R
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare så att om man är oroligt lagd så har man behov av att ha koll på allt, även det som mest sannolikt inte kommer att orsaka något problem…
Tänk om wifi lägger av när du är ute och reser, vilken ågren. När du kommer hem visar det sig att allt är som det skall vara. Utom routern då förstås. 😊
Min wifi har inte slutat fungera på typ 10 år så ja om det slutar fungera så skulle jag nog oroa mig tillräckligt för att be någon kolla läget. Ågren skulle jag inte nå upp till.

Jag är inte oroligt lagd, men om jag med enkla medel kan riskminimera så gör jag det. Alla är vi olika.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
3 år och ingen lösning?
[länk]
Den var bra ned länken, att neka manuella uppdatering är en intressant vinkel
Vad är orsaken är det första jag tänker på, är det för ”enkelhet” eller är det firmware som ”ringer hem” via bryggan väldigt ofta och då kräver en viss version av firmware, dvs plejd vill ha kontroll över kunders firmware, statistik osv osv? tänk så som en smart-tv agerar
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det fungerar också utmärkt.

Kan du beskriva installationen med deccarna, eftersom du verkar ha koll? 😉
Den har du ju beskrivit i en tråd där du hävdade att Plejd är "kompatibel" med allehanda produkter.

Den tråden går väl att leta rätt på.
Frågan är om du vill det... 😏
 
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F
FredrikR FredrikR skrev:
Du vill verkligen inte förstå..

Dina känslor och vad du läser är mer sant än vad vi med andra system än Plejd berättar om våra system.

Jag har inga problem med mitt system och jag lägger ner 0h per vecka. Som dessutom är möjligt att göra så mycket mer med än Plejd, om man vill.


Så berätta nu gärna än en gång att jag och många som delar min upplevelse har fel.
Men de som har problem då? Alla jag känner som går från ”det behöver lite pill ibland”, vidare till borttappde homey-prylar som måste länkas om, tappar kontakt med nätet mm, vidare till ”det är medt strul”. Givare på små lösa kretskort, tveksam integrering med Shelly”. Betyder deras upplevelser av det inget bara för att ni är några som skriver att det funkar för er?

Jag försökte själv få in ett par Shelly. Kass räckvidd och tveksam kontakt med nätet. Då kommer förslagen på lösningar och förklaring till varför det inte fungerar.

”Du måste uppdatera Firmware” - gjorde det, ingen skillnad.

”Du har en urgammal Shelly, köp nya grejer” - Dom är 1,5 pr gamla, är skiten obsolete på den tiden?

”Flytta över allt annat du har på WiFi till 5Ghz” - Tänker jag inte göra, det är nämligen den sortens jävla fippel jag inte accepterar.

”Byt frekvens på din router” - Kan jag väl göra, men har inte en aning hur man gör det. Det har nog inte Tele2 (som levererade den) heller.

”Flytta routern närmare Shelly-pucken” - Tänker jag inte göra av flera anledningar. Den sitter där den skall sitta.

Bara ett jävla fippel.
 
Nissens Nissens skrev:
Det gäller det du skriver också, det är minst lika osäkert som det andra skriver. 😊
...och då var var cirkelresonemanget fullbordat och jag anar att du inte riktigt förstår...
(Jag kan ju stå för det jag skriver.
Du kan knappast stå för vad någon annan skriver.)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
W wimanx skrev:
Om du
Jag tar med mig svaret men vet inte riktigt vad jg skall göra med det?
 
F fsn skrev:
Men de som har problem då? Alla jag känner som går från ”det behöver lite pill ibland”, vidare till borttappde homey-prylar som måste länkas om, tappar kontakt med nätet mm, vidare till ”det är medt strul”. Givare på små lösa kretskort, tveksam integrering med Shelly”. Betyder deras upplevelser av det inget bara för att ni är några som skriver att det funkar för er?

Jag försökte själv få in ett par Shelly. Kass räckvidd och tveksam kontakt med nätet. Då kommer förslagen på lösningar och förklaring till varför det inte fungerar.

”Du måste uppdatera Firmware” - gjorde det, ingen skillnad.

”Du har en urgammal Shelly, köp nya grejer” - Dom är 1,5 pr gamla, är skiten obsolete på den tiden?

”Flytta över allt annat du har på WiFi till 5Ghz” - Tänker jag inte göra, det är nämligen den sortens jävla fippel jag inte accepterar.

”Byt frekvens på din router” - Kan jag väl göra, men har inte en aning hur man gör det. Det har nog inte Tele2 (som levererade den) heller.

”Flytta routern närmare Shelly-pucken” - Tänker jag inte göra av flera anledningar. Den sitter där den skall sitta.

Bara ett jävla fippel.
Vilka har problem?
Det är inga som har problem med Plejd?
Nissen fortsätter att återkomma till alla fel han läser om, och känslan att det krånglar och kräver mycket tid, för Plejd är ju så enkelt och stabilt.

Jag kan så klart inte prata för andra än mig själv men jag har inga problem med Homey och jag lägger ner 0h0min per dag/vecka/månad.
 
sysmali
Nissens Nissens skrev:
Nej, det krävs ett stort teknikintresse för det. Faktum är att de flesta människor saknar det intresset.

Det är bla därför Plejd går så bra. (Vilket är ämnet i tråden)
Är Plejd en produkt som är enkel för mig som nybörjare inom hemautomation - eller finns det ännu enklare att starta med?

(du ska ha cred att du är uppe hela natten i sydostasien och postar i tråden!)
 
  • Haha
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Är Plejd en produkt som är enkel för mig som nybörjare inom hemautomation - eller finns det ännu enklare att starta med?

(du ska ha cred att du är uppe hela natten i sydostasien och postar i tråden!)
Hemma nu eller sen kväll/tidig morgon. 🫣😂
 
F
FredrikR FredrikR skrev:
Vilka har problem?
Det är inga som har problem med Plejd?
Nissen fortsätter att återkomma till alla fel han läser om, och känslan att det krånglar och kräver mycket tid, för Plejd är ju så enkelt och stabilt.

Jag kan så klart inte prata för andra än mig själv men jag har inga problem med Homey och jag lägger ner 0h0min per dag/vecka/månad.
Läste du vad jag skrev? personer jag känner som inte sitter i denna Plejdtråden och försvarar färgerna på andra system.

Jag kan faktiskt inte komma på nån bekant som har problem med Plejd. Skulle väl vara med fakturan då…
 
F
sysmali sysmali skrev:
Är Plejd en produkt som är enkel för mig som nybörjare inom hemautomation - eller finns det ännu enklare att starta med?

(du ska ha cred att du är uppe hela natten i sydostasien och postar i tråden!)
Jag tror du skall acceptera att Plejd är ett system som i huvudsak siktar på belysning. Skall du leka med hemautomation på riktigt så skall du nog satsa på nåt annat.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tänk om wifi lägger av när du är ute och reser, vilken ågren. När du kommer hem visar det sig att allt är som det skall vara. Utom routern då förstås. 😊
Nu hänger jag inte med. Vad skulle det spela för roll om WiFi lägger av och vad har WiFi med min router att göra?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Läste du vad jag skrev? personer jag känner som inte sitter i denna Plejdtråden och försvarar färgerna på andra system.

Jag kan faktiskt inte komma på nån bekant som har problem med Plejd. Skulle väl vara med fakturan då…
Du har fått det om bakfoten, precis som Nissse.

Vi försvarar inte andra system, vi försöker få er att förstå att ni har fel gällande hur mycket tid ni tror att andra system kräver och hur instabila dom är.

Detta då vi har dessa system och inte går på lästa inlägg eller känsla.

Plejd är säkert kanon för att släcka en lampa eller styra en värmepump via timer, men det kan vi också göra med våra system, utan att det för den skull kräver en halvtidstjänst eller att man har läst systemvetenskap.

Jag vet inget om aktiekursen för Homey och jag hoppas Telldus går i konkurs.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
har jag aldrig känt någon ångest över ev fryshaveri.
Jag ser inte att det handlar om någon ångest men får jag ställa en enkel fråga?

Om du är bortrest på semester en vecka och frysen lägger av, föredrar du då att ej bli störd på semestern och ta hand om problemet när du kommer hem? Är svaret här ja så respekterar jag det helt och fullt. Då ska du inte ha ett larm.

Om du å andra sidan känner som jag, alltså att du föredrar att bli störd så att du kan skicka dit någon och tömma frysen innan det blir ett större problem, då kommer nästa fråga. Är det värt kanske 150 kronor i engångskostnad och en tia i årlig batterikostnad för att kunna lösa detta. Jag tycker det.

Det finns lika lite ångest inblandad i detta resonemang som det finns ångest inblandat när jag tar på mig bilbältet. Båda delarna är bara en enkel och billig försäkring mot att få stora om än ganska osannolika problem.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Frågan är helt hypotetisk för mig eftersom jag är övertygad om att frysen fungerar då jag är borta, och nu är jag ju så lyckligt lottad att jag använder en frysbox så skulle det ske en olycka så är det inte hela världen. Och jag bekymrar mig inte för vatten, avlopp, värme, yttertak, frysskador på bilmotor mm mm.
OCH vill andra känna sig "säkra" har jag inget emot det, det är tom så att jag har hjälpt mer än en att få den känslan.
Jag har snart levat ett helt liv och har ALDRIG känt mig ha nått behov/glädje av larm, och "frågan" är så mycket större än bara larm, samma "frågeställning" kan man ställa på nästan allt. Och oavsett lite eller mycket pengar så skaffar jag aldrig "saker" som jag inte tycker att jag behöver/vill ha, men det betyder inte att jag inte skaffar saker som andra kanske tycker är att kasta bort pengar.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.