Börjar bli dags att bygga altan nu efter att dräneringen är färdig, men det är ju som dom flesta nog vet en hel vetenskap i sig. Dock, grunden till en bra altan ligger i - just det, grunden. Hursom, jag måste bygga altanen på plintar då marken sluttar. Inne vid väggen är höjden från marken till undersidan av bärlinan ca 40 cm, längst ut ca 120 cm. Jag funderar lite på vilken typ av plint som skall användas. Räcker det med köpt 700mm betongplint med ställbara stolphållare? Eller ska man gjuta själv? Det är lerjord runtom. om man sätter köpta plintar, hur gör man hålen på lättast sätt? Bjuda hem några kompisar, bjuda på öl och be dom gräva eller funkar det om man hyr en jordborr (hyudralisk, lat som jag är)? Dessa verkar bara finnas upp till 30 cm i diameter. Och vad gäller makadam i botten av hålen (10 cm borde väl vara tillräckligt?), måste denna paddas? Eller räcker det med att tillverka en egen stamp av en rejäl stolpe med ett tvärgående handtag på och stampa med denna?
Om man gjuter plintarna själv borde man väl kunna dra upp dessa en bit över marken så att man slipper stolpar i inre raden? Stolparna i inre plintraden blir inte höga, men drar man upp dom på sidan av bärlinan hamnar dom på ca 60 cm (med 45x195 bärlina och 45x145 reglar), det borde väl inte vara för kort?
Tanken slog mig även med frostfritt djup, måste man gräva till 120 cm djup och fylla upp (Västergötland), eller räcker det med 80-90 cm djup (70 cm plint) och makadam i botten?

Många frågor blir det, men bättre att fråga och göra rätt från början än att behöva göra om och göra rätt senare...

Glömde, altanen blir strax under 50 kvm och jag tänkte mig ca 2 meter mellan plintarna och cc 60 på reglarna. Eller ska man ta plintarna på 150 för att va på den säkra sidan?
 
Kan börja med bärigheten. Om du kör 220*45 så blir cc 2 meter inga problem annars är du precis på gränsen på 45*195 så det kan upplevas som svajigt. 45*145 golvregel med cc 0,6 meter är bra. Du kör då alltså då cc 2 meter på både plintar och plintrader.

Om du gjuter själv så gör som på bilden nedan så får du en bra plint och du behöver inte ha något under. Men har du lerjord så måste du ner mer än 70 cm. Men det är nog nästan billigare och mycket mindre jobb att köpa färdiga. Finns längre än 70 cm men köper du färdiga så lägger du en platta under den på cirka 40*40 cm. Och kör sedan med stolpar till rätt nivå, mycket lättare att få dom i rätt nivå än att behöva göra det med plintarna.
 
Redigerat:
Glömde bilden ju.
 
  • plint.jpg
Ok, 45x220 it is, tack för tipset! Har sett den bilden förut, och min tanke var att slippa mycket av jobbet med att köpa färdiga plintar. Eftersom det blir ca 16 plintar lönar det sig nästan att låna en betongtombola om man ska gjuta själv, men det blir väldigt mycke jobb helt plötsligt...
Hur långt ner rekomenderas att gräva ur när man har lerjord?
Har även hört det där med att lägga en platta i botten och ställa plinten på den. Hur gör man med makadam i det läget? Behövs det? Ska det ligga under plattan? Mellan plattan och plinten? Eller både och? Har aldrig sett längre färdig plint än 70 cm "på hyllan", men det kanske måste beställas?
Och så var det den där frågan med hur man gör hålet, går det att köra med jordborr? Det blir ju lite svårt att få ner en 40*40 platta i ett 30 cm hål, men är det lönt att gå på med jordborr, eller ska man spara dom slantarna och köra på spade med en gång?
 
Vad menar du att makadamet ska göra?

1 meter så är du nog säker, kolla med din lokala bygghandel så får du nog tag i längre plintar.

Det går ganska snabbt att gräva om du har en bra spade och ett spett.
 
Makadamet har man väl för att undvika att vattnet flyttar på plintarna på vintern när tjälen kommer? Fast å andra sidan, gräver man frostfritt så har man ju inte riktigt det problemet... Behöver man fylla med makadam på sidorna av plinten? Eller är det bara att återfylla med jorden man grävde upp?
Blir till att ringa hit ett gäng kompisar och locka med öl å grill på kvällen så att man får lite hjälp :)
Då är det ju skit att vi slängde alla stenplattorna med dansk sjösten som låg på den gamla uteplatsen när vi dränerade om för en månad sen. Dom hade vart användbara nu... Jaja, lätt att vara efterklok...
 
Det går bra att återfylla med det du grävt upp.
 
  • Gilla
mahus
  • Laddar…
Hur djup blir altanen?
Alltså vad är det tänkt att ha för avstånd mellan bärlinorna? :)
 
Kommer köra med tryckt 45x220 (som det står en bit upp) med cc 2 meter (ok, kommer avrunda så dom hamnar jämnt, kommer hamna på ca cc 180cm). Reglarna blir tryckt 45x145 med cc 60 cm.
 
Enligt spännviddstabellen så är 45x195 safe på 2.4m mellan bärlinorna med 2.05m mellan plintarna.
Dock är det väl ingen enorm prisskillnad mellan 45x195 och x220.. :)
 
Prisskillnaden är såpass liten att jag kör på 45x220. När det kommer till att fästa bärlinorna i stolparna, vilket är bäst ur hållfasthetssynpunkt, att låta stolpen (95x95 borde väl räcka?) gå upp på sidan och dra igenom 2-3 vagnsbult, eller att placera bärlinan direkt över stolpen och dra fast med beslag?
 
Jag hade nog tagit en 45x145 (45x120 borde funka oxo) från stolpskon och upp till under bärlinan.
Sedan spikat och/eller skruvat på en i samma dimension som går upp till överkant bärlinan.

Ur hållfastsynpunkt är det bäst att låta bärlinan vila på stolpe/regeln, men det bör väl inte komma nånstans med vagnsbult heller. Jackar du dessutom i stolpen så är du ju på säkra sidan. :)
 
Behövs verkligen så mycket? Känns lite som hängslen och livrem? Jag hade tänkt en 95x95, och när du säger det, jackar ur så att bärlinan både vilar mot och är hopdragen med stolpen. Fast det kanske är lättare med en 45x145, så slipper man riskera att jacka ur fel? Om man köper färdiga plintar så finns det ju ändå bara 2 beslag som sticker upp ur plinten, om det man fäster är 95 eller 145 kvittar väl rent infästningsmässigt? Det är ju fortfarande samma antal skruv att fästa med, om du hänger med på hur jag menar...
 
Jaja, är med :)
45x95 stående borde funka också. För infästningen spelar det mindre roll, tänkte på trycket uppifrån.
En 95x95 stolpe får du väl krångla lite för att fästa i plintens järn, eller ja, om det är 2 som sticker upp bör man väl kunna 'vika' undan det ena.. Eller om man gjuter själv så finns ju plintjärn för 95, eller om det är 90mm?
 
Hej!

Jag vill haka på denna tråd då jag är i färd med att gräva för plintar till en altan 3,5 X 14 meter och ca 0,6 meter ovanför mark. Gällande plintar så har jag hört med några leverantörer t.ex. Benders och de har inga armeringsjärn i sina plintar. Är det en jättenackdel? Rekomendationen vid egen gjuten plint är att sätta järnpinnar. Förstår att trycket uppifrån är det väsentliga men när jag varit och kollat på färdiga så har jag sett enstaka gått av på mitten. Hur lätt går de färdiga sönder egentligen eftersom dessa inte är armerade?
 
  • Gilla
Hållsjön
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.