L Larrygurra skrev:
Tack för input.

Jag räknade lite snabbt och skulle behöva väldigt stora mängder grovbetong om jag ska fylla upp alla hål. Sedan tillkommer armeringsjärn samt hyra någon form av blandare och pump+Slang. Det låter i mina amatöröron kostsamt och tidskrävande. Men jag har aldrig gjort detta förr så det kan vara så att det tar mindre tid än det andra alternativet jag har i åtanke;

5-10 cm ”stampad” makadam (ligger redan på tomten runt hålen) med hjälp av stenstöt (jungfru)
50 eller 70 cm färdiggjuten plint benders med justerbar stolpsko
Makadam runt om plinten som packas med stenstöt.

Stämde nyss av med en grävare som i många år arbetat öster om Göteborg där vi bor, gällande tjälskjutning och underlaget vi har på tomten. Han tyckte jag skulle köra med makadam under och runt om, då finns det inte något närliggande material som binder och håller kvar vatten som kan frysa i de mängder som krävs för ”väsentlig” tjälskjutning. Då jorden är rätt så lös med stora stenar så självdränerar det sig också ganska bra.
Enda nackdelen enligt honom med makadam runtom var att en färdig plint kommer inte stå lika stabilt om jag packar med makadam istället för jord, dock gör det inget då en bärlina kommer sitta i huset och det är flera ton material och bad ovanpå. Altanen kommer ingen vart.

Åsikter mottages tacksamt om det senare alternativet som känns mest lockande, då jag bara behöver få hem färdiga plint.
Ok, mitt svar blir lite sådär riktat mot att slippa överraskningar.
Ta en OSB-skiva och såga ett hål lika stort som de borrade hålen och lägg på så har du ett underlag när du fiskar upp den lösa jorden, det borde minska risken för att det rasar ner(oprovat). Ta bort all lös jord så du kommer ner till "orörd botten". Enklaste sättet är en konservburk (Behöver inte vara surströmmingsburk men det är testat personligen). Jag har provat flera olika lösningar med militärspade, leksaksspade, skopa på långt skaft (dock inte dammsugare men du hade ju så mycket jord att ta upp).

Sedan tar du och blandar betong blanda med makadam direkt i betongen. i men några liter i varje hål (5-8cm lager) och ställ ner 70cm-plinten och rikta den. Du behöver ingen jungfru utan betongen fixar håligheterna. Låt brinna till nästa dag. Återfyll med vad som är närmast.

Bygg altanrackaren.

Klart.
 
  • Gilla
Larrygurra och 1 till
  • Laddar…
Hej, skurupsborren köpte jag. Tror jag använde Dia 220 mm. Grävde ca 100 cm ned. Sen slängde jag ned singel mellan 10-20 cm. Sen la ja på 10 cm XPS200 (frigolit alltså). Fyrkanter med fasade hörn för att få plats i dia 220 hålet. Ovanpå detta la jag sen ner en 70 cm färdiggjuten plint från byggmax. Lät plinten sticka upp ca 10 cm ovanför backen vilket är rekommendationen. Sen använde jag lite mix av det jag grävt upp tillsammans med lite singel för att återfylla runt plinten. Gjorde ca 24 plint tror jag till min altan som är på ca 60 kvm.

Och just det, det som trillar ned i hålet tar man enkelt upp med skurupsborren (det är en jordborr).
Gubben som säljer den är väldigt pratglad.. haha. Men han skickade allt snabbt och smidigt. Fråga honom om att odla pumpor så blir ni bästa vänner direkt.. :)

Hur som helst. Efter att jag slängt ned mina plint i backen så väntade jag en vinter på att det skulle sätta sig innan jag började bygga altan ovanpå (dvs jag grävde på hösten).

Jag lyckades aldrig kunna räkna hem att blanda betong och köpa plintjärn och markrör och få det billigare än en färdiggjuten plint... Plus att jag då måste göra ett tråkigt arbete att blanda betong själv och kika på när det stelnar...
Det enda som jag såg som problem med min metodik var att det tar ett tag innan marken runt plinten helt suttit sig så den är kompakt. När jag började bygga på våren så hade dem ju såklart satt sig men det är inte plättlätt att kompaktera jorden runt plinten första dagen liksom.. Jag försökte med lite olika sätt. Typ att hälsa på vatten samtidigt som jag fyllde på med massorna. Men det blir ju inte samma sak som jord som fått ligga till sig länge... :(

Nu 2,5 år senare så har jag inte märkt någon tjälskjutning alls och alla plintarna sitter som gjutna i backen.
 
Jag kanske ska tillägga lite mer. Om jag varit du hade jag nog nöjt mig med betydlig färre plintar. Anledningen till att jag grävde och dolade mkt var att jag byggde en altan som är ca 150 cm över marken plus en stor pergola som också är förankrad i denna stomme.
I ditt fall där hade jag använd markplattor och ett justerbart ben ner mot markplattan. Anledningen till att jag inte bara hade kört med markplattor är för att få stadiga förankringspunkter för altanen lite här och där. Men att göra alla stödpunkter till gjutna plintar känns uppenbart overkill. Kanske alla yttre hade fått vara plintar för att hålla upp räcke och kanske något skärmtak. resten hade jag kört markplattor och justerbara fötter...
Fundera på det kanske innan du skapar dig själv onödigt extra mkt jobb och kostnader.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.