OK, enklare att visa på bild, min är 60 meter lång....
Själv har jag ett gäng jordborr, och det funlar bra att borra hål i "rätt" jord, men det lönar sig knappast att gjuta och använda lösa järn, fick tag på mina 70 cm plintar för 73 kronor/st. När hålen är grävda, slänger jag ned 1--2 skyfflar betong i hålet, och väger av plintarna i detta, enkelt att trycka ned plinten i betongen efter ett snöre. Varför ligga på magen med långa armar och väga av en platta därnere? Och som vi nämnt tidigare, använd genomgående bultar till stolparna, det går inte att dra en fransk, så att stolpen verkligen sitter där, när träet har torkat ut, så blir allt löst o skrangligt.
Ps, glöm inte papp under stolparna.
Bildtrdcket015.jpg

IMG_1201.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
ryttarinnan
  • Laddar…
Hur stor är plinten i diameter? Och hur stor jordborr använde du?
Två skyfflar betong säger du, låter du den härda innan du sätter ner plinten? Eller gjuter du fast plinten i betongen?
 
Glooie skrev:
Hur stor är plinten i diameter? Och hur stor jordborr använde du?
Två skyfflar betong säger du, låter du den härda innan du sätter ner plinten? Eller gjuter du fast plinten i betongen?
har inte måttet i huvudet, men de brukar nog vara 200mm. Jag menade att i rätt jord är det enkelt att borra hålen, ett jordborr på 180mm brukar vara det mest användbara, sedan är det enkelt med spaden att ta en del på kanterna, tills man har det hål man önskar.
Jag har inte borrat hålen till mitt bygge, då det är för mycket sten här. Har man jättehål efter grävningen, så ställer det till problem med att gjuta egna plintar med gjutrör, därför bättre med färdiga plintar.

Man blandar till betongen så att den är så styv att den klarar tyngden av en plint, eller man kan vänta så den satt sig, innan man lyfter i plinten och trycker/stöter ned den till rätt mått, jo den blir i princip fastgjuten, så det gäller att sätta den rätt = efter ett snöre.
Det är ju roligare att ha alla plintarna i linje, och där bör vara en bit synlig av plinten, så den hålls fri från jord.
 
  • Gilla
ryttarinnan
  • Laddar…
Snyggt speciellt med den röda färgen du målat med!
Jag är helt inne på samma resonemang att det är onödigt och krångligt med att trixa med betongplatta i botten. Men om man gjuter den färdiga plinten i en klack som i ditt fall finns inte risken att plinten får svårt att stå emot eventuell rörelse från sidled (horisontellt tryck) och spricker? Jag har blivit lite fixerad vid tanken på att egen gjuten plint har fördelen att man kan armera den. Men det är också så att jag bara är en glad amatör:) Har sökt flitigt efter svar på detta på nätet men ej funnit.
 
Tack Alle. Men hela konstruktionen är en enhet, dessutom är min fast i husets grund, så den kan inte komma någonstans eller svaja. Om Du gör ett trädäck 3x3 meter ute på gräsmattan, så går det åt ett antal plintar, t ex 9, att dessa skulle börja kantra, är en omöjlighet, om nu allt är fastankrat i vart annat, att det finns bult i båda hålen i plintens järn. Blandar du betong själv, så blandar du efter det förhållande som står på säcken = 3:1 = 3 grus och en skyffel cement, gräver ett hål, som motsvarar det som skall vila/fastgöras på den färdiga plinten, sätt 2 järn i den, ett till vardera sidan på stolpen, och tryck du ned något armeringsjärn i betongen med, för att vara på den säkra sidan, men se till att de hamna i mitten, så de inte sticker ut i gropen, för då rostar dom snabbt och kan spräcka plinten. Kolla en 14 meters flaggstång, inte kantrar dom väl, men till en flaggstång måste där vara en väl tilltagen betongklump och på ett bra djup.
 
hej...
kör med 2"9" som bärlina samt 2"7" som golvreglar....
kryssa golvreglarna mellan dina bärlinor...
detta utgör så du får stabilitet i bjälklaget...
viktigt som tusan....

mvh
estwing
 
lägg INTE papp under då detta får samma sugeffekt som om du ställer den rätt på...
ställ dom hellre på pallningsbrickor 1 cm.....

mvh
estwing

saturnus skrev:
OK, enklare att visa på bild, min är 60 meter lång....
Själv har jag ett gäng jordborr, och det funlar bra att borra hål i "rätt" jord, men det lönar sig knappast att gjuta och använda lösa järn, fick tag på mina 70 cm plintar för 73 kronor/st. När hålen är grävda, slänger jag ned 1--2 skyfflar betong i hålet, och väger av plintarna i detta, enkelt att trycka ned plinten i betongen efter ett snöre. Varför ligga på magen med långa armar och väga av en platta därnere? Och som vi nämnt tidigare, använd genomgående bultar till stolparna, det går inte att dra en fransk, så att stolpen verkligen sitter där, när träet har torkat ut, så blir allt löst o skrangligt.
Ps, glöm inte papp under stolparna.
[bild]

[bild]
 
  • Gilla
ryttarinnan
  • Laddar…
Tack Saturnus och Estwing för de goda råden! Sitter så här sent och ugglar på altanjobbet.

Jag försökte infoga en bild på min altanidé men vet inte om det fungerar. I fall den inte syns eller ser jobbig ut så går idén ut på följande:

Längd: 14 m, djup: 3,5
Spännvidd mellan plintar är ca137 cc = 10 + mellanrad med plintar = totalt 20 plintar. Avståndet bärlinga på husgrund och mellersta plint = 170 cc
Avstånd mellan mellersta plinten och plinten i ytterkant = 170 cc
Bärlina = 2 " 9" (45 X 220) mm
Golvregel = 2 "7" (45 X 170) mm
Stolpe = 95 X 95 mm
Golvtrall = 28 X 120 mm


Gällande plintar så nu när jag fått goda råd så har jag tänkt först gräva och se hur markförhållandet är. Stöter jag inte på patrull så köper jag färdiga i annat fall så gjuter där det stöter på hinder (finns många stora stenar i tomten).

Gör inte alls anspråk på att detta är genomtänkt men undrar om det duger som en början eller är jag helt ute i det gröna på en cykeltur:confused:


Altan-bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar/
Alle
 
stolparna gör du av 2"4"
skruvar ihop 2 st där ena e 21 cm längre än den andra!!!

mvh
estwing

Alle skrev:
Tack Saturnus och Estwing för de goda råden! Sitter så här sent och ugglar på altanjobbet.

Jag försökte infoga en bild på min altanidé men vet inte om det fungerar. I fall den inte syns eller ser jobbig ut så går idén ut på följande:

Längd: 14 m, djup: 3,5
Spännvidd mellan plintar är ca137 cc = 10 + mellanrad med plintar = totalt 20 plintar. Avståndet bärlinga på husgrund och mellersta plint = 170 cc
Avstånd mellan mellersta plinten och plinten i ytterkant = 170 cc
Bärlina = 2 " 9" (45 X 220) mm
Golvregel = 2 "7" (45 X 170) mm
Stolpe = 95 X 95 mm
Golvtrall = 28 X 120 mm


Gällande plintar så nu när jag fått goda råd så har jag tänkt först gräva och se hur markförhållandet är. Stöter jag inte på patrull så köper jag färdiga i annat fall så gjuter där det stöter på hinder (finns många stora stenar i tomten).

Gör inte alls anspråk på att detta är genomtänkt men undrar om det duger som en början eller är jag helt ute i det gröna på en cykeltur:confused:


[bild]

Hälsningar/
Alle
 
Ok, limma ihop också? Eller räcker det med skruv?
Och för att fästa 2 "4" i stolpskon vilket passar bättre fransk skruv eller genomgående bult?

Med vänlig hälsning,
Alle
 
räcker att skruva ihop dom...
overkill e att lägga PU-lim emellan.
du drar dit franska 41 mm långa 2 från varje sida..
mvh
estwing
Alle skrev:
Ok, limma ihop också? Eller räcker det med skruv?
Och för att fästa 2 "4" i stolpskon vilket passar bättre fransk skruv eller genomgående bult?

Med vänlig hälsning,
Alle
 
Ok, tack Estwing!
Då kör jag med skruv och sedan fransk 41 mm. Har nu läst tråden där din altan är med och har plockat en del råd därifrån också.
Nu ska jag närmast dra murarsnöre och måtta för plinthål. Till helgen har jag hyrt jordborr och ska även titta på virke. Är det stor skillnad på kvaliteten på virket hos olika byggvaruhus? Bor i Mölndal och har nära till Byggmax, K-rauta, Derome och Beijer. Tacksam för vägledning!
Mvh
Alle
 
jag är inget byggmax fan iaf...
handlat mitt på beijer...
väljer för hand ut mitt matrial..
 
Det lär bli en sväng till Beijer till helgen för en närmare titt. Råkar även kunna nyttja lite rabatt hos dom ( har idrottshäftet) på lagervaror.
Som kuriösa kan jag berätta att jag pratade med en anställd på Hornbach i dag om armering av plintar. Han menade att anledningen till att färdiggjutna plintar inte är armerade är att tillverkaren maskinkomprimerar dessa och trycker ut luftbubblorna. Detta var i alla fall för mig en ny förklaring. Har intet hittat något om det på nätet antagligen av en för mig okänd självklar anledning.

Med vänlig hälsning
Alle
 
Hej!

Sitter så här sent och ugglar över hur lösa följande:

Hur ska jag göra så att plintarna jag sätter inte sjunker? Ligger efter altanbygget pga detta:((, jag sökte i forumet men fick ingen täckande träff!

Har nu grävt 20 hål för plintar och stött på patrull vid den inre plintraden som är 1,7 m från husgrunden. Jag dränerade om huset förra våren och schaktmassorna (makadam i botten och sand och jord ovanpå) känns inte som det hunnit sätta sig ordentligt. Packade iof i somras med en fullastad mellanstor dumper. Jag har grävt mellan 90-100 cm men det känns ändå poröst i botten som mest består av sand och sten.

Har funderat på följande alternativ:

- Utgå från befintligt djup, gjuta en betongklack ca 20 cm och sätta färdiga plintar med justerbar stoljärn.
- Gräva djupare (120-150) och packa ordentligt med en vibrostamp eller handstötta (har en med fyrkantig platta i botten).

Är större (och därmed tyngre) plintar en fördel eller nackdel i den situationen?

Jag tar tacksamt emot era råd!

Med vänlig hälsning
Alle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.