Uffe_xx skrev:
Jag köpte förra året en plintspade och ångrar det inte en sekund. Nu har jag ganska stenig mark och använde spett för att mjuka upp i hålet och få loss stenarna, plintspaden användes sedan för att lyfta upp grävmassorna. Resultatet djupa fina hål med raka kanter.
[länk]
Finns den på riktigt ;) !?! Verkar grymt bra! Nån som vet var den finns att köpa?
 
Jo, 210cm är tjälfritt i västerbotten. Det är bara blålera en bit ner så gräsmattan ser ut som en puckelpist på våren.
Så det blir den säkra metoden...
 
Jag köpte en skurupsborr och en förlängning också, gick på omkring 1100:- med frakt hem. Med tanke på vilket slit det är att gräva hål med en vanlig grävspade, och att den säkert håller i 20 år, så känns det som en väldigt prisvärd investering. Gräva i trädgården med sunkiga redskap är inte kul, och kan man köpa maskiner för en massa tusenlappar så borde man väl kunna lägga två tusen på en bra jordborr och några bra spadar också.

Hittils har jag bara provat den för att sätta plint i hårdpackade fyllnadsmassor med slagg och småsten och där vet jag inte om den var så mycket bättre än en grävspade. Vi får se när jag går lös på lerjord senare.
 
Kjell_G skrev:
Finns den på riktigt ;) !?! Verkar grymt bra! Nån som vet var den finns att köpa?
Nu vet jag inte var du finns någonstans men jag är ganska säker på att jag såg den på Hornbach för ett tag sedan om det nu finns i närheten av dig. Men finns den där så borde den väl gå att hitta lite varstans. Plintspade eller Grävsax är tydligen de vedertagna namnen om det kan hjälpa dig att söka.
 
Finns även på Swedols butiker...
 
Anders 303 skrev:
Finns även på Swedols butiker...
Tack, det finns ju där jag bor :)
 
engs
Om man ska bygga något vindutsatt, tänk ett ~2m högt plank. Vad skulle ni rekommendera för dimension på borren om man vill gjuta plint direkt i hålet, utan papprör?
 
125 eller 150mm funkar bra. Gör ett 1meter djupt hål som du kragar ut lite i botten. Så länge det inte är vattensjuk dy så kommer den plinten inte flytta på sig!
 
  • Gilla
engs
  • Laddar…
engs
Tackar för svaret! En följdfråga.
Har markspjut idag som jag tänkte ersätta med gjuthålen (pga byte från enklare staket). Har även ett gäng oanvända som är kvar från förra ägaren.
Finns det någon anledning att man inte kan återanvända dessa som stolpfästen i gjuthålen? Dvs trycka ner de i gjuthålen isf vanliga stolpskor gjorda för detta? Det jag kan tänka mig är att de inte har något som fäster ordentligt, likt ett armeringsjärn har på stolpskorna för ingjutning. Men det kommer å andra sidan inte vara någon kraft åt det hållet.

Hade först tanken att dra några skåror med rondellen i krysset, men då förstör man galvningen där.

Denna typ av jordankare / markspjut jag tänkte använda alltså, för 95x95 stolpar:
Jordankare.jpg
 
Redigerat:
Att den inte fastnar tillräckligt i betongen ser jag ingen risk med. Däremot är godset för klent för att få en stum och stabil infästning till stolpen. Det bästa för att gå stabila stolpar är att gjuta in 2 eller gärna 3 plintjärn!
 
För övrigt är det ingen risk att göra skåror i den delen av metallen som kommer bli ingjuten. Betongen agerar korrosionsskydd. Armeringsjärn för ingjutning är ju normalt sett obehandlat kolstål!
 
pelpet pelpet skrev:
Jag köpte en skurupsborr och en förlängning också, gick på omkring 1100:- med frakt hem. Med tanke på vilket slit det är att gräva hål med en vanlig grävspade, och att den säkert håller i 20 år, så känns det som en väldigt prisvärd investering. Gräva i trädgården med sunkiga redskap är inte kul, och kan man köpa maskiner för en massa tusenlappar så borde man väl kunna lägga två tusen på en bra jordborr och några bra spadar också.

Hittils har jag bara provat den för att sätta plint i hårdpackade fyllnadsmassor med slagg och småsten och där vet jag inte om den var så mycket bättre än en grävspade. Vi får se när jag går lös på lerjord senare.
@pelpet Vilken dimension köpte du till slut ?

Jag ska till att göra ett 30-tal plintar till en altan här i sommar.
 
  • Gilla
Humlebo 1
  • Laddar…
engs engs skrev:
Tackar för svaret! En följdfråga.
Har markspjut idag som jag tänkte ersätta med gjuthålen (pga byte från enklare staket). Har även ett gäng oanvända som är kvar från förra ägaren.
Finns det någon anledning att man inte kan återanvända dessa som stolpfästen i gjuthålen? Dvs trycka ner de i gjuthålen isf vanliga stolpskor gjorda för detta?
[bild]
En anledning kan vara att, om du trycker ner hållarna tillräckligt långt för att det ska bli stabilt, kommer du skapa ett badkar för stolpen så den riskerar att alltid stå i vatten.
 
R Robin Wahlman skrev:
@pelpet Vilken dimension köpte du till slut ?

Jag ska till att göra ett 30-tal plintar till en altan här i sommar.
På Börje Gustafssons rekommendation körde jag på en 175mm borr. Den funkar också för att ställa ner förgjutna plintar.

Till en altan hade jag dock valt en mindre dimension, behövs ju inga jättelintar till altaner.
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.