Hej,

Har precis ”grävt” 42 hål för plintar för vår nya altan. Många kanske kommenterar på antalet plintar men altanen blir 110 kvm och ska klara av spabad, uterum samt stora grupper människor, utan att ge en tendens till svikt. Har överdimensionerat lite med flit för att vara på den säkra sidan men ändå utgått ifrån spännviddstabell.

Vi använde en groundhog med ett 30 cm borr för att gräva då marken består av lös jord och mängder med halvstora stenar (10-30 cm).
Nästa moment för mig är att få upp all lös jord ur hålen som maskinen inte kunde trycka upp på ett vettigt sätt (ligger kanske ett lager på 10-20 cm), någon som har några smarta tips? Använder jag spade så rasar det lätt ner mer från sidorna om man kommer emot.

Hålen är totalt mellan 50-70 cm djupa (stötte på större stenar i vissa fall) och jag har tänkt lägga 10 cm makadam i botten.

Nu till min fråga; jag tänkte köpa 500 eller 700 färdiggjutna plintar, vilken storlek anser ni att jag ska välja och varför?

Vad ska jag fylla upp runt plintarna med? Kan jag använda makadam som jag har väldigt mycket av? Bra idé att lägga makadam i botten också som jag nämnt ovan?

Finns det någon duktig byggare som kan svara på någon av mina frågor och vägleda så hade jag varit oerhört tacksam!

Ha en go nationaldag allihopa!

/M
 
En bild på projektet hittills
 
  • Vit husfasad och gräsmatta med pågående markarbete och grus för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Varför inte gjuta i hålen?

Hur mycket plats blir det mellan mark och bärlinorna. Tror det kan vara lämpligt att bygga så att du kan justera i efterhand med tanke på tjälförskjutning.
 
Erik_Hansson skrev:
Varför inte gjuta i hålen?

Hur mycket plats blir det mellan mark och bärlinorna. Tror det kan vara lämpligt att bygga så att du kan justera i efterhand med tanke på tjälförskjutning.
Jag har fått för mig att det tar avsevärt längre tid att gjuta än att köra färdiga plint, särskilt när det är 42 hål. Är jag ute och cyklar eller stämmer det?

Har väldigt lite tid att lägga på altanen så det som är mest tidseffektivast kommer jag nog köra på även fast det kanske kostar någon tusenlapp mer. Vad skulle du säga att det bästa är utifrån mina förutsättningar?

Det blir ungefär 50 cm mellan mark och undersidan på bärlinorna. Så jag kommer sätta stolp i plintskon som jag sedan fäster bärlinan i. Ska ha justerbara stolpskor så jag kan justera i efterhand
 
MultiMan
"Väldigt lite tid" och 110m2 altan med 42 plintar låter som recept för tveksamt resultat och magsår. Hoppas du fixar det ändå!

Där jag bor hade jag fått gräva ner till minst metern för att slippa allt för svår tjälskjutning. Kan röra sig decimetervis annars.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Tack för input.

Missförstå mig rätt; jag vill bli klar så snabbt som möjligt givetvis men är som person noggrann och skulle inte riskera att det blev dåligt byggt. Med det sagt kan jag tänka mig att betala lite extra för att ”spara tid” om resultatet blir detsamma.

Som jag har förstått det så är det inte jättestor skillnad på slutprodukten när man bygger altan, mellan att gjuta själv eller köra färdiga plintar?

Syftet med mina frågor på tråden är just att jag söker ett svar på hur man ska göra för att få det så bra som möjligt och minska risken för exempelvis tjälskjutning.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Robinilso
  • Laddar…
A
Det tar inte jättemycket tid att gjuta plintar, det blir dessutom bättre utfyllnad mot marken, samt att du får lättare att sätta stolpskorna på rätt höjd mha långa reglar.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det tar inte jättemycket tid att gjuta plintar, det blir dessutom bättre utfyllnad mot marken, samt att du får lättare att sätta stolpskorna på rätt höjd mha långa reglar.[/QUOTE

Du tänker att man använder gjutrör som man fyller upp med betong? Vilken storlek med hänsyn till mina förutsättningar med lös jord/sten, borrdjup och storlek på hål? Vilken typ av betong?
Vad använder man för något runtomkring för att fylla upp hålet?
 
A
Du behöver väl bara gjutrör för den del som är ovan mark. Betongen fyller upp hela hålet och står därför stadigare från början. Vanlig grovbetong brukar väl funka. Glöm inte armering.
 
42 plint 30 cm .... det behövs en betongbil. Kanske Pump o slang också.
Det blir några ksek dyrare kanske.
 
  • Gilla
Akerman och 1 till
  • Laddar…
Färdiga plintar är troligtvis lite billigare, men innebär mer jobb. Har du möjlighet att få dit en liten pump så gjuter du allt på ett par timmar och då är det "färdigt" sen. Har du ändå planer på att sätta reglar upp till bärlinorna så blir det inte speciellt mycket jobb med skorna heller.
 
Z
Jord nere i hålen brukar jag suga upp med grovdammsugare
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Z Zynvinkeln skrev:
Jord nere i hålen brukar jag suga upp med grovdammsugare
Tack! Bra idé
 
C C.Lundin skrev:
Färdiga plintar är troligtvis lite billigare, men innebär mer jobb. Har du möjlighet att få dit en liten pump så gjuter du allt på ett par timmar och då är det "färdigt" sen. Har du ändå planer på att sätta reglar upp till bärlinorna så blir det inte speciellt mycket jobb med skorna heller.
Tack för input.

Jag räknade lite snabbt och skulle behöva väldigt stora mängder grovbetong om jag ska fylla upp alla hål. Sedan tillkommer armeringsjärn samt hyra någon form av blandare och pump+Slang. Det låter i mina amatöröron kostsamt och tidskrävande. Men jag har aldrig gjort detta förr så det kan vara så att det tar mindre tid än det andra alternativet jag har i åtanke;

5-10 cm ”stampad” makadam (ligger redan på tomten runt hålen) med hjälp av stenstöt (jungfru)
50 eller 70 cm färdiggjuten plint benders med justerbar stolpsko
Makadam runt om plinten som packas med stenstöt.

Stämde nyss av med en grävare som i många år arbetat öster om Göteborg där vi bor, gällande tjälskjutning och underlaget vi har på tomten. Han tyckte jag skulle köra med makadam under och runt om, då finns det inte något närliggande material som binder och håller kvar vatten som kan frysa i de mängder som krävs för ”väsentlig” tjälskjutning. Då jorden är rätt så lös med stora stenar så självdränerar det sig också ganska bra.
Enda nackdelen enligt honom med makadam runtom var att en färdig plint kommer inte stå lika stabilt om jag packar med makadam istället för jord, dock gör det inget då en bärlina kommer sitta i huset och det är flera ton material och bad ovanpå. Altanen kommer ingen vart.

Åsikter mottages tacksamt om det senare alternativet som känns mest lockande, då jag bara behöver få hem färdiga plint.
 
A
Min erfarenhet är att grus i hålet bara gör att vatten kan ansamlas. Det blir som ett badkar som plinten står i. För att det ska fungera med grus måste vattnet som ansamlas dräneras bort på något sätt. Är det porös mark är det nog inga problem.

Ett alternativ är annars att skrapa bort översta jordlagret och lägga grus och sen ställa altanen på stenplattor. Skulle du få sättningar har du ju utrymme att krypa under och justera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.