M Marcus-AA skrev:
Det var ju precis det jag skrev, får man in nåt i Hue bridge så fungerar styrningen via Hue-kompatibla kontroller.

Har man Ikeas system (lampor, gw, knappar) så direktassocieras knapparna vua rums/gruppkod till ljuskällorna, och styr ljuskällorna direkt över zigbee, inte genom att skicka sina kommandon via gw. Tf-gw återrapporterar istället fortare ljuskällans bekräftelsa av en ändrad inställning så appar och integrationer hänger med.

Eftersom detta är helt olika principer so har för- och nackdelar är det svårt att få ikeas knappar att fungera bra i en Hue-brygga, då de dels inte syns där, och dels pga Hue inte använder direktassociation, så den förstår inte vad som plötsligt ändrar en ljuskällas inställningar.

Men Hues (och friends of Hue som tex Nikos) knappar fungerar bra i Hue med alla ljuskällor man kan få in i Hue-bryggan.
Ska nog köpa en jung och testa innan byggaren får den så man vet. Antar egentligen att den inte behöver på något sätt vara kopplat fysiskt till strömenheten som går till lampan
 
BirgitS
B Bashi skrev:
Antar egentligen att den inte behöver på något sätt vara kopplat fysiskt till strömenheten som går till lampan
Stämmer, antingen går fjärrkontrollen på batteri eller så är det en knapp som ger kinetisk energi till sändaren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Stämmer, antingen går fjärrkontrollen på batteri eller så är det en knapp som ger kinetisk energi till sändaren.
Eller så har man en puck som går på ström från väggen och som i sin tur styr lampan. Jag föredrar det då jag då kan ha samma brytare som jag redan har hemma och ändå har friheten att ha vilken belysning jag vill och styra den på valfritt sätt.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
B Bashi skrev:
Ska nog köpa en jung och testa innan byggaren får den så man vet. Antar egentligen att den inte behöver på något sätt vara kopplat fysiskt till strömenheten som går till lampan
Vad är "strömenheten" för något? Men nej, naturligtvis har den inget med lampans matning att göra. Alla smarta lampor skall ha spänning hela tiden.
 
  • Gilla
Bashi
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så har man en puck som går på ström från väggen och som i sin tur styr lampan. Jag föredrar det då jag då kan ha samma brytare som jag redan har hemma och ändå har friheten att ha vilken belysning jag vill och styra den på valfritt sätt.
Eller så svarar du faktiskt på frågan istället för att förvilla. Frågan gäller att styra Hue-lampor.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.