Nissens Nissens skrev:
För att Plejds dimmer sannolikt är den bästa på marknaden, och att TS redan har den. Dessutom tänder en närvarodetektor även ljuset, till skillnad från din Shelly.

Dessutom är det en stor nackdel att göra fasta installationer beroende av wifi. Det är den största nackdelen med Shelly.
Det hade väl varit smartare av elektrikern att montera något som kunden faktiskt vill ha
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det hade väl varit smartare av elektrikern att montera något som kunden faktiskt vill ha
Eller så talar kunden om vad den vill ha så slipper vi anlita Saida varenda gång..
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
F foppa skrev:
Eller så talar kunden om vad den vill ha så slipper vi anlita Saida varenda gång..
En till i skrået som inte kan kommunicera med kund utan bara kör på.....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För att Plejds dimmer sannolikt är den bästa på marknaden, och att TS redan har den. Dessutom tänder en närvarodetektor även ljuset, till skillnad från din Shelly.
Hur kan det vara "den bästa på marknaden" om den inte ens kan göra det som kunden vill? Det spelar ju ingen som helst roll om den på pappret är den mest kompetenta produkten och har den tuffaste specen om den inte uppfyller kundens grundläggande önskemål. Utgångspunkten för den här diskussionen var att någon ville släcka en lampa (när personen själv vill) och fick svaret att det inte går. Då är det bara pinsamt att börja prata om att det är den bästa produkten på marknaden för då är man så insnöad i sin fanboybubbla att man inte kan inse brister och andra personers behov.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F foppa skrev:
Eller så talar kunden om vad den vill ha så slipper vi anlita Saida varenda gång..
Eller så borde experten som man anlitat för dyra pengar bemöda sig om att fråga kunden innan elektrikern
på eget bevåg installerar överprisade proprietära produkter med extrem inlåsningseffekt och som inte ens klarar
av att uppfylla de mest triviala önskemålen. En läkare brukar inte skriva ut den medicin den råkar ha på hyllan och som har bäst vinstmarginal och sen skylla på patienten om att den inte berättade vad den har för diagnos så att den kunde få rätt medicin. Men tack för att du återigen visar att ni anser att det är kundernas fel att elektrikerna säljer på dem dyra produkter de inte bett om.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P patfred skrev:
Rent allmänt så är timer för att släcka på badrum en helt värdelös lösning, kul när någon gått in på badrummet, glömmer släcka, nästa man kommer in och skall ta sig en dusch (lampan är redan tänd å timern tickar), plötsligt blir det mörkt i badrummet när man står i duschen, rörelsesensor är den rätta vägen att gå. Timer kan man sätta i förråd osv.
Eftersom det är år 2022 så tolkar jag inte "släcka automatiskt efter en viss tid" som en statisk avstängningsfunktion efter en förutbestämd tid, det borde rimligen vara kopplat till någon typ av närvarodetektering (rörelse, luftfuktighet etc) där nedräkningen givetvis återställs om en ny person detekteras.

Inbyggd timer och astrour i respektive puck känns ju lite som en 90-talsgrej och som nåt som ingår om man köper ett 3-pack wallplugs för en 50-lapp på Rusta. I Plejd-världen verkar det dock vara en grej på riktigt år 2022, och om redan några år kanske vi tydligen får njuta av denna fantastiska funktionalitet i fler av deras produkter om allt går bra.

Vi som valt andra lösningar som både är billigare och mer kompetenta kan lägga in en enkel automation: om lampan är tänd och ingen varit i rummet på x minuter, släck lampan. Tar ungefär 15 sekunder och några få klick att åstadkomma.
 
Nissens Nissens skrev:
Dessutom tänder en närvarodetektor även ljuset, till skillnad från din Shelly.
Du menar den närvarodetektor som kund inte har, utan måste köpa till?
Och varför skulle inte Shelly kunna tända ljuset mha närvarodetektor?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
J Jonte Karlsson skrev:
Eftersom det är år 2022 så tolkar jag inte "släcka automatiskt efter en viss tid" som en statisk avstängningsfunktion efter en förutbestämd tid, det borde rimligen vara kopplat till någon typ av närvarodetektering (rörelse, luftfuktighet etc) där nedräkningen givetvis återställs om en ny person detekteras.

Inbyggd timer och astrour i respektive puck känns ju lite som en 90-talsgrej och som nåt som ingår om man köper ett 3-pack wallplugs för en 50-lapp på Rusta. I Plejd-världen verkar det dock vara en grej på riktigt år 2022, och om redan några år kanske vi tydligen får njuta av denna fantastiska funktionalitet i fler av deras produkter om allt går bra.

Vi som valt andra lösningar som både är billigare och mer kompetenta kan lägga in en enkel automation: om lampan är tänd och ingen varit i rummet på x minuter, släck lampan. Tar ungefär 15 sekunder och några få klick att åstadkomma.
Njae, tog bara 10 sekunder för mitt vardagsrum...
Automatiseringsinställningar för ljussläckning i vardagsrum utan rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pdov
J Jocke Best skrev:
Njae, tog bara 10 sekunder för mitt vardagsrum...
[bild]
Jag känner inte igen gränssnittet du skärmdumpat? Är det från android-versionen av Plejd-appen för jag har aldrig sett det i min iOS version? Eller är det elektrikerns/installatörens inställningsläge?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
En till i skrået som inte kan kommunicera med kund utan bara kör på.....
?
 
J
pdov pdov skrev:
Jag känner inte igen gränssnittet du skärmdumpat? Är det från android-versionen av Plejd-appen för jag har aldrig sett det i min iOS version? Eller är det elektrikerns/installatörens inställningsläge?
Njae, ursäkta off topic. Det var en jämförelse med "andra" system som tex Home Assistant. Plejd har inte dessa möjligheter än. Kommer kanske i framtiden.
 
J Jocke Best skrev:
Njae, ursäkta off topic. Det var en jämförelse med "andra" system som tex Home Assistant. Plejd har inte dessa möjligheter än. Kommer kanske i framtiden.
Det lustiga är att Plejd-anhängarna brukar framhäva att det är Plejds styrka att det inte alls försöker göra anspråk på att vara ett hemautomationssystem, för folk vill tydligen bara ha ett enkelt beslysningssystem och inte något annat onödigt trams. Samtidigt så jublar de över att det ska komma termostater och annat som inte alls har med belysning att göra, och efter 6 år (!!) av "homekit-supporten är på gång" så jublar de fortfarande över vilket fantastiskt hemautomationssystem det ska bli.

Det går inte riktigt ihop men samtidigt förstår jag att har man lurat sig själv att låsa in sig i ett svindyrt proprietärt funktionsfattigt system, ivrigt påhejad av elektriker som skrattar hela vägen till banken, så är det jobbigt att släppa prestigen och ersätta det med nåt bättre. Istället för att ta till sig av kunskap och konstruktiva åsikter och våga vidga sina vyer så kan man alltid kontra med nåt fyndigt om aktiekursen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vart kan man läsa om denne kunden som fått installerat plejdar mot sin vilja?
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Vart kan man läsa om denne kunden som fått installerat plejdar mot sin vilja?
Exakt den här frågan har avhandlats i tusentals inlägg på detta och diverse andra forum genom åren så att diskutera det ännu en gång kommer inte ge nånting. Du själv har dessutom din orubbliga uppfattning klar redan och kommer inte lyssna på några som helst argument.

Om vi begränsar oss till den specifika diskussionen du just nu kommenterar så handlade det om ytterligare en kund som verkar förvånad över att ha fått Plejd installerat. Det handlar inte om att man tvingats installera något mot sin vilja men det tyder däremot på att man inte direkt fört någon dialog med kunden om önskemål och behov. Då är det rimligt att ifrågasätta varför man ska betala för en av de dyraste produkterna på marknaden samtidigt som man låser in sig i ett specifikt proprietärt system som inte ens klarar av att göra det man vill.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Exakt den här frågan har avhandlats i tusentals inlägg på detta och diverse andra forum genom åren så att diskutera det ännu en gång kommer inte ge nånting. Du själv har dessutom din orubbliga uppfattning klar redan och kommer inte lyssna på några som helst argument.

Om vi begränsar oss till den specifika diskussionen du just nu kommenterar så handlade det om ytterligare en kund som verkar förvånad över att ha fått Plejd installerat. Det handlar inte om att man tvingats installera något mot sin vilja men det tyder däremot på att man inte direkt fört någon dialog med kunden om önskemål och behov. Då är det rimligt att ifrågasätta varför man ska betala för en av de dyraste produkterna på marknaden samtidigt som man låser in sig i ett specifikt proprietärt system som inte ens klarar av att göra det man vill.
Oj. Vad menar du?
Blandar du ihop mig med någon annan kanske?
Min klara orubbliga uppfattning, och ovilja att lyssna på några som helst argument vet jag inte vart du trollat fram någonstans.
Jag kan inte minnas att jag kommenterat i denna tråd förut och jag såg inlägget högre upp och blev nyfiken.
:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.