Håller på att avsluta med köksrenovering och nu återstår det att bland annat att fixa plattsättare.
Har någon ett ungefärligt hum om vad det kan tänkas kosta.

det är klinkers 660X660 som ska upp på vägg ovanför diskbänk. Ett hål ska göras i en sida av plattan för eldragning och annars så måste det ske en kapning på nedre eller övre rad (vet inte hur man brukar göra).
Vad kan jag tänkas måste betala för detta? Hur många timmar kan det ta? Gissar att det borde ränta på rätt bra med tanke på att det är så få plattor men vad vet jag.

hoppas att någon med denna expertis kan hjälpa mig att tänka klarare.
Tacksamhet till alla som ger sig tid att svara. Med vänlig hälsning, Linn
 
Nu höftar jag till det lite eftersom ingen annan svarat än.
Om jag minns rätt från när vi satte plattor senast så tog det 2 dagar för köket. Då var det 10x20-plattor på två väggar och en mängd urtag och kapningar som behövdes.

Räkna med 16h x 500kr så är du inte helt fel ute.

Stora plattor är visserligen färre plattor att sätta, men kanske lite bökigare att kapa till och passa in.
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
När jag skulle renovera mitt kök för några år sedan var problemet att hitta en plattsättare som ville göra jobbet.
De ville inte göra så små jobb men åtog sig gärna att kakla 200 badrum i ett stambytesprojekt etc

Efter mycket om och men, genom att frågan en liten liten kakelbutik om de kunde rekommendera något, så fick jag tag på isländsk kille, stor som ett hus, och med händer nästan större än dina 660x660plattor. Sten-Tor hette vikingen till råga på allt. Men gjorde ett bra jobb =)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Ja jag gissar att de inte är supersugna på småjobb som genererar sämre med inkomst. men runt 500:- då i timmen?!
det är endast två uttag som ska in (bara ett hål färskads och sedan monterar vi dosa på) och sedan kommer det måsta kapa några plattor på längden men tycker att det inte borde vara så himla tidskrävande.

igen, tack för att ni ta er tid att svara
Med vänlig hälsning, Linn
 
Nej, det tar lite mer tid att kapa till plattorna, men det är inget konstigt. Jag har inte gjort det själv, men när plattsättarna har jobbat här har man sett dom kila ut mellan varven och sen köra en kap, vinkelslip eller dremel eller annat och sen komma in igen och smacka upp plattan. Det ingår ju i själva jobbet så att säga.

Sen om det är ett litet jobb eller inte. Jo, det är det väl, så man kan inte kräva att de skall komma en viss tid kanske utan man hamnar förmodligen på "vi tar er i en lucka"-listan.
 
tensiden tensiden skrev:
Nej, det tar lite mer tid att kapa till plattorna, men det är inget konstigt. Jag har inte gjort det själv, men när plattsättarna har jobbat här har man sett dom kila ut mellan varven och sen köra en kap, vinkelslip eller dremel eller annat och sen komma in igen och smacka upp plattan. Det ingår ju i själva jobbet så att säga.

Sen om det är ett litet jobb eller inte. Jo, det är det väl, så man kan inte kräva att de skall komma en viss tid kanske utan man hamnar förmodligen på "vi tar er i en lucka"-listan.
ja det är väl så. Jag har bara kaklat bänkskiva och kortare bitar men då men mindre mått.

var med då vi kallade om ett helt badrum med endast en sån där liten kakelskärare (litet handtag med en vass sak) det gick men det var inte roligt.
Dock var detta endast kakel och inte klinker och jag gissar att de är ännu hårdare.
 
Det som troligen kan dra upp kostnaden här är att du har såpass stora plattor. Det ställer mycket högre krav på jämnhet i underlaget. Även om det är en ny gippsvägg, så kan den behöva jämnas ut. Dessutom tar själva sättningen längre tid. Plattorna skall (troligen) "dubbelimmas". Med stora plattor sätter man fix både på väggen och på varje platta.

Om du vill få en fastprisoffert, så får du räkna med att de förutsätter att väggen måste riktas, även om den är helt ny.

Plattstorleken innebär också att du bör vara lite petig när du väljer firma. Lycksökarna kan klara att sätta lagom små plattor, men den storleken kräver en riktig fackman.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Kaklade köket nu i somras ca 9,5kvm med standard 15x15-plattor. Tog ca 2 dagar (15h tror jag) och plattsättaren tog 600kr/h, detta då i Stockholmsområdet.
Supernöjd att ha dels hittat någon som ville ta jobbet (fick flera nej) OCH någon som var så noggrann. Värt att vänta en månad eller två på en bra plattsättare!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Om man antar att det är 6 m vägg det gäller, är det ca 9 plattor. Alla ska visserligen kapas på höjden, ca 15 cm men det är tämligen trivialt (om det inte är en extremt hård platta, men då har kakelsättaren en kakelsåg med vattenkylning). Så länge det inte är några bulor i underlaget kan det inte ta mycket mer än två timmar att montera och en timme (eller två) dag två för fogning.
Men det är ju en helt annan sak att få tag på en bra kakelsättare som är villig att göra ett så litet jobb...
Och är inte underlaget tillräckligt bra så...
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
L linnnordstrom skrev:
Håller på att avsluta med köksrenovering och nu återstår det att bland annat att fixa plattsättare.
Har någon ett ungefärligt hum om vad det kan tänkas kosta.

det är klinkers 660X660 som ska upp på vägg ovanför diskbänk. Ett hål ska göras i en sida av plattan för eldragning och annars så måste det ske en kapning på nedre eller övre rad (vet inte hur man brukar göra).
Vad kan jag tänkas måste betala för detta? Hur många timmar kan det ta? Gissar att det borde ränta på rätt bra med tanke på att det är så få plattor men vad vet jag.

hoppas att någon med denna expertis kan hjälpa mig
L linnnordstrom skrev:
Håller på att avsluta med köksrenovering och nu återstår det att bland annat att fixa plattsättare.
Har någon ett ungefärligt hum om vad det kan tänkas kosta.

det är klinkers 660X660 som ska upp på vägg ovanför diskbänk. Ett hål ska göras i en sida av plattan för eldragning och annars så måste det ske en kapning på nedre eller övre rad (vet inte hur man brukar göra).
Vad kan jag tänkas måste betala för detta? Hur många timmar kan det ta? Gissar att det borde ränta på rätt bra med tanke på att det är så få plattor men vad vet jag.

hoppas att någon med denna expertis kan hjälpa mig att tänka klarare.
Tacksamhet till alla som ger sig tid att svara. Med vänlig hälsning, Linn
Ca: 4-8 timmar första dagen
Ca 2 timmar att foga sen ska det dras silikon tar 10 min
Längs bänkskivan och då bör bruks fogen vara torr först.
 
Hej igen och måste tacka er alla för svar och engagemang. Nä det var inte lätt att få någon att göra jobbet.
Den som sa att han kunde ta det, sa att om det är 10 kvadrat så kommer det troligen ta mer än en dags jobb, även då vi ska foga själva. Alltså bara ”plattsättningen”.
en annan plattsättare hade fullt med jobb men tyckte att om vi hyrde klinkerssåg så skulle vi kunna utföra detta själva (sambo har jobbat 5 år som snickare ochbland annat satt upp kök men inte kaklat med så stora klinkers).
Han som var fullbokad kostade 520:- före ROT i Luleå. De som sa att detta Jobb skulle ta ca 1,5 dagsjobb för erfaren plattläggaren kostar 520:-+ ROT?! Verkar vara en enorm skillnad både i pris och inställning till jobbet?!?!
 
du jobbar alltså som plattsättare?!
De jag ringde trodde inte att de skulle gå på en dag, och då ska vi foga och slutföra själva. Han sa även att man måste ha primer bakom Kakel i kök?!?!
 
L linnnordstrom skrev:
du jobbar alltså som plattsättare?!
De jag ringde trodde inte att de skulle gå på en dag, och då ska vi foga och slutföra själva. Han sa även att man måste ha primer bakom Kakel i kök?!?!
10 kvm är dubbelt så mkt än vad det brukar vara i ett kök så ja 2 dagar/kvällar är rimligt.
Primern är till för att fixet ska fästa bättre på väggen och förlänga öppentiden så det inte torkar för fort.
Kan vara en bra ide att skärra plattorna med en kakelskärrare först för att prova om dom går att skärra annars behöver man en vatten såg och det är inte alla plattsättare som har.då brukar man få hyra.
Köks jobb är perfekt jobb för en plattsättare stt ta som kvälls jobb
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Plattsättaren84 Plattsättaren84 skrev:
10 kvm är dubbelt så mkt än vad det brukar vara i ett kök så ja 2 dagar/kvällar är rimligt.
Primern är till för att fixet ska fästa bättre på väggen och förlänga öppentiden så det inte torkar för fort.
Kan vara en bra ide att skärra plattorna med en kakelskärrare först för att prova om dom går att skärra annars behöver man en vatten såg och det är inte alla plattsättare som har.då brukar man få hyra.
Köks jobb är perfekt jobb för en plattsättare stt ta som kvälls jobb
ja sant, men det verkar som att de plattsättare som bor i Luleå , har det så gott ställt så ingen är intresserad av kvällsjobb. verkar som vi får ta tag i detta själva. Eller tror ni det är dömt att misslyckas?!
Eftersom sambo gjort allt annat i köket så känner jag mig hoppfull.
Tänkte i så fall hyra klinkersåg en helg, köpa em ordentligt dismantborr( är ju tre hål för kabeldragning). Och försöka tillsammans.
 
L linnnordstrom skrev:
ja sant, men det verkar som att de plattsättare som bor i Luleå , har det så gott ställt så ingen är intresserad av kvällsjobb. verkar som vi får ta tag i detta själva. Eller tror ni det är dömt att misslyckas?!
Eftersom sambo gjort allt annat i köket så känner jag mig hoppfull.
Tänkte i så fall hyra klinkersåg en helg, köpa en ordentligt diamantborr( är ju tre hål för kabeldragning). Och försöka tillsammans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.