R
F fsn skrev:
Plejds styrka är att det är hemautomationens ”Apple”. Det bara funkar och det är användarvänligt, både setup och användande. Nackdelen skulle väl vara att det är något smalt användningsområde jämfört med de systemen som kräver en halvtidstjänst för att underhålla i en hemmamiljö för de som har en utpräglad automations-fetish. Plejd har varit smarta, dom har fått varenda elektriker att föreslå just Plejd känns det som.
Detta är bara en tramsig nidbild/halmdocka du och några till målat upp. Jag lägger i stort sett INGEN tid på att underhålla mitt HA system. Och det gör dessutom en hel del mer än vad ett Plejd-system klarar av.

Skaffar man ett system som bara klarar de extremt enkla saker Plejd har stöd för så förstår jag inte vad ni tror att man ska behöva administrera. Kan du ge exempel?
 
  • Gilla
ARJU och 5 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Akta dig för kinaskit bara 😎
No worries. 😉
 
Nissens
R RoAd skrev:
Detta är bara en tramsig nidbild/halmdocka du och några till målat upp. Jag lägger i stort sett INGEN tid på att underhålla mitt HA system. Och det gör dessutom en hel del mer än vad ett Plejd-system klarar av.

Skaffar man ett system som bara klarar de extremt enkla saker Plejd har stöd för så förstår jag inte vad ni tror att man ska behöva administrera. Kan du ge exempel?
Det är många med de systemen som själva vittnat om att de tar mycket tid. Alla kan ju inte ha rätt då..
 
Nissens Nissens skrev:
Det är många med de systemen som själva vittnat om att de tar mycket tid. Alla kan ju inte ha rätt då..
Vad lägger de då tiden på?
Var finns de som vittnar om detta?

Jag kan om jag vill lägga hur mycket tid som helst på mitt HA-system. Häromveckan lade jag säkert ner 2-3 timmar på det. Då byggde jag för övrigt en jukebox till sonen så han kan spela sina egna spellistor via spotify i våra sonos-högtalare då han ännu på några år inte har en egen telefon.
Vill jag inte lägga till någon ny funktionalitet eller förändra något i det jag redan har lägger jag ganska exakt 0 minuter i månaden på det.
Hur mycket mindre tid än 0 min i månaden lägger du på ditt plejdsystem?
Och hur lång tid behöver du lägga på plejd för att kunna göra det jag just gjorde med mitt system?
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Det är många med de systemen som själva vittnat om att de tar mycket tid. Alla kan ju inte ha rätt då..
Frågan var VAD ni anser att det måste läggas tid (en halvtidstjänst) på. Om jag sätter upp ett Zigbee-system som ska tända och släcka några lampor vid en viss tid, vad är det då som (till skillnad mot Plejd) ska administreras?

Jag har som sagt personligen ett betydligt mer komplicerat system än vad Plejd klarar, och administrerar fortfarande ingenting. Vad missar jag?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
jbr jbr skrev:
Om man reflekterar över att tillverkaren själv inte anser det är ett hemautomatiseringssystem så kan man nog anse att liknelsen haltar något.


I sådana här diskussioner är det bra med ett faktabaserat resonemang, jag tror också att det där verkligen stämmer.


I sådana här diskussioner är det bra med ett faktabaserat resonemang, eller..?
Thanks for your input.
 
F
R RoAd skrev:
Detta är bara en tramsig nidbild/halmdocka du och några till målat upp. Jag lägger i stort sett INGEN tid på att underhålla mitt HA system. Och det gör dessutom en hel del mer än vad ett Plejd-system klarar av.

Skaffar man ett system som bara klarar de extremt enkla saker Plejd har stöd för så förstår jag inte vad ni tror att man ska behöva administrera. Kan du ge exempel?
Tack för ditt insiktsfulla och uttömmande inlägg. Det jag skrev gäller fortfarande. Läs det gärna.
 
S
Bluetooth är den stora fördelen- ingen wifi eller ethernet behövs.
Driftsäkert med batteribackupp, kommunicerar med varandra, och ställer om tider- klocka och annat vid strömavbrott.

Det märks att Shelly är sugna på Bluetooth (?) :)
 
MultiMan
R RoAd skrev:
Frågan var VAD ni anser att det måste läggas tid (en halvtidstjänst) på. Om jag sätter upp ett Zigbee-system som ska tända och släcka några lampor vid en viss tid, vad är det då som (till skillnad mot Plejd) ska administreras?

Jag har som sagt personligen ett betydligt mer komplicerat system än vad Plejd klarar, och administrerar fortfarande ingenting. Vad missar jag?
Jag satte upp en Trådfri rörelsesensor och konfigurerade om 2 av 3 lampor i hallen eftersom jag behöver mer ljus har jag märkt. Åldern tar ut sin rätt. Med nya Dirigera så behöver man inte para om något alls utan väljer bara vilken sensor som ska styra vilka lampor, och ändrar man sig är det bara att ändra i appen. Tog max 20 minuter, men då tog mesta tiden att få sensorn på en optimal plats.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag satte upp en Trådfri rörelsesensor och konfigurerade om 2 av 3 lampor i hallen eftersom jag behöver mer ljus har jag märkt. Åldern tar ut sin rätt. Med nya Dirigera så behöver man inte para om något alls utan väljer bara vilken sensor som ska styra vilka lampor, och ändrar man sig är det bara att ändra i appen. Tog max 20 minuter, men då tog mesta tiden att få sensorn på en optimal plats.
Hej.
Så om man byter från gamla Ikea huben till nya dirigera så behöver man inte gör om allt i hushållet alltså? Vet du om dom släppt stöd för anslutning via wifi till nya hubben eller är det ff nätverkskabel som gäller?
 
Att Plejd är populärt är "tack vare" Elektriker som får 10% i bonus
Kan inte rekommenderas till någon överhuvudtaget
Det finns många produkter som är mycket bättre, exempelvis Schenider Wiser

En elektriker är inte duktig på hem-automation, att då bli kontaktat av företaget plejd som säger "här är lösningen och du får 10% i bonus", då hugger alla egenföretagare på det direkt utan en extra tanke
Vem vill inte få 10% utan minsta lilla ansträngning?
 
  • Gilla
Ljus kunskap
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Vad lägger de då tiden på?
Var finns de som vittnar om detta?

Jag kan om jag vill lägga hur mycket tid som helst på mitt HA-system. Häromveckan lade jag säkert ner 2-3 timmar på det. Då byggde jag för övrigt en jukebox till sonen så han kan spela sina egna spellistor via spotify i våra sonos-högtalare då han ännu på några år inte har en egen telefon.
Vill jag inte lägga till någon ny funktionalitet eller förändra något i det jag redan har lägger jag ganska exakt 0 minuter i månaden på det.
Hur mycket mindre tid än 0 min i månaden lägger du på ditt plejdsystem?
Och hur lång tid behöver du lägga på plejd för att kunna göra det jag just gjorde med mitt system?
Jag vet att det är känsligt, men det är så det är. Plejd har hittat ett smart koncept spom allt fler uppskattar.
Jag har full förståelse för att företaget växer så det knakar, och det är väl bra för dom. 😊
 
W wimanx skrev:
Att Plejd är populärt är "tack vare" Elektriker som får 10% i bonus
Kan inte rekommenderas till någon överhuvudtaget
Det finns många produkter som är mycket bättre, exempelvis Schenider Wiser

En elektriker är inte duktig på hem-automation, att då bli kontaktat av företaget plejd som säger "här är lösningen och du får 10% i bonus", då hugger alla egenföretagare på det direkt utan en extra tanke
Vem vill inte få 10% utan minsta lilla ansträngning?
Vilket avancerat skitsnack.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vilket avancerat skitsnack.
Tror du inte att en rätt stor andel av de som har Plejd har skaffat detta efter inrådan av sin elektriker? Antingen "direkt" i samband med om-/utbyggnad eller indirekt via "husleverantörens elektriker"?
 
  • Gilla
Ljus kunskap och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
putte22 putte22 skrev:
Hej.
Så om man byter från gamla Ikea huben till nya dirigera så behöver man inte gör om allt i hushållet alltså? Vet du om dom släppt stöd för anslutning via wifi till nya hubben eller är det ff nätverkskabel som gäller?
Gamla enheter måste läsas in i den nya hubben (Dirigera), efter det kan du bolla runt med kopplingar och styrningar hur du vill utan att greja mer än i appen, det är en av de stora fördelarna med den nya. Prylarna kommunicerar direkt till Dirigera istället för att vara ihopkopplade först med något annat (som knapp, sensor osv). Du kan även koppla både en sensor och en knapp samtidigt till en lampa tack vare detta, det gick inte tidigare.

Edit: Exempel hur det kan se ut där man kan välja både sensor och knapp:

Skärmdump av app för smart hem med inställningar för "Lampa Kök Fönster" inklusive fjärrkontroller och sensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ändrade i hallen gick jag bara in på de lampor jag ville ändra och bytte kopplingar (till den nya rörelsesensorn) och vilken grupp den tillhör. Lampan i sig behövde alltså inte paras om som tidigare. En av tre lampor tillhörde gamla hubben (kör dubbelt av olika anledningar) och behövde därför flyttas till dirigera, men det gör man ju bara 1 gång med nya systemet. När den väl är inne sköts allt i appen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.