Vi gjöt plattan till garaget idag kl 13-14. Nu på kvällen har den fortfarande inte stelnat tillräckligt för att killarna ska kunna slipa den. Istället kommer regnet som nu förstör ytan. :'(

Finns det något alternativ till att flytspackla plattan? Kan man lägga klinkers på hela ytan, eller är det för ojämnt för det också?
 
Mikael_L
Presenning !!!!

Men det är väl försent nu ... :-/

Tråkigt, jag "lider" med er... :p
 
Vem har klantat sej? Klart de går å slipa sen när de har brunnit men de lär ju kosta.
 
Det blåser ganska friskt ute, så en fladdrande presenning riskerar bara att slå sönder ytan ännu mer. :(

Tror att det är billigare att flytspackla plattan än att slipa den när den brunnit klart, men jag kanske har fel?

Det vi tycker är skumt är att betongen stelnat så långsamt. Fortfarande vatten på ytan efter 7 timmar trots 8 grader varmt och soligt hela dagen fram till dess att regnet kom.
 
Johannes_o_Marlene skrev:
Det blåser ganska friskt ute, så en fladdrande presenning riskerar bara att slå sönder ytan ännu mer.  :(

Tror att det är billigare att flytspackla plattan än att slipa den när den brunnit klart, men jag kanske har fel?

Det vi tycker är skumt är att betongen stelnat så långsamt. Fortfarande vatten på ytan efter 7 timmar trots 8 grader varmt och soligt hela dagen fram till dess att regnet kom.
Skumt? nja, lyssna på denna:
Garage:
Gjutning 07.30 +8graderC
Kl 21.00 orkade inte byggarna vänta längre på bärighet nog för glättningsmaskinen så dom kröp ut på frigolitbitar och handskurade.

Hus:
Gjutning 06.00, regn under dagen, handskurad runt golvbrunnar sedan inget mer. Den slodade ytan ska enligt byggarna var tillräcklig för parkett men jag har givetvis en option för bryning av topparna om så skulle krävas vilket är en halvtimmes arbete med 230V-maskin enligt dom.

Tydligen lägger man krutet på garaget eftersom man där behöver yta för golvlack.
Boningshuset skall ändå beläggas till 100% och jag tror att det är plastmatta som kräver mest av betongunderlagets jämnhet.

Har dina byggare bara slodat normalt kommer du verkligen inte behöva flytspackla.
 
Dina (era) byggare har snålat med cementen i betongen. Man ska aldrig gjuta med t.ex. vct 0.60 om man ska glätta, som ni säger så är inte ytan klar förräns efter c:a 12-14 timmar med sån skräpbetong. Sån betong kan man ha till staketstolpar, absolut inte plattor.

dessutom är väl en platta med vct 0.60 tillräckligt torr för parkett efter typ 2 år...
 
Stringfellow skrev:
Dina (era) byggare har snålat med cementen i betongen. Man ska aldrig gjuta med t.ex. vct 0.60 om man ska glätta, som ni säger så är inte ytan klar förräns efter c:a 12-14 timmar med sån skräpbetong. Sån betong kan man ha till staketstolpar, absolut inte plattor.

dessutom är väl en platta med vct 0.60 tillräckligt torr för parkett efter typ 2 år...
Nu vet jag inte vad vct är, jag beställde C28-35 och är oroat nyfiken på om jag kan ha fått något felaktigt.
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
Nu vet jag vad vct är och att den siffran gärna skall vara låg men vanlig villabetong har i de allra flesta fall ett vct på 0.7, så då är det väl inget fel på vct 0.6??

Jag som sedan bygger långsamt kommer inte att belägga plattan förrän om tidigast ett halvår, ger inte det en ganska trygg torktid?

Kom på en annan sak, vid gjutningen hade vi en luftfuktighet på 95% tror att även den kan ha hindrat avdunstningen en aning.

Dock ändå mycket nyfiken på svar.

/Mattias
 
Habbe skrev:
Nu vet jag vad vct är och att den siffran gärna skall vara låg men vanlig villabetong har i de allra flesta fall ett vct på 0.7, så då är det väl inget fel på vct 0.6??

Jag som sedan bygger långsamt kommer inte att belägga plattan förrän om tidigast ett halvår, ger inte det en ganska trygg torktid?

Kom på en annan sak, vid gjutningen hade vi en luftfuktighet på 95% tror att även den kan ha hindrat avdunstningen en aning.

Dock ändå mycket nyfiken på svar.

/Mattias
Alltså, så här är det... Konstruktören, eller i de flesta fall här inne - husfabriken, anger bara vilken betong som behövs för att klara hållfastheten, då är det standard att skriva C25/30 vct 0.60 eller kanske ännu sämre.

Uttorkningstiden med 12 cm gjutning och bra klimat (uppvärmt) är som jag skrev säkert ett år eller så med vct 0.60. Det finns inga genvägar förutom mycket värme och proffs-avfuktare.
Dessutom tror jag tätskiktet i badrummet kommer på betydligt tidigare än sex månader efter gjutning i de flesta fall.

Kolla torktiden i ditt hus med detta eminenta program: http://www.fuktcentrum.lth.se/TorkaS/torkas.htm
 
Idag slipade vi ner alla toppar, men ytan är full av gropar och behöver fyllas igen med något. Rekommendationen är flytspackel som ger en hård, jämn och fin yta, men som kostar därefter.

Någon som har erfarenhet av att lägga klinkers i garaget? Klarar dom slitage/tryck från t.ex. vinterdäck? Får man problem med avrinning? (Det går ju i badrum, även om fallet där kanske är brantare.)
 
Stringfellow skrev:
Alltså, så här är det... Konstruktören, eller i de flesta fall här inne - husfabriken, anger bara vilken betong som behövs för att klara hållfastheten, då är det standard att skriva C25/30 vct 0.60 eller kanske ännu sämre.

Uttorkningstiden med 12 cm gjutning och bra klimat (uppvärmt) är som jag skrev säkert ett år eller så med vct 0.60. Det finns inga genvägar förutom mycket värme och proffs-avfuktare.
Dessutom tror jag tätskiktet i badrummet kommer på betydligt tidigare än sex månader efter gjutning i de flesta fall.

Kolla torktiden i ditt hus med detta eminenta program: [länk]
Programmet ville inte som jag så därifrån fick jag inget resultat. Inflyttning kommer inte ske förrän 0805 så jag får väl lägga parketten en vecka innan inflyttning då!  :) 16 månader måste väl räcka för torkning?

Är det så att alla husföretag använder betong med låg vct? Några bekanta fick sin platta gjuten för två veckor sedan och inflyttning är beräknad till April. Hinner den torka?

Blir inte vct:n högre för att betongen öht skall kunna pumpas? Kan förstå att man kan ha låg vct med ränna men jag tror inte att man hade kunnat sänka vct:n allt för mycket då det var lite krångel att öht få igenom den första betongen genom pumpbilens snabel pga att den torkade.

 
Habbe skrev:
Programmet ville inte som jag så därifrån fick jag inget resultat. Inflyttning kommer inte ske förrän 0805 så jag får väl lägga parketten en vecka innan inflyttning då! :) 16 månader måste väl räcka för torkning?

Är det så att alla husföretag använder betong med låg vct? Några bekanta fick sin platta gjuten för två veckor sedan och inflyttning är beräknad till April. Hinner den torka?

Blir inte vct:n högre för att betongen öht skall kunna pumpas? Kan förstå att man kan ha låg vct med ränna men jag tror inte att man hade kunnat sänka vct:n allt för mycket då det var lite krångel att öht få igenom den första betongen genom pumpbilens snabel pga att den torkade.
Återigen är det en kostnadsfråga.
Man kör alltid sk "slurry" eller "sluring" genom pumpen, en vattnig cementsörja som läggs vid sidan av som används för att "smörja".

Man kan köpa betong med olika tillsatser för att få den pumpbar. Ska man gjuta låg-vct med pump använder man sk fullflyt.

Problemet med låg-vct brukar annars vara att ytan härdar snabbare än betongen under.

Det kritiska momentet för torr platta brukar som jag nämnde innan vara tätskiktet i våtrum, som generellt kommer ganska tidigt. Den relativa fuktigheteten ska vara under 85% i plattan innan du får rolla tätskikt.
 
Råkade själv ut för regnet och vinden härom dagen >:(, iofs bara en källartrappa med 9 steg + bottenplatta. Dessutom ett hemma projekt som jag slitit all ledig tid i nästan 2v. med förberedelser/formbygge mm. Vilket var ett rent h*lvete pga. vägg och murar var så krokiga.
När jag vart klar började regna och blåsa, helt omöjligt att fästa en pressening över utan att borra hål i väggen och skruva fast den...trodde dock att jag hade lyckats med 2 rullar vävtejp :surprised:.Sen blev vädret ännu sämre på natten och på morgonen så var misslyckandet ett faktum. Dom övre stegen hade klarat sig med lite små skavanker efter presseningen som man kan leva med, värst är det med bottenplattan efter som där inte finns något att ge på pga. skyddskant vid dörren och fall mot brunnen.

Tänker försöka slipa ner så mycket det går men en del "regngropar" är för djupa.

Inte så pissnoga med en sketen källartrappa, men efter allt jobb jag lagt ner och sen lyckas välja fel dag att gjuta så känns det surt.
 
Slamma trappan så blir det snyggt!
 
Jag har precis gjutit med C32/40 vct055 (riktig garagebetong enligt di lärde :)) Efter 7 timmar ca 6-8 grader varmt var det glättat och klart, blev kanonbra! Att gå på betongen och köra glättarn gick bra redan efter 3-4 timmar, men för bästa resultat väntade vi lite längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.