Elektrikern kom idag och kollade när jag höll på att snickra och vi kom att prata om inkoppling av Plejd

Han är inte så insatt i dom så därför frågar jag här, han skulle fråga en elektrikerkompis som är mer hemma på Plejd

Från min elcentral så går det en slang ut till en kopplingsdosa, jag har 2st fasadlampor som jag vill styra med astro ur ungefär 18-24 och en gårdsbelysning från Jula, en led grej på 50w den vill jag styra med astro ur och även med rörelsevakt, tänd 18-24 och från 24 till 06 rörelsevakt.

Har köpt en krondimmer dim02 som jag tänkte sätta inne vid elcentralen.

Nu lät det på elektrikern som att gårdsbelysningen inte kommer gå att driva via den Plejd jag köpte utan det skulle vara en relä"någonting Plejd" stämmer det?

Han sa även att rörelsevakten kommer tända gårdslampan via samma tändtråd som plejden använder men då kommer ju den att tända även om Plejd säger att det ska vara släckt
Jag trodde att rörelsevakten "skickade" en signal till plejden att tända och då bestämmer ju den om det ska tändas

Hoppas ni förstår vad jag menar om någon orkat läsa...
Svårt när jag inte själv kan just nåt om el...
 
Låter som du ska ha en plejd CTR-01 för att styra gårdslampan med rörelsevakt och astrour.

Skärmbild av Plejd CTR-01 installationsguide för styrning av belysning med scheman och extra styringångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JLyck JLyck skrev:
Låter som du ska ha en plejd CTR-01 för att styra gårdslampan med rörelsevakt och astrour.

[bild]
Ok ja det var ju typiskt att man köpt fel grejer.
Vet inte hur jag fick för mig att dim02 skulle kunna styras med rörelsevakt
 
nino nino skrev:
Ok ja det var ju typiskt att man köpt fel grejer.
Vet inte hur jag fick för mig att dim02 skulle kunna styras med rörelsevakt
Behåll dim02 och kör ctr-01 till gårdslampan bara. Du kan "koppla" ihop de båda i appen så de tänds och släcks samtidigt.

Edit: fast nu när jag kollar på dim-02 så kan du även där styra med rörelsevakt på en av styringångarna.

Edit 2: Dock krävs det att rörelsevakten har neutral.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Köpte en Steinel efter rekommendation av någon här på forumet

Blir du nå klokare av det här?

Illustration av installationssteg för en Steinel-sensorljus, inkluderar ledningskoppling och justeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Köpte den Steinel-modellen för 6-7 år sedan (kan vara ännu längre sedan, på CO). Hoppas den är förbättrad för det är den sämsta rörelsesensor jag någonsin haft. En 50-kronors från okänt Kina-märke fungerar bättre.

Den dog helt efter 5 år av mycket sporadiskt och svårinställt sensorfält. Satt ändå skyddad under ett långt takutskott och det regnade aldrig på den. Drev en ensam 150W halogen.
 
Ja undvik Steinel om möjligt, har själv samma dåliga erfarenheter av hållbarheten på deras rörelsevakter.
Har några stycken Elko (360 IP55 - E13 016 11) utomhus installerade 2016 som har fungerat bekymmersfritt hela tiden, något dyra kanske men ändå väl värda pengarna.
 
Ok får se till att ha kvittot i ordning om den är så dålig...
 
Det bör fungera med den vakten. Sen hur kvaliteten är med just den vakten, det kan jag inte säga något om.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T
MultiMan MultiMan skrev:
Köpte den Steinel-modellen för 6-7 år sedan (kan vara ännu längre sedan, på CO). Hoppas den är förbättrad för det är den sämsta rörelsesensor jag någonsin haft. En 50-kronors från okänt Kina-märke fungerar bättre.

Den dog helt efter 5 år av mycket sporadiskt och svårinställt sensorfält. Satt ändå skyddad under ett långt takutskott och det regnade aldrig på den. Drev en ensam 150W halogen.
Den verkar inte vara förbättrad, köpte en sån för ett drygt år sedan för att byta en likadan som var trasig redan när vi köpte huset. Den nya dog helt för tre veckor sedan.

(Det satt förresten två på huset. Båda i skyddade lägen. Båda var trasiga i form av att fungera högst sporadiskt. Ingen last att tala om, några led-spottar.)
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
T
nino nino skrev:
Ok ja det var ju typiskt att man köpt fel grejer.
Vet inte hur jag fick för mig att dim02 skulle kunna styras med rörelsevakt
Jag har en DIM-01, det går att ställa in att ingångarna ska styras av rörelsevakt så det borde gå på DIM-02 också.

Är dina laster dimbara? Annars finns det en del begränsningar som gör att det kanske vore vettigare med en REL-02.

Ska du "skicka en signal" från rörelsevakten till plejden måste det förstås göras via en extra kabel.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
REL-02 visste jag inte att den fanns. (y)
 
Fasadbelysningen är dimbar, gårdslampan vet jag inte men den ska ju lysa upp gården så den ska ju inte dimmas.

50Wär väl samma som 50vA, då bör det ju inte bara några problem?

Kan montera Plejden utomhus men har den helst inne, 6st 1.5mm2 får man väl kanske i en 16slang? Tror den går rakt hela vägen.
Finns en extra slang dragen men den var tänkt till ett motorvärmaruttag, men då går att tänka om där.
 
Hur vet man om det är fram eller bakkant?
 
nino nino skrev:
Hur vet man om det är fram eller bakkant?
Det vet man inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.