Ska gräva ca 15 plinthål i jord som består av blandning av bärlager, sten eller packad skånsk lera blandat med diverse byggavfall. Det kommer vara 4-5 hål i krosset, de kommer att bli svårast. Krosset finns några dm ner i marken, förhoppningsvis under plintarnas djup.. Det står en nyplanterad häck precis intill, kan möjligen vara i vägen om man ska veva jordborr.
Vad för verktyg krävs? Gräva med spade (kommer nog bli jobbigt/omöjligt i krosset) manuell jordborr eller hyra bensindriven sådan?
Funderar på skurupsborr eller fiskars quikdrill? Erfarenheter?
Motordrivna, finns små sådana som inte väger 30-50 kg, inte kräver släp för att frakta och som kan hanteras av en relativt svag person? Skaderisk med sådana?
Riskerar man att stöta på el eller vattenledningar på 50-60 cm djup?
 
Hej,

elen ska ligga djupare än så. Men är du osäker kontakta kommunen.
De handdrivna är käcka för nygrävd,porös jord. Direkt det är lite sten och motstånd så blir dessa nästan omöjliga att använda
Det finns mindre motordrivna borrar. Men jag rekommenderar ändå att ni är två som gör jobbet. Det är en otrolig kraft bakom, och träffar borren en sten så kan den ge dig en ordentlig kyss :)
Det är inte dyrt att hyra en plintborr och för 15 hål är det värt det tycker jag.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Håller inte riktigt med att en handdriven borr bara är för porös jord. Har nog grävt ett 50-tal plinthål med min skurupsborr i just skånsk hårt packad jord utan problem. Även sandjord samt inblandning av grövre singel går bra, små rötter inte heller något problem. Där den gått bet för mig är när stenarna börjar bli knytnävsstora, då riskerar man att kila fast den. I övrigt ett mycket bra redskap, i det närmaste outslitligt men lite tungt att använda när man kommer under halvmetern ner i jorden.
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Du kan mycket väl ha rätt i det Helioz. Har bara använt den handrivna i våra olika jordtyper här. Som överlag är hårda. Den enda gången jag haft användning av den är i våra rabatter, trädgårdsland :)
 
Kan instämma i erfarenheterna av Skurupsborren. Jag har haft min i många år och borrat otaliga hål åt mig och vänner, i allehanda underlag.

Jag är mycket nöjd med den och rekommenderar den varmt. Som tidigare sagt är det inte förrän stenarna börjar bli knytnävsstora som lite manuellt plockande behövs. (y)
 
M
Jag gjorde 15 plinthål härom året med Julas borr. Fungerade grymt bra förutom att jag fick byta skaftet ett par gånger då jag drog av det :=). Min jord var blandad finare jord, morän, singel och med större stenar upp till knytnäves storlek och det är precis som Helioz skrev besvärligt först med de större stenarna. Men det problemet får du även med motordriven borr. Jag kan inte se att en motordriven är bättre på något sätt egentligen. Lycka till!
 
Jaja jag ger mig :) Antigen är jag klen eller så är min jord för grov! :)
 
Jag håller med dig Stew. Stenar behöver inte ens vara knytnevestora för att omöjliggöra borrandet. När jag försökte och den träffade en sten kunde jag iofs borra vidare, men då pressades borret åt sidan och hålet blev inte längre i lod, vilket det måste vara om det skall gjutas en plint.
Större stenar och stora bitar byggavfall ger direkt stopp.
 
Jag hade en jula borr som hela tiden fastnade och gick trögt som fasen. Till slut blev jag förbannad och ledsnade.

Fick senare testa skurupsborren och blev så imponerad att jag beställde en och den gamla från jula är kastad all världens väg. Skurupsborren däremot plockas fram rätt ofta och funkar finemang.

Har hyrt en större Stihl en gång, visst var den effektiv och bra men precis som Stew skrev så var vi 2 rätt stora killar men höll ändå på att flyga när den träffade större stenar
 
Jag hittade just tråden om skurupsborren och det här verkar ju väldigt intressant och betydligt smidigare än att gräva ner plintar.

Jag har aldrig satt plint, så hur gör man och hur gjorde ni? Är det bara att borra ett hål med borren, hälla i lite grovt grus och betong och ställa dit stolpskon? Och vilken dimension på borren valde ni?

Primära användningsområden är att sätta plint för altan med vindskydd och för en friggebod.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Jag köpte förra året en plintspade och ångrar det inte en sekund. Nu har jag ganska stenig mark och använde spett för att mjuka upp i hålet och få loss stenarna, plintspaden användes sedan för att lyfta upp grävmassorna. Resultatet djupa fina hål med raka kanter.
http://www.youtube.com/watch?v=JhxhYqzXhIc
 
Angående eventuell elledning rekommenderar jag att du går in på https://www.ledningskollen.se/.
Det gjorde jag innan jag skulle låta borra för bergvärme, är gratis och funkade utmärkt.
Att gräva av eller skada en elledning kan förutom att det är farlig bli dyrt.
Enligt Vattenfalls hemsida behöver inte elledningar grävas ner djupare än 35 cm.
 
Tack för alla tips! Nu har jag köpt en skurupsborr, den näst största. Funkade bra när man fått in tekniken, efter första hålet. Man kan flytta handtaget i olika positioner, det behövdes. Sen är det en del pill med att få plinten i exakt position, det tar längst tid.
 
Jag har också köpt en skurupsborr. Tog mig 20 minuter att komma ner till 220cm i lerig jord. Helt underbart att slippa gräva och kraga ut med isolering. Har sparat kroppen och timmar med den. Kändes dyrt då jag beställde den men inte nu längre.
 
  • 1371394259634.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1371394271284.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
220 cm, måste vara brutal tjäle hemma hos dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.