Hej,
vi beställde ett "färdiglevererat friggebod", pris, utföring och leveransdatum enligt offert.

Det blev mycket krångel på vägen, stugan levererades utan fönster, och när dom var på plats då betalde vi restbeloppet enligt avtal. 2 veckor senare kom plötsligt en faktura på tilllägsarbete för panel och extra resekostnader.

Jag bestred fakturan, och nu blir det riktigt obehagligt. Han hävdar bl.a. att han hade extra kostnader för material och resor för att kunna hålla leveranstiden, och påstår att vi tvingade på honom villkor som ledde till högre kostnader, som vi nu får "dela" med honom.
Han nämnde alldrig att det blir merkostnader för oss, inte ens vid leveransen.

Vi erbjöd att betala en liten del, för en extra utföring, men resten vill vi inte gå med på och jag ska faxa bestridelsen på fakturan till honom.

Min fråga är, hur går det vidare om han inte ger sig, efter fakturans förfallodatum?

Kan han bara gå vidare, dvs. skicka påminnelse, lämna till inkasso osv.?
Är jag då tvungen att ta juridisk hjälp för att undvika att det blir en betalningsanmärkning på mitt namn??

Hur mycket kan han påstå som "mundligt sagt" i efterhand ?
(som sagt, det var oproffsig krångel från första början med den här handverkaren, borde alldrig ha beställt hos honom).

Tack för hjälp!
 
Jag förmodar att ni är "överens om att ni inte är överens", dvs du behöver inte förklara varför du inte vill betala. Du skriver att du har bestridit fakturan. Har du alltså i princip skrivit "bestrides" på fakturan och skickat tillbaka den? I så fall kan du inte drabbas av inkasso, betalningsanmärkning eller utmätning.

Om du förklarar mer i detalj vad som hänt kan du få mer exakta råd. Men i princip måste du och hantverkaren vara överens om tilläggsarbeten, det kan han inte göra på eget initiativ och sedan bara ta betalt.
 
Gärna ger jag mer detaljer, så här gick det kronologiskt:

- vi efterfrågade en offert för en färdigmonterat friggebod (leverans med lastbil), och började diskutera med handverkaren projektet innan beställningen. För att skynda på processen hade han då redan beställt en skjutdörr (7000:).
- strax innan beställningen kom vi inte överens om betalningsvillkor. Vi ville betala 10% vid beställning, resten vid leverans. Han ville ha mer som vi inte ville gå med på, vi avslutade kontaktet.
- En vecka senare kontaktar han oss, han kunde inte stoppa beställningen av skjutdörren som han kommer att fakturera till oss. Vi bestred beställningen, men tänkte vara schysta och erbjöd att beställa hos honom om han kan gå med på våra betalningsvillkor. Det gjorde han, orderbekräftelse finns.
- Vi diskuterade olika invändiga panel, men inte i samband med högre kostnader
- kort innan utlovat leveransdatum informerade han oss att stugan inte är riktigt klart och att fönsterna hade inte kommit. Vi diskuterade om hela leveransen skulle skjutas, men han förslåg själv att leverera stugan (med några dagar försening) och sätta in fönsterna vid senare tidpunkt. Så klart ville vi gärna ha stugan på plats så tidigt så möjligt och innan snön kommer, så vi accepterade det.
- Vi betalde hela beloppet vid leveransen, förutom 4500:- som vi kom överens med honom att betala när fönstrerna är på plats
- Tyvärr hade han plastat in fönsterluckorna fel, regnvattnet rann ner in i stugan (och furugolvet fick lite färgförändring). Han kom inte som utlovat, vi fick jaga honom, han påstod att fönsterna hade inte kommit och han är på ett annat jobb.
- När han dög upp med fönstrerna visade det sig att han hade gjort luckorna för små. Han fick stanna på hotellet för att kunna jobba med det hela dagen efter. Han kunde inte avsluta panelarbetet på utesidan och lovade att komma en gång till för att fixa det - det gjorde han (men inte 100% korrekt heller). Dörrhandtag på skjutdörren kunde han inte fixa, eftersom han hade inte rätt verktyg, detta överlämnade han till oss. Vi betalade resten och tänkte att allt är klart.

- 2 veckor senare kommer en faktura för resekostnader, tillägsarbete invändig takpanel (?) och materialkostnader för grundmålad utepanel (som egentligen inte beställdes), totalt 5000.-
- Jag mailade och skickade brev, att vi förorsakade inga extra resor eller tilllägsarbete, men att vi kan tänka oss att betala för grundmålad utepanel.
- Han reagerade först på en SMS, där han hävdar att det blev extra arbete och försening pga vi bestred hans betalningsvillkor, och att "vi skulle hjälpas åt" att få stugan leverad, att vi tvingade honom att skjuta på andra jobb. Att han tvingades beställa grundmålade utepanel för att kunna hålla leveranstiden.

Fax verkar han inte ha, så jag komma att skicka vanlig brev och scan via e-mail till honom, att fakturan bestridas. Jag övervägar att dra tillbaka att betala grundmålade paneler, de var ju inte beställda och inga merkostnader godkända. Varför ska jag vara schyst en gång till? Det hela var fel från början, och väldigt oproffsig från hans sida, tycker vi.

Skulle aldrig ha tänkt att beställningen av en friggebod kan bli så krångligt!!! Något mer som jag måste ta hänsyn till, vara förbered på...? Stor tack!
 
Det där var så rörigt att det är omöjligt för en utomstående att avgöra vem som gjort rätt eller fel vid olika tidpunkter. Varför beställde hantverkaren en skjutdörr innan ni beställt jobbet av honom? Vem beställde själva friggeboden, ni eller hantverkaren? Var den komplett eller inte?

Mitt tips är att ni dokumenterar hela händelseförloppet så exakt och in i minsta detalj. Vem sa vad och när etc. Detta inför en eventuell kommande rättsprocess.
 
Jag tror att det ordnar sig om ni bestrider fakturan, han kommer sannolikt inte ha tid/ork att göra något vidare annat än att försöka få er att betala, men eftersom det bara rör sig om 5000 så kommer han höra av sig ett par gånger, svära lite, och sen acceptera läget.

Vi köpte en specialbyggd friggebod (runt 100 tkr) i sektioner och hade liknande erfarenheter, vi byggde ihop den själva men leverantören hade klantat sig och först skickat väggar med fel ytterpanel, sen vid monteringen av väggarna så hängde de utanför det färdigbyggda golvet, för golvbjälklaget han hade skickat med var kapat i för korta längder... vi avrundade priset nedåt pga strul, fel och förseningar, och med extrafrakter, felbyggda väggar mm så gjorde han en duktig förlust på oss. Han accepterade att vi drog av en del på priset (det var mellan 5-10% har jag för mig) men jag har sällan snackat i telefon med en så knäckt person. Helt och hållet hans fel, men det finns också lägen när man ska vara mer förstående, ofta är det egenföretagare med små marginaler och ofta finns det en lösning där man kan mötas nånstans på mitten så att båda parter känner sig nöjda.
 
Först och främst och det är viktigt, att faxa något innebär att mottagaren kan förneka att han mottagit något, så att åberopa ett fax som någon nekar till håller inte rättsligt. Det finns rättsfall på det. Att maila något så måste du se till att det kvitteras som läst, annars så har du inget bevis.Så vanligt brev med "snigelposten" gärna rek så är du säker.
Angående faktura för fördyrande kostnader så skicka tillbaka den för det är inget du behöver bry dig om. Ni hade avtalat om vad och hur med leverans till fast pris. Han försöker bara få betalt för sina egna misslyckanden men det får han stå för själv. Går han vidare är han rent dum i huvudet, för hur skall han kunna driva något som han inte kan förklara ex grundmålad panel felaktiga luckor boende på hotell etc.etc.
 
@andersmc - han beställde skjutdörren eftersom han tänkte att han kommer att få jobbet. Vi beställde friggeboden, komplett och monterat på plats. Han beställde väl fönster och skjutdörren hos sin leverantör. Han påstod att vi måste betala skjutdörren i alla fall, eftersom han tog emot en mundlig beställning från oss. Jag har aldrig beställt en separat skjutdörr, men jag minnes att han sade att beställer skjutdörren redan pga längre leveranstid. En beställning måste väl vara skriftligt, eller?

Jag glömde att allt drog ur tiden när han ville ha extra säkerheter att vi verkligen kommer att betala stugan, och skjutdörren var då redan beställt. KRÅNGEL total, kan man säga, i varje detalj.

Gäller endast skriftliga avtal eller kan han hänvisa till mundliga överenskommelsen? Spela det verkligen en roll "vem som sade vad" i slutändan, eftersom han kan ju säga allt möjligt nu i efterhand? Om det går enligt skrivet avtal, så borde vi vara på den säkra sidan ....

Tack för tipsen ang. mail och fax. Han påstår att han hade inte fått mitt brev och mitt mail där jag bestred fakturan - nu har jag endast SMS "som bevis". Ska skicka rekommenderat imorgon.
 
Redan när man läser att han vägrar godta 10% vid beställning och resten vid leverans framgår det att det här är en riktig strulpelle. Mycket riktigt, en vecka senare försöker han tvinga er att handla av honom på grund av att HAN har gjort fel, dvs skickat iväg en beställning i ert namn utan överrenskommelse. Ni skulle avslutat alla förehavanden med denna pajas omedelbums där och då. Jag menar, det var ju knappast så att det saknades varningsklockor...

Bestrid medelst rek post. Han har fått det han har sålt. Det han inte sålt, dvs sitt eget strul och klanteri, får han fakturera någon annan.
 
Jag är väldigt tacksam för alla svar och tydliga ord. Jag hade för mycket god tro och medkänsla för en småföretagare. Lyckligvis är stugan bra gjort.

Det som inte är klart för mig, hur kan vanlig "snigelpost" fungera, det är ju hur lätt som helst att säga att brevet aldrig skickades/kom fram?

Och det andra är, hur är det med "mundliga beställningar/överenskommelse", om det står ord-mot-ord - gäller "mundligt"?
 
Ett REK måste man lösa ut personligen.
 
Jag vet, med det sägs ju att det räcker även med vanlig post för att bli "godkännt"... och det undrar jag...
 
Mjo, ett vanligt brev kan ju komma på "villovägar" så klart.
 
Jo, muntliga avtal gäller precis på samma sätt som skriftliga. Men problemet är naturligtvis bevisfrågan.
 
Mikael_L
Jag har fått för mig att domstolar anser att två brev skickade vid två olika tillfällen anses som säkert att minst ett kommer fram.
Så vill man slippa kostnad för rek (som ev inte hämtas ut ändå) så antar jag att man kan skriva ut 3 ex av brevet, adressera två kuvert. Sen ta med sig någon som vittne till brevlådan, någon som bör anses ha noll vinning på att ljuga i domstol.
Denna person får ett ex av brevet, jämföra med det man skickar i åsyn av denna person. Sen görs proceduren om dagen efter. Personen behåller sen givetvis sin kopia av brevet fram till att allt är klart.

Kanske lite krångligt, men det bör vara hållbart sen.
 
D
Är det ingen mer än jag som tycker det verkar ganska klart att de kommit överens om att hantverkaren skall beställa den där skjutdörren och att ts sedan använder skjutdörren som utpressning för att tvinga fram de betalningsvillkor/avtal som önskas.

Det är väl knappast så att hantverkaren i hemlighet beställt en skjutdörr innan det är klart att han får ett uppdrag. Han lär ju minst ha sagt åt ts att han kommer beställa dörren och troligast har de kommit överens om detta för ts bästa. Om nu ts ansett att de inte hade något giltigt avtal och ts fortfarande såg sig fri att välja någon annan tycker jag normalt beteende hade varit att be hantverkaren att vänta med beställningen.

Tycker inte alls det var speciellt hyggligt att i det läget "erbjuda" hantverkaren att gå med på alla ts villkor, för att slippa stå med en överbliven dörr. Ts borde ha erbjudit sig att köpa loss dörren istället och jag förstår mycket väl att hantverkaren är sur på ts då villkoren känns påtvingade efter att hantverkaren redan tagit kostnader.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.