Nissens Nissens skrev:
Naturligtvis går det utmärkt att tända och släcka belysning som man vill med Plejd, det är bara trams du hittar på som vanligt.

Du har fått för dig att Plejd skall ha alla funktioner i samtliga puckar, men det är inte så det fungerar.
Tvärtom - det är Plejd som byggt ett system där en stor del av intelligensen måste sitta i pucken. Det blir givetvis både dyrt att tillverka, oflexibelt för användaren och krångligt att produktutveckla. Det är därför resten av världen har gått en annan väg.

Du kanske har glömt att du bara för några dagar sedan kommenterade i en tråd där någon ville släcka sin badrumslampa som en elektriker på eget bevåg Plejdifierat. Vad blev svaret där, har du redan glömt det?
 
  • Gilla
nicklasf och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det du missar helt är att kundnöjdheten är enorm hos Plejdanvändarna. I din värld är det obegripligt, för du tillhör sannolikt inte målgruppen.
Jag misstänker att ditt tunnelseende gör att du senaste åren undvikit alla trådar på olika forum där förbannade och uppgivna kunder klagat på bristande funktionalitet, utlovade produkter som aldrig dyker upp och utlovade integrationer som är som bortblåsta. Och då har vi inte ens tagit upp aspekten att många fått Plejd installerat mer eller mindre utan sin vetskap ("den är marginellt dyrare än andra produkter och Ahlsell har den på lager och vi erbjuder 900% rabatt på listpriset").
 
Nissens Nissens skrev:
Familjen Königsegg köper på sig en allt större del i bolaget, och sitter nu med både i styrelsen och valberedningen.
Jag är inte helt säker på att stackare som haft en elektriker på besök och tryckt in Plejd och nu inte kan släcka sina lampor enligt önskemål blir särskilt hjälpt av att herr von Koenigsegg har matat in pengar i bolaget.
Det har liksom inte dykt upp fler funktioner eller fler produkter eller fler integrationsmöjligheter av det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom kundnöjdheten är väldigt hög bland Plejds kunder så måste din analys vara fel. Det kanske är så att extrem hemautomatisering inte intresserar så många?
Plejd kanske har hittat rätt balans helt enkelt.
Det är väl iofs ingen analys, mer ett konstaterande...
Plejd är ju de facto inget hemautomatiseringssystem.
Nissens Nissens skrev:
...
Idag är det hemautomatisering vissa pratar om, men inte speciellt många är intresserade att bygga det.
Problemet är att det är svårt att efterfråga en funktionalitet man inte vet existerar eller har begränsad kunskap om.
Om man då vänder sig till en fackman för att få råd och blir rekommenderad Plejd så får man bra produkter för enklare belysningsstyrning men går miste om möjligheten till en flexibel och utbyggbar hemautomatisering.

När man börjar "nosa på" hemautomatisering uppstår hela tiden nya önskemål och idéer som är svåra att realisera med ett låst och/eller begränsat system.
En önskan om fler funktioner och ökad möjlighet till integrering kommer i regel efter hand då man succesivt inser att de behov man har eller får inte kan hanteras av ett belysningssystem. Det innebär givetvis inte att systemet i sig är dåligt för det användningsområde det är designat för.
Nissens Nissens skrev:
Jag själv tillhör de som är supernöjd med Plejd, det fungerar fantastiskt bra till allt jag behöver det till.
Jag är övertygad om att den absoluta merparten av de som vill ha ett system för enklare belysningsstyrning är mycket nöjda med Plejd.
Det jag framförde var dock att jag tycker det är bekymmersamt att det lanseras som ett system för hemautomatisering.



Nissens Nissens skrev:
För några år sedan pratades det mycket om det intelligenta kylskåpet, hur många har ett sånt idag?
...vilket inte har något med något att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Det jag framförde var dock att jag tycker det är bekymmersamt att det lanseras som ett system för hemautomatisering.
I all reklam vi fått så marknadsför dom sig som ett system för smart belysningsstyrning.
 
  • Gilla
teachingbirds och 2 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
I all reklam vi fått så marknadsför dom sig som ett system för smart belysningsstyrning.
Ja precis, Plejd vet ju vad de själva tillverkar.

...och det är just därför det är så bekymmersamt att installatörer så ofta enbart rekommenderar Plejd när kunder rådfrågar om hemautomatisering.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
...och det är just därför det är så bekymmersamt att installatörer så ofta enbart rekommenderar Plejd när kunder rådfrågar om hemautomatisering.
Jaha, då förstår jag.
Håller med dig, det är ju beklagligt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Du verkar inte hänga med speciellt bra…

[länk]
Vad jag vet har inga installatörer fått någon reklam om deras TRM ännu.
Det lär väl komma strax innan släppet av dom om 1,2,3 år...?
Däremot står det överallt på bla deras hemsida att dom tillverkar smart belysningsstyrning.
 
Nissens
elmontören elmontören skrev:
Vad jag vet har inga installatörer fått någon reklam om deras TRM ännu.
Det lär väl komma strax innan släppet av dom om 1,2,3 år...?
Däremot står det överallt på bla deras hemsida att dom tillverkar smart belysningsstyrning.
Japp, belysningsstyrning är ju det de marknadsför med. Efterhand bygger de vidare från det ser det ut som.

Men som sagt, det går ju att styra andra saker lika smidigt med deras prylar. De klarar ju upp till 16A direkt i pucken.
 
Nissens Nissens skrev:
Eller menar du att detta är belysning?

Och Apple homekit är förstås inte automatisering heller?
Nissens Nissens skrev:
Japp, belysningsstyrning är ju det de marknadsför med. Efterhand bygger de vidare från det ser det ut som.

Men som sagt, det går ju att styra andra saker lika smidigt med deras prylar. De klarar ju upp till 16A direkt i pucken.
Och det var det jag kommenterade, just hur dom marknadsför sig.
Håll inte på att tramsa.
 
  • Gilla
Thomas Nilsson9 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du verkar inte hänga med speciellt bra…

[länk]

Eller menar du att detta är belysning?

Och Apple homekit är förstås inte automatisering heller?
På Plejds hemsida, första meningen, så framgår det att det är ett belysningssystem. Ska du ringa VD:n och berätta att han inte heller har hängt med?

Ett av plejdanhängarnas argument, som är det enda som det ligger någon sanning i, är att Plejds fördel varit att det är ett simpelt belysningssystem och inget annat. Detta har vi hört i flera år, och att hemautomation är nåt som ingen vill ha och som Plejd inte behöver bry sig om.

Nu när Plejd tvärvänder och ger sig in på hemautomationsmarknaden så jublar helt plötsligt Plejdanhängarna så som Nissens gör här och över en natt så har "Plejd är inget hemautomation för vem fan vill ha det" ändrats till "där ser ni, det är visst ett hemautomationssystem".
Ibland går det fort...

Att Plejd vänder i denna fråga är ett tydligt tecken på att de nu 5-10 år för sent har kommit på att det inte håller att bara tillhanda hålla lite simpel belysning. Konkurrenterna på deras nya marknad ligger därmed 5-10 år före. Och Plejd tror att de ska komma ikapp på denna marknad genom att uppfinna hjulet själva med sina proprietära hemmasnickrade lösningar. Det kommer inte gå så bra.
 
  • Gilla
Pin och 6 till
  • Laddar…
Om nu elfirmor marknadsför plejd när kunderna frågar om styrning och automation kan man ju tro att elfirmorna tjänar något extra på just deras produkter eller är för inkompetenta att sätta sig in i något annat system
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Funktionsmässigt skulle Plejd fungera prima för mig – det är bra dimmers och i mitt nuvarande hem har jag inga som helst hemautomations-ambitioner, utan jag vill ha just ett smidigt belysningssystem och Plejds produkter uppfyller mina sådana krav.

Anledningen till att jag ändå inte köper Plejd är jag inte är bekväm med tanken på att en anläggning för tiotusentals kronor är beroende av en specifik app (och molntjänster, om jag förstått det rätt) för att konfigureras.

Låt säga att det värsta händer och Plejd lägger ner produktserien eller går i konkurs, trots königseggspengarna. Då blir det lite jobbigt. Jag vill ju kunna göra ändringar även om sju år, utan att behöva spara en mobiltelefon som är tillräckligt gammal för att köra ett os som fortfarande stöder den den då övergivna Plejd-appen, om den nu ens fungerar utan access till molntjänsten. DET tycker jag är en stor jädra nackdel. Visst, lugnt om man köper 1-2 Plejdpuckar, men med 10-20 stycken skulle det kännas lite värre. ...och visst, den befintliga installationen och konfigurationen kommer väl fortsätta att fungera, men utan möjlighet till omkonfiguration så är ju inte systemet särskilt smart längre.

Detta är nu inget unikt för Plejd, det finns mycket hemelektronik som är beroende av specifika appar och molntjänster, men jag försöker att undvika dem så långt det går och istället köpa produkter som använder sig av öppna och dokumenterade protokoll så att inte världen går under ifall tillverkaren försvinner från jordytan.

Så ja, jag gillar Plejds produkter i grunden då de matchar mina belysningsstyrningsbehov prima och ÄR bra prylar, men så länge de kör ett proprietärt protokoll så kommer jag att undvika dem. Jag hoppas verkligen att de ändrar strategi!

...men allt det här har jag nog redan skrivit i den andra plejdtråden. Och ja, jag målar ju verkligen fan på väggen här men det jag beskriver ovan ÄR en reell risk. Sedan är det ju upp till var och en att bedöma hur stor den risken är och huruvida den är värd att ta.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T TowaTei skrev:
Funktionsmässigt skulle Plejd fungera prima för mig – det är bra dimmers och i mitt nuvarande hem har jag inga som helst hemautomations-ambitioner, utan jag vill ha just ett smidigt belysningssystem och Plejds produkter uppfyller mina sådana krav.

Anledningen till att jag ändå inte köper Plejd är jag inte är bekväm med tanken på att en anläggning för tiotusentals kronor är beroende av en specifik app (och molntjänster, om jag förstått det rätt) för att konfigureras.

Låt säga att det värsta händer och Plejd lägger ner produktserien eller går i konkurs, trots königseggspengarna. Då blir det lite jobbigt. Jag vill ju kunna göra ändringar även om sju år, utan att behöva spara en mobiltelefon som är tillräckligt gammal för att köra ett os som fortfarande stöder den den då övergivna Plejd-appen, om den nu ens fungerar utan access till molntjänsten. DET tycker jag är en stor jädra nackdel. Visst, lugnt om man köper 1-2 Plejdpuckar, men med 10-20 stycken skulle det kännas lite värre. ...och visst, den befintliga installationen och konfigurationen kommer väl fortsätta att fungera, men utan möjlighet till omkonfiguration så är ju inte systemet särskilt smart längre.

Detta är nu inget unikt för Plejd, det finns mycket hemelektronik som är beroende av specifika appar och molntjänster, men jag försöker att undvika dem så långt det går och istället köpa produkter som använder sig av öppna och dokumenterade protokoll så att inte världen går under ifall tillverkaren försvinner från jordytan.

Så ja, jag gillar Plejds produkter i grunden då de matchar mina belysningsstyrningsbehov prima och ÄR bra prylar, men så länge de kör ett proprietärt protokoll så kommer jag att undvika dem. Jag hoppas verkligen att de ändrar strategi!

...men allt det här har jag nog redan skrivit i den andra plejdtråden. Och ja, jag målar ju verkligen fan på väggen här men det jag beskriver ovan ÄR en reell risk. Sedan är det ju upp till var och en att bedöma hur stor den risken är och huruvida den är värd att ta.
Du kan ju vända på det också. Ett bolag som är värt flera miljarder försvinner inte bara, de lär ju bli uppköpta om det kärvar till sig…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.