R
J Jens393 skrev:
Hur menar du ta bort all jord? I resten av trädgården eller?
Citera gärna ingett problem här där vi är tre parter men det kan bli fler..
Citera gör du under de tre prickarna …

Under utbyggnationen..
 
R Rejäl skrev:
Citera gärna ingett problem här där vi är tre parter men det kan bli fler..
Citera gör du under de tre prickarna …

Under utbyggnationen..
Ah ok sorry, trodde det räckte med svara knappen. Ja då all jord under utbyggnaden är redan borta, det är bara berg kvar. Jorden man ser ligga är uppgrävd från där huset ska stå. Utbyggnaden slutar precis bortom vattnet
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Du lägger väl ner ny dränering och leder bort dagvatten från taken?
 
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du lägger väl ner ny dränering och leder bort dagvatten från taken?
Du tänker en ny dagvattenledning😉
Kopplar man takvattnet till en dränslang/rör så sprider det ju vattnet i marken. Dagvattenledningar leder bort vattnet…
 
Det är ju inga små mängder vatten vi pratat om, enligt bilden. Att låta det vara är inte att tänka på. Förhoppningsvis har du en lägre punkt, eller dike i närheten som du kan leda vattnet till. Om det inte går att gräva en kanal, får du spränga. Därefter lägga en slang, och fylla rännan/kanalen med grus. Om inte detta går så är det nog bara en pump som gäller.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kanske var otydligt. Två separata som sig bör alltså. Sedan kanske man kan få skjuts på vatten som ansamlas periodvis under huset med några rör också. Det beror på…
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
Det är vatten i mark under alla hus som har jord under. Kan du inte bara lägga ordentlig dränering så nära berget som möjligt men att du fortfarande kan leda bort det? Så hålls fyllningen ovanför torrare.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Kan ju tänka hur mycket vatten som samlades i min grop.La dränering och lede bort vattnet.
 
  • Grävplats med orangea rör, stenblock, jordhög, vattenflöde och en stor kamouflerad säck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R
M Msarps skrev:
Det är vatten i mark under alla hus som har jord under. Kan du inte bara lägga ordentlig dränering så nära berget som möjligt men att du fortfarande kan leda bort det? Så hålls fyllningen ovanför torrare.
Är det vatten under alla hus?
Mig veterligen så är detta det sista man vill ha under sitt hus, där av dränerar man och gräver bort jord som ersätts med krossade bergsprodukter för att minimera fukten under husen… men du kanske har något som vi andra inte vet?
 
Att som sägs, gräva en djupare grop i marken, så kommer den att fyllas med vatten till olika nivåer. Hur är berget, du säger hålor/bassäng. Det ser ut som att vattnet har svårt att rinna bort i underjorden, då en sjö skapas. hålor/bassäng kan fyllas med betong och massor av sten som fyllnad för att få lite nedförsbacke och släta till på resten av berget. Sen i med dränering och en brunn som det går till och därifrån till ett ställe som det går att knuffa ut vattnet på. Har alla andra stuprören rakt ut på marken, då blir det problem, det sjunker ner och hamnar under ditt bygge. Vid återfyllnad ska det vara täta massor så det blir stopp på en sjö i marken och går vidare. Men svårt att säga något på distans, det måste ses på plats vad som är lämplig åtgärd.
 
Man kan fylla skålarna med betong så vattnet rinner av
 
Antar att du har lite lutning nedåt någonstans på tomten dit du kan gräva och leda avrinningen? Utan att fixa översvämning till någon annans mark?

Grävmaskin vid lerig utgrävning med vattenansamling, skogsbakgrund, disigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var tvungen att spräcka berg i somras för att få till avrinning under vårt attefallshus som byggs just nu, men hela min tomt lutar - så efter oerhört mycket jobb och pengar (och anlitad firma för att borra 300 hål på 3 dagar) så leds vattnet ut till en allmänning nedanför.

Grusfylld grund, konstruktion påbörjad, gröna omgivningar, avloppsrör synligt, sten och gräsmark runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas innerligt att du bara behöver gräva ut ett smalt spår i jorden med kabelskopa och lägga lite rör enbart för att dränera, hela våren och sommaren gick åt för mitt projekt, men ska inte kapa tråden mer…

Mvh
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du lägger väl ner ny dränering och leder bort dagvatten från taken?
Ja visst det ska jag göra
 
J jonaserik skrev:
Att som sägs, gräva en djupare grop i marken, så kommer den att fyllas med vatten till olika nivåer. Hur är berget, du säger hålor/bassäng. Det ser ut som att vattnet har svårt att rinna bort i underjorden, då en sjö skapas. hålor/bassäng kan fyllas med betong och massor av sten som fyllnad för att få lite nedförsbacke och släta till på resten av berget. Sen i med dränering och en brunn som det går till och därifrån till ett ställe som det går att knuffa ut vattnet på. Har alla andra stuprören rakt ut på marken, då blir det problem, det sjunker ner och hamnar under ditt bygge. Vid återfyllnad ska det vara täta massor så det blir stopp på en sjö i marken och går vidare. Men svårt att säga något på distans, det måste ses på plats vad som är lämplig åtgärd.
Jag gillar lösningen med betong, tror det är den rimligaste. Spränga är inte att tänka på, då kan jag lika gärna sälja hela skiten. Kommer aldrig ha råd med det. Jag kommer att anlägga en stenkista utanför grunden och dit kommer jag att leda takavrinningen
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Såhär såg det ut när jag kom hit idag, regnade och snöade rejält i onsdags
 
  • Grävd grop, vattenansamling, hus i bakgrunden, träden och staket med avspärrningsband, bygg- eller grävarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.