E Edlunn skrev:
I min värld är en jolle en liten båt dvs kortare än 4m och väger antagligen då under 150kg. En sådan dras upp av två pers med handkraft utan problem.
Jo, vi höll på med det med vår plastbåt i motsvarande viktklass, 3-4 personer. Men min förnuftiga fru tyckte det fick vara nog och då blev det elvinsch, där jag nu själv kan dra upp både båt och bryggor med lite rullunderlägg.
 
  • Gilla
Fixaren06
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu blir det komplicerat, bygga nytt utifrån dagens regler för strandskydd;)
Det finns åtskilliga trådar och spaltmeter om det, så sök på det.
Jag tänkte mig den österbottniska metoden. Ingen vet någonting och ingen har sett någonting men där står ett skjul och det måste ha stått där länge.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tänkte mig den österbottniska metoden. Ingen vet någonting och ingen har sett någonting men där står ett skjul och det måste ha stått där länge.
Den metoden används väl i all glesbygd?
 
A AndersS skrev:
Det står minst 30 graders lutning, det klarar inte våra fyrhjulsdrivna, varken bil eller fyrhjulingen.
Förhoppningsvis är det inte 30 graders lutning i 70 meter, en 35m hög ramp känns något tilltaget och frågan är om TS inte borde försöka hitta någon annan iläggsplats.
 
Finns ju många andra sätt, en släkting till oss har erbjudit att krångla sig fram med traktor och vajerkran, som hjälp.
Men vi vet för lite om ts förutsättningar, bara längd och att det är brant.
 
Själva platsen där vi förvarar båten är inte 70 meter bort utan är i nära anslutning till strandkanten, kanske 5 meter bort. Däremot står bilen parkerad 70 meter bort, så att komma åt med bil eller terrängfordon finns inte på kartan. Jag vet inte riktigt vikten på denna båt men inte något 2 personer kan konka, så möjlig vikt på 150 kg. En elvinsch intresserar eller en båtslip precis vid strandkanten man kan baxa upp båten på. Någon som har tips på att göra egen båtslip, kan väl inte vara komplicerat?
 
J
Jag har aldrig ägt en båt och än mindre lagt i en, men en googling på vad en båtslip var gav detta: https://marinvaror.se/butik/batslip/batslip

Vet inte hur bra eller dållig den är, men kan kanske ge inspiration till ett eget bygge? Där var ju till och med en måttsatt ritning.
 
harry73
Så har vi det vid stugan inkl handvinsch från jula
 
  • Stuga på styltor i skog, brädgång, grönska, träddunge, fritid, enkel konstruktion, utomhus, sommar, lantligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sjöbod med två träbåtar, fiskeutrustning, redskap och sjöutsikt genom öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Själva platsen där vi förvarar båten är inte 70 meter bort utan är i nära anslutning till strandkanten, kanske 5 meter bort. Däremot står bilen parkerad 70 meter bort, så att komma åt med bil eller terrängfordon finns inte på kartan. Jag vet inte riktigt vikten på denna båt men inte något 2 personer kan konka, så möjlig vikt på 150 kg. En elvinsch intresserar eller en båtslip precis vid strandkanten man kan baxa upp båten på. Någon som har tips på att göra egen båtslip, kan väl inte vara komplicerat?
5 meter och 150 kg, det är väl bara att köra på med något av de förslag du fått.
Är ju det jag beskrivit tidigare, en vinsch och ev. något att dra på. Jag trodde ju att det skulle dra 70 meter.:crysmile:
12V vinsch och ett enkelt ensamarbete..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.