Nissens Nissens skrev:
Det är bl.a detta tillsammans med användarvänligheten som är framgångsfaktorer för Plejd. Bara en sådan sak som ett beroende av wifi hade krånglat till det betydligt.
Vill du ha en Plejd gateway och någon form av koppling mot nätet så behöver du ju wifi även där.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vill du ha en Plejd gateway och någon form av koppling mot nätet så behöver du ju wifi även där.
Nej, gatewayen från Plejd klarar inte wifi. Det är tråd som gäller och således behövs inga lösenord.
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Nu råkar detta vara en Plejdtråd, så det är ju naturligt att ämnet är Plejd…
??

Nissens Nissens skrev:
Och du verkar fortfarande inte begripit att ts redan har köpt en Plejd, och mitt råd var att komplettera med en närvarosensor.
Ja, betalat för den har han ju i.a.f. gjort. Att han ville ha den verkar ju mindre klart. Och den gör inte det han vill. Att komplettera med en närvarosensor gör inte heller vad han vill. Ditt råd är med andra ord att han ska vilja ha en annan lösning. En lösning som går att implementera med Plejd förstås.

Nissens Nissens skrev:
Är ditt hem hemsökt eftersom en närvarosensor skulle tända ljuset i onödan? Eller gillar du att gå i mörkret? I så fall behöver du inget ljus alls. Självklart tänds bara ljuset om det är mörkt.
Alltså bara lägg av nu. Jag vill inte att lyset ska tändas automatiskt så fort jag går in i badrummet. Är det så satans svårt att fatta? Jag ska egentligen inte behöva motivera det mer än så, men eftersom du verkar ha något handikapp så kan jag tillägga att det finns ytterbelysning precis utanför fönstret som gör att det är fullt möjligt att navigera badrummet utan att tända, även när det är mörkt.

Nissens Nissens skrev:
Shelly har inte efterfrågats alls i denna tråden, men en lösning på timerproblemet har efterfrågats..
Det efterfrågades en lösning. Shelly är en. Närvarosensor är det inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nej, gatewayen från Plejd klarar inte wifi. Det är tråd som gäller och således behövs inga lösenord.
Ok. Ingen lösen via tråd?
 
K karlmb skrev:
Ok. Ingen lösen via tråd?
Nej, det är det väl aldrig oavsett vad du kopplar in i nätverket (med kabel)?
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Ok. Ingen lösen via tråd?
Nej, det är därför Plejd undviker wifi, man vill ha installationen så enkel som möjligt. Att vara oberoende av wifi underlättar för både elektrikern och användaren i detta fallet. Plug and play.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är därför Plejd undviker wifi, man vill ha installationen så enkel som möjligt. Att vara oberoende av wifi underlättar för både elektrikern och användaren i detta fallet. Plug and play.
Nu vill jag ju inte vara petig men att det bara är fördelar med få val verkar vara en återkommande Plejdegenskap som hyllas, jag påstår nog att kunna välja mellan tråd eller wifi är bättre än att begränsa till den ena eller den andra.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är därför Plejd undviker wifi, man vill ha installationen så enkel som möjligt. Att vara oberoende av wifi underlättar för både elektrikern och användaren i detta fallet. Plug and play.
Fantastiskt! Men de flesta gateways för Zigbee har ju också en kabelmöjlighet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är därför Plejd undviker wifi, man vill ha installationen så enkel som möjligt. Att vara oberoende av wifi underlättar för både elektrikern och användaren i detta fallet. Plug and play.
Har du någon källa på att det är därför de undviker wifi?
Det du säger är alltså att Plejd anser att deras kunder och elektrikerna är så korkade att de inte ens ska ha möjlighet att välja själva. Intressant. Sedan ungefär 20 år tillbaka så är det ju annars standard att ha både och i dylika enheter.

En konspirationsteoretiker hade annars kunnat tro att wifi i samma enhet som deras proprietära hittepåbluetooth inte lirar så bra tillsammans. Eller att de vill maximera sin vinst genom att sälja enkla prylar till höga priser.

Kan bli dålig stämning när man berättat för familjen om det nya trådlösa toppmoderna belysningssystemet och sen börjar dra kabel kors och tvärs i hela huset för att Plejd anser att man är för dum för att köra trådlöst.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Kan bli dålig stämning när man berättat för familjen om det nya trådlösa toppmoderna belysningssystemet och sen börjar dra kabel kors och tvärs i hela huset för att Plejd anser att man är för dum för att köra trådlöst.
Det blir mycket merförsäljning för elektrikern...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är därför Plejd undviker wifi, man vill ha installationen så enkel som möjligt. Att vara oberoende av wifi underlättar för både elektrikern och användaren i detta fallet. Plug and play.
Du menar lite som att man för hundra år sedan kunde få sin T-Ford i vilken färg man ville, så länge man valde en svart?
 
  • Haha
  • Gilla
Müssli och 5 till
  • Laddar…
G
J Jonte Karlsson skrev:
Har du någon källa på att det är därför de undviker wifi?
Det du säger är alltså att Plejd anser att deras kunder och elektrikerna är så korkade att de inte ens ska ha möjlighet att välja själva. Intressant. Sedan ungefär 20 år tillbaka så är det ju annars standard att ha både och i dylika enheter.

En konspirationsteoretiker hade annars kunnat tro att wifi i samma enhet som deras proprietära hittepåbluetooth inte lirar så bra tillsammans. Eller att de vill maximera sin vinst genom att sälja enkla prylar till höga priser.

Kan bli dålig stämning när man berättat för familjen om det nya trådlösa toppmoderna belysningssystemet och sen börjar dra kabel kors och tvärs i hela huset för att Plejd anser att man är för dum för att köra trådlöst.
Vad är det för kabel som ska dras kors och tvärs om man har plejd?
Jag har både shelly Zigbee och plej men har inte dragit några kablar kors och tvärs.
Jag gillar inte heller att plejd är inlåst och riskerna med det men i övrigt tycker jag att plejd är helt ok gör det jag har dem till.
 
G OMathson skrev:
Vad är det för kabel som ska dras kors och tvärs om man har plejd?
Jag har både shelly Zigbee och plej men har inte dragit några kablar kors och tvärs.
Jag gillar inte heller att plejd är inlåst och riskerna med det men i övrigt tycker jag att plejd är helt ok gör det jag har dem till.
Ja, du har ju kompletterat med andra system. Hur många vill hålla på med sånt?
 
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Har du någon källa på att det är därför de undviker wifi?
Det du säger är alltså att Plejd anser att deras kunder och elektrikerna är så korkade att de inte ens ska ha möjlighet att välja själva. Intressant. Sedan ungefär 20 år tillbaka så är det ju annars standard att ha både och i dylika enheter.

En konspirationsteoretiker hade annars kunnat tro att wifi i samma enhet som deras proprietära hittepåbluetooth inte lirar så bra tillsammans. Eller att de vill maximera sin vinst genom att sälja enkla prylar till höga priser.

Kan bli dålig stämning när man berättat för familjen om det nya trådlösa toppmoderna belysningssystemet och sen börjar dra kabel kors och tvärs i hela huset för att Plejd anser att man är för dum för att köra trådlöst.
Nej, du verkar inte ha begripit deras affärsidé. Genom att undvika att vara beroende av användarnamn och lösenord till andra nätverk så är det enklare för precis vem som helst att konfigurera och använda deras prylar.
Tro det eller ej, men de flesta är inte tekniknördar, de vill bara att det skall fungera.

Kan tänka mig att vid tex ett nybygge där allt skall lämnas över till husägaren efter installation är det mycket smidigare att bara jacka in kabeln i den nya routern utan att trassla med att byta nätverk i routern. Gatewayen lär ju ha en bra central placering vid routern dessutom.

Flera här verkar inte förstå att de flesta användarna är inte intresserade av tekniken…
 
G
K karlmb skrev:
Ja, du har ju kompletterat med andra system. Hur många vill hålla på med sånt?
Nä de e ju klart men jag förstår ändå inte vilka kablar som behöver gå härs och tvärs, plejd går väl med bluetooth mesh och eventuellt en gateway kopplad direkt i routern.
Zigbee känns som att det inte tillhör huset (i mitt fall) så om jag skulle flytta tar jag med dem, gäller även de få shelly jag har.
Plejd, där skulle jag lämna koden till nästa ägare.
 
  • Gilla
foppa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.