Hej

Apropos kallvind och mögel, så finns det en byggprofessor vid namn Hagentoft på Chalmers som förordar en (hyfsat) tät kallvind som ventileras enbart då kombinationerna av temperatur och fukt i ytterluft respektive på vinden är sådana att ventilationen faktiskt kan förväntas torka upp vinden. Han har också kickat igång ett företag och en produkt på temat som man hittar på www.ventotech.se.

Detta verkar ju bättre än de vanliga fuktvakterna, eftersom deras funktion är att värma på ventilationsluften när vinden är fuktig, och då var det ju kanske inte så mycket ide' med en halv meter lösull på taket när allt kommer omkring...

mvh

Magnus
 
danieldanieldaniel skrev:
skulle jag absolut inte vilja ha. Råspont och papp är det bästa
På en kallvind? Nja...diffusionstätning över råspont får eventuell fukt att stanna kvar i råsponten som kan ge mögelproblem.
 
Det är ingen fara att använda plywood. Du fäster fortfarande dem på takstolarna som vanlig råspont samt att du fäster ströläkten på takstolarna och bärläkten på ströläkten direkt. Det håller lika bra som råspont. MEN, utan papp, vad har han fått den idéen från?

Takpannor är ingen tätt takkonstruktion, utan lite vatten samt kondens skall hamna på underlagspappen.
 
just det....OSB används aldrig på tak, det är för klent och drar åt sig mycket fukt
 
Hej.
Vi köpte ett Myresjöhus fr. -81 för 6 månader sedan. Inför köpet besiktigades huset av Anticimex och jag gjorde även en extra runda med besiktningsmannen där han
fick förklara allt i besiktningsprotokollet på plats bland annat taket som har precis denna byggkonstruktion (plywood utan papp) vilket jag var rätt skeptiskt till. Besiktningsmannen kunde konstatera att efter 40 år så håller taket bra. På ett ställe fanns tecken på mögelpåväxt men på en väldigt liten yta. Mest troligt för att något hänt precis där,

Jag är ingen expert men idag så rev jag vindskivorna på huset och efter att ha lyft på takpannor och krupit på vinden så kan ses att plywoodskivorna under pannorna (helt utan papp) är helt intakta utan fukt eller fläckar.. så d verkar ändå funka i 40 år iaf. :)

Men skulle jag bygga nytt så skulle jag köra med papp...
 
Jag va nyss o kollade på ett hus med plyfa under pannorna. Ingen papp. Byggt 86. Inte en gnutta mögel. Antar att ett tätt tak med hygroskopiskt material under fixar möglet. Precis som kutterspån UTAN plast i väggarna och tak klarar sej bra.
 
Och ska jag säga. I huset va det bra undertryck. Vilket är en förutsättning för att inte trycka in fukt i tak o väggar.
 
Faaaast utan undertryck o det redan kommit upp fukt på vinden så ventileras det ev ut där eller "transporteras" genom hygroskopiskt material så som plyfa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.