byggherreNR1 skrev:
En vän till mig(som det brukar heta)
;D
 

Hej hopp!

140-150kr/timme är förmodligen rätt hyfsat. Hade en Svensk murare här hemma som fixade till skorstenen och han tog 300kr/timme exkl. moms *suck*

Vitsen som jag förstått det är att man får ett "vitt" kvitto för 140-150 kr/timme.

Mvh Stefan

PS har ingen erfarenhet av Polenkonsulten själv DS
 
Jag har en kompis som har köpt jobb från polacker de är jättebra på murning och i vissa fall kakel o klinker men han fick instruera dem hela tiden då blev det bra. ANDRA JOBB DE GJORDE EX) SNICKERIER tog dubbel så lång tid som för en Svensk snickare. I bland vinner man och ibland förlorar man?
Linus
 
Men finns det verkligen inga fler som anlitat Polenkons. och är nöjda? Kom fram med er! Kan banken ha invändningar när man sedan ska pröjsa de här killarna, eller lägger sig inte banken i detta så länge det är vitt?
 
Vi har tänkt att lägga om taket. Byta ut eterniten mot ett pressat form plåttak. Dessutom skall vi skapa och måla om alla fönster. I stället för att göra allt själv kanske man skall anlita någon från ett annat EU-land. Har någon erfarenhet av detta?
 
En stor nackdel med Polenkonsultens polacker är ju att dom inte är det minsta "självgående", dom kan inte språket och kan följdaktligen inte heller åka och handla material, har inga erfarenheter av svensk byggtradition e.t.c
En kul grej jag såg var att dom skrev ihop en lista på saker dom ville ha handlade, b.la "75*3,1mm Gryts bruk"....
Istället fick dom "75*3,1mm Skyllberg", gissa om dom vart förvånade när dom upptäckte att Gryts bruk och Skyllberg var precis samma sak icon_lol.gif
 
Jag anlitade Polenkonsulten och de utförde ett bra jobb, dem arbetade 6 dgr/v 12 tim/dag, dem byggde ett badrum (kaklat), tvättstuga(här rev dem ner gammal puts och murade upp nytt och kaklade + satte panel i taket) och ett kök i min källare samt isolerade och klädde mitt garage med gipsplattor, dem drog all el (en av dem hade elbehörighet). Allt detta utfördes på 3 veckor och vi är helnöjda, vi betalade ca 200:-/timme för 2 arbetare, de jobbar snabbt och är självgående. Vi kommer att anlita dem igen - aldrig mer svenska hantverkare som springer mellan jobben och aldrig blir klara. ;D
 
Kan bara hålla med Fasting65....

70 svart, 120 vitt inkl faktura. Har jag hört..... Det går att få för 50 och 60:- också men då kan du vara säker på att det är bondpojkar, som kan allt.... Kan bli dyrt om det inte är något "bondjobb" som skall utföras. Har jag som sagt hört....

Kvalitén är som med alla andra, varierande. Ibland har man fått skicka hem någon, andra ringer man in igen. Allt med sten, murning och grävning är dom lysande på. Jag hade aldrig låtit dom göra riktigt finsnickeri, el eller VVS.

Boende till dom måste fixas. Många av dom snackar svenska, engelska och tyska. I princip alla rysska... Det beror på var i Polen dom kommer ifrån. Storstäderna hanterar engelska och tyska utan större problem.

Ta reda på själv hur det skall byggas, följ upp och instruera om det behövs samt utse en till chef. Ibland kan det bli fel men då brukar dom kostnadsfritt fixa till det.

Sen finns det mer företag än Polenkonsulten (som jag inte vet något direkt om). Kommer dock inte ihåg vad Företaget heter nu men dom sitter i Göteborg (Sisjön) i ett kontorshotell som kallas Arkipelagen. (http://www.arkipelagen.se)

Dom har bl a byggt ett helt hus i Västra Gbg med mkt bra resultat. Stenläggningar, och en massa andra mindre jobb. Killen är svensk som kör det och har en polsk kompanjon i Polen. Allt vittt  med försäkringar, etc. Ring till Arkipelagen och fråga vad företaget heter om Ni vill ha kontakt.


 
sville skrev:
Hejja bondpågar från Polen!
Hoppas verkligen ni får probs med era 1.5-2 miljoners villor....
Varför denna missunsamhet/skadeglädje?
 
Antagligen för att dom tar hans jobb med dumpade löner :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.