerande läget? ;)
 
phl skrev:
Med finare papper menar jag upp till typ 180 eller så. Jag tycker maskinen känns stabilare och mer lätthanterlig när plattan roterar i rotexläget än när den bara fritt hänger och slänger i finläget. Resultatet i Rotexläge tycker jag har blivit bra på de projekt jag använt maskinen.

Kanske hög tid att vänja sig vid det oscillerande läget? ;)
Både slipat och polerat ett par gånger igen. Poleringen är guld, men jag har långt kvar innan jag lärt mig (ingen som vet var man kan köpa medzerna finishprodukter?) slipar före målning gör jag med 120, efter grundfärgen med 240 och sista gången med 400. Förvånansvärt nog tror jag det blir bättre än med gamla excenterslipen, en bosch, som jag tyckte var bra.

Om du slipar med 180, då kan du inte ha full fart? annars går du väl igenom målarfärg på nolltid? Eller du jobbar alltid med trärent?

--- Mats ---
 
Absolut inte full fräs, sänker rätt ofta ner till typ 1-3 för att sänka avverkningen!
 
phl skrev:
Absolut inte full fräs, sänker rätt ofta ner till typ 1-3 för att sänka avverkningen!
Så en fråga, vet att det vanliga är att använda korn ungefär som du beskriver. Men jag förstå rdet inte riktigt. Varför 180 som är relativt grovt, och på 1-3 för att inte bli av med för mycket på för kort tid, istället för 400 som är relativt fint, på 6an, och med stor sannolikhet att du kan gå över ytan så många gånger att du kan få det slätt där det behövs innan du avverkat för mycket?

Före första målningen förstpr jag, vill själv ha en grov yta för grundfärgen, men efter det?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Så en fråga, vet att det vanliga är att använda korn ungefär som du beskriver. Men jag förstå rdet inte riktigt. Varför 180 som är relativt grovt, och på 1-3 för att inte bli av med för mycket på för kort tid, istället för 400 som är relativt fint, på 6an, och med stor sannolikhet att du kan gå över ytan så många gånger att du kan få det slätt där det behövs innan du avverkat för mycket?

Före första målningen förstpr jag, vill själv ha en grov yta för grundfärgen, men efter det?
Ska jag vara ärlig har jag hittills mest mindre saker jag har målat. I alla de fallen har det varit mycket mer praktiskt att ta mellanslipningarna för hand i stället för med maskin. Skulle jag behöva slipa med Rotexen mellan målningarna hade jag definitivt inte gjort med ett 180-papper.
 
Sitter idag med en Rotex 150 och tänkte köpa material för att polera/vaxa båtar/bilar.
Festool har dock lite för många produkter för detta så jag behöver hjälp att välja bland alla svampar/hättor.

Först och främst kommer det bli en FastFix polerplatta. Men sen blir jag osäker.

För att vi ska prata om samma sak så menar jag de arbeten som tusentals båtägare utför varje vår med att ta en bomullstrasa, hälla på polermedel, polera opch gnida en stund. Sen ta en ren trasa och göra rent efter sig. Eventuellt också lägga på ett vax som man sedan polera upp.
Ungefär samma saker man som privatperson gör med sin bil ibland.

Vilka svampar/hättor är det jag ska skaffa?
 
Jag åker till Jula och köper gula eller blå (hårdare) pads...... Om du måste ha festolsaker kan jag inte guida...
 
martinradbo skrev:
Sitter idag med en Rotex 150 och tänkte köpa material för att polera/vaxa båtar/bilar.
Festool har dock lite för många produkter för detta så jag behöver hjälp att välja bland alla svampar/hättor.

Först och främst kommer det bli en FastFix polerplatta. Men sen blir jag osäker.

För att vi ska prata om samma sak så menar jag de arbeten som tusentals båtägare utför varje vår med att ta en bomullstrasa, hälla på polermedel, polera opch gnida en stund. Sen ta en ren trasa och göra rent efter sig. Eventuellt också lägga på ett vax som man sedan polera upp.
Ungefär samma saker man som privatperson gör med sin bil ibland.

Vilka svampar/hättor är det jag ska skaffa?
Det beror sig på vad du gör. Jag listade i en annan tråd vad jag använder till min Festool Rotex 125 (http://www.byggahus.se/forum/verkty...150-3-eller-ets-150-5-en-diskussion-2.html#11). Specifikt för min båt:

Starten: oftast fin polersvamp och MPA 8000 på en mjuk platta (medelsvamp och 6000 kan behövas ibland).
Finishen: Oftast fin polersvamp och MPA 10000.
Hoppsan: Och sist Hempel vax

--- Mats ---
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
Starten: oftast fin polersvamp och MPA 8000 på en mjuk platta (medelsvamp och 6000 kan behövas ibland).
Finishen: Oftast fin polersvamp och MPA 10000.
Hoppsan: Och sist Hempel vax
Hej Mats. Jag tycker du glömmer momentet som man gör både efter polering och vaxning, det vill säga när man torkar bort det klegg som är kvar med en TORR trasa/platta/svamp och får ytan ren och fin i slutet av behandlingen.
Det du skriver ovan är ju att du polerar med först ett grovt medel och sen ett finare med två olika polersvampar. Använder du sen inte maskinen för det steget jag beskriver ovan?
 
martinradbo skrev:
Hej Mats. Jag tycker du glömmer momentet som man gör både efter polering och vaxning, det vill säga när man torkar bort det klegg som är kvar med en TORR trasa/platta/svamp och får ytan ren och fin i slutet av behandlingen.
Det du skriver ovan är ju att du polerar med först ett grovt medel och sen ett finare med två olika polersvampar. Använder du sen inte maskinen för det steget jag beskriver ovan?
Faktiskt inte (men gör jag det för hand så använder jag en trasa som du beskriver och det har jag gjort med Hempel för hand). Men inte när jag använder Festools prylar. Den vita polersvampen av märket fin absorberar bra. Polermedlet hettas upp av Rotexen. Det värsta klegget kommer med MPA 6000, och det brukar jag gå över med svampen och bearbeta igen tills det inte finns kvar på ytan (på kläder och mark är en annan fråga). Resultatet är att jag inte har någon synlig polish kvar att torka upp, och de poler-ringar som syns är så små att jag kan ignorera dem (har lite att göra med hur du lutar och flyttar maskinen med). Så slutresultatet med Festools prylar är färdigt nog för att inte behöva det steget. Man kan säga att jag använder polersvampen som jag har polermedlet på tills den tagit även klegget (som inte är hårt med mpa 10000). Skall notera att jag inte har en stor båt utan en kajak, men det bör inte göra stor skillnad. Det är samma princip.

--- Mats ---
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.