Gäller då att lägga nytt plåttak och frågor runt det. Min granne är gobbatjuv med ett stort fint 20talshus nära centrum.
Hans dotter skall ta över huset i höst och han vill byta tak innan dess. (Oklart om det behövs? Egentligen).
Några frågor jag hoppas få input på. Det är ett sadeltak/valmat tak men åt 4 håll som ett kors typ.
Svårt uppskatta yta. Men boytan är 130 på varje våning. Kanske 230 takyta.

1. Vad är rimligt pris. Har fått olika och röriga offerter där entreprenörerna inte kan ange ett fast pris givet exakt vilka moment som ingår osv.
Verkar röra sig bud mellan 270 000 720 000 kr ink allt eller nästan allt.

Enorm prisskillnad alltså.
Delvis beror det på att dom inte kunnat läsa förfrågan.
Det efterfrågas alltså ett fast pris ink allt.
Ändå är det massa konstiga inlagda osv.

2. Hur kan det skilja såhär mycket?
3. Vad har ni som bytt plåttak fått betala och hur stora tak?

4. Ju större tak, ju lägre pris a kvm? Eller?

Vilket plåttak är billigast
Klicktak?
Riktigt falsat bandtak
Skivor som falsas.
Fejktegel, alltså plåttak i stora skivor Om ser ut som tegel.
Andra varianter?

Hur lång tid tar det?
Fått bud om allt från 5 dagar till tre veckor.
Beror såklart på Ntalet personer.

Sen extra frågan.

Hur vet man om det är lite underhåll ev byta någon del/delar /rännor..och måla om.

Eller om man ska byta hel taket?

Tacksam för input
 
Billigast torde ett korrugerat plåttak vara men snyggast och bäst på ett 100 år gammalt hus är nog ett bandfalsat tak lagt av en duktig lokal plåtslagare.
 
  • Gilla
snespikaren och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Billigast torde ett korrugerat plåttak vara men snyggast och bäst på ett 100 år gammalt hus är nog ett bandfalsat tak lagt av en duktig lokal plåtslagare.
Problemet är att det är mycket opålitliga personer/företag och det är svårt att urskilja.

Är den billiga slarvig och okunnig eller är den enormt dyra en ockrare.
Finns plåttak som ser ut som pannor.
Men det innebär synlig skruv och det kommer aldrig hålla tätt över flera decennier
 
  • Gilla
abc12345
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Problemet är att det är mycket opålitliga personer/företag och det är svårt att urskilja.

Är den billiga slarvig och okunnig eller är den enormt dyra en ockrare.
Har du svårt att göra vem som kan göra ett bra plåtjobb tex en riktig bandfalsning letar du lämpligen upp en plåtslagarmästare, mästarbrevet garanterar att det är en kunnig yrkesman.

Självklart kan man välja en plåt som imiterar tegel, jag skulle inte göra det utan isåfall lägga riktigt lertegel.
 
  • Gilla
Enrabo och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du svårt att göra vem som kan göra ett bra plåtjobb tex en riktig bandfalsning letar du lämpligen upp en plåtslagarmästare, mästarbrevet garanterar att det är en kunnig yrkesman.

Självklart kan man välja en plåt som imiterar tegel, jag skulle inte göra det utan isåfall lägga riktigt lertegel.
Det är smidigt att lägga plåttak i den formen som liknar tegel. Men det blir exponerade skruvar och hål som aldrig kan hålla lika länge som riktigt falsat... tyvärr
 
Du nämner en rad olika varianter, från olika typer av pannplåt till bandtäckt. Vilken typ av har efterfrågats i offerten?

Pratar vi bandtäckt är 720 tkr mer rimligt än 270 tkr. Vi tog offert på bandtäckt. Relativt okomplicerat sadeltak med frontespis åt två håll. Har för mig att offerten låg kring 600 tkr på fastpris, inkl. allt. Valde till slut tegel av historiska skäl.

I min värld skulle jag inte ens tänka tanken att lägga tegelprofilerad plåt på ett gammalt hus. Istället bandtäckt, skivtäckt eller tegel. Men det är också mitt tycke och smak.
 
  • Gilla
hyggabus och 7 till
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Du nämner en rad olika varianter, från olika typer av pannplåt till bandtäckt. Vilken typ av har efterfrågats i offerten?

Pratar vi bandtäckt är 720 tkr mer rimligt än 270 tkr. Vi tog offert på bandtäckt. Relativt okomplicerat sadeltak med frontespis åt två håll. Har för mig att offerten låg kring 600 tkr på fastpris, inkl. allt. Valde till slut tegel av historiska skäl.

I min värld skulle jag inte ens tänka tanken att lägga tegelprofilerad plåt på ett gammalt hus. Istället bandtäckt, skivtäckt eller tegel. Men det är också mitt tycke och smak.
Det är bra mycket tyngre med pannor än tegel. Det kan vara så att konstruktionen inte är gjort för pannor, särskilt inte betongplattor.

720.000 är ett horribelt pris och inte seriöst.
Det är så det går till när det finns mer jobb än jobbare.
Då kan det komma hejdlöst prissatta offerter.

Det verkar i vårt fall här vara så att det lite beroende på vad som ingår exakt, ligger offerterna som är seriösa mellan 350-450.
Det är märkligt hur det kan skilja 300.000 på samma tak och samma jobb. Det säger en del om hur mycket bedragare det finns i branschen!!!

Men i alla fall. 400.000 kr.
Är det värt det. Eller ska man reparera några rändalar och göra en ordentlig ommålning.
En tvåkomponentfärg från TEKNO sprutar duktiga målare på rätt snabbt.
Beroende på om ma ska göra taket plåtrent eller låta hårt sittande färg vara kvar så rör det sig oavsett bara om några dagars jobb.
 
  • Gilla
zyszczak62
  • Laddar…
Det är bra mycket tyngre med pannor än tegel. Det kan vara så att konstruktionen inte är gjort för pannor, särskilt inte betongplattor.
M Matslax skrev:
720.000 är ett horribelt pris och inte seriöst.
Det är så det går till när det finns mer jobb än jobbare.
Då kan det komma hejdlöst prissatta offerter.

Det verkar i vårt fall här vara så att det lite beroende på vad som ingår exakt, ligger offerterna som är seriösa mellan 350-450.
Det är märkligt hur det kan skilja 300.000 på samma tak och samma jobb. Det säger en del om hur mycket bedragare det finns i branschen!!!

Men i alla fall. 400.000 kr.
Är det värt det. Eller ska man reparera några rändalar och göra en ordentlig ommålning.
En tvåkomponentfärg från TEKNO sprutar duktiga målare på rätt snabbt.
Beroende på om ma ska göra taket plåtrent eller låta hårt sittande färg vara kvar så rör det sig oavsett bara om några dagars jobb.
Ja, såklart styr konstruktion och förutsättningar. Därav mitt svar. Men skit i vad jag tycker och tänker - det är inte mitt val. Reparera brukar vara bra när det går, så varför inte?

Förstår dock inte riktigt varför du skapar en tråd med frågor om rimlighet i prisnivå när du redan bestämt dig för vad som är horribelt och inte? Prata och förhandla med firmorna kan ju vara en väg, istället för att spy galla om att marknaden är skev. Men men..
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Varför oroar du dig så mycket över din grannes takomläggning?
 
  • Gilla
P.Bjrk och 13 till
  • Laddar…
Kolla även Roofit solar om det är så att några delar kan rymma integrerat solcellstak också - som läggs som ett plåttak och typ ser ut som ett också. Kostar lite mer men ska du byta tak så blir det inte så mycket dyrare än att lägga tak + solpaneler. Om du nu skulle överväga det vill säga och behålla gamla stuket, och det ska vara svart falskt plåttak.
 
M Matslax skrev:
Det är bra mycket tyngre med pannor än tegel. Det kan vara så att konstruktionen inte är gjort för pannor, särskilt inte betongplattor.

720.000 är ett horribelt pris och inte seriöst.
Det är så det går till när det finns mer jobb än jobbare.
Då kan det komma hejdlöst prissatta offerter.

Det verkar i vårt fall här vara så att det lite beroende på vad som ingår exakt, ligger offerterna som är seriösa mellan 350-450.
Det är märkligt hur det kan skilja 300.000 på samma tak och samma jobb. Det säger en del om hur mycket bedragare det finns i branschen!!!

Men i alla fall. 400.000 kr.
Är det värt det. Eller ska man reparera några rändalar och göra en ordentlig ommålning.
En tvåkomponentfärg från TEKNO sprutar duktiga målare på rätt snabbt.
Beroende på om ma ska göra taket plåtrent eller låta hårt sittande färg vara kvar så rör det sig oavsett bara om några dagars jobb.
Du kan ju inte urskiljingslöst häva ur dig att det är bedragare,, dom har ju givetvis lämnat pris på två helt olika typer av jobb, förmodligen bandtäckning kontra trp20 ,,
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Det är kanske omöjligt att hitta billig.
Alla vill köpa helt ny TESLA eller VW ID-5 efter utfört arbete.
Jag ska måla själv min plåt tak..
 
M Matslax skrev:
Det är bra mycket tyngre med pannor än tegel. Det kan vara så att konstruktionen inte är gjort för pannor, särskilt inte betongplattor.

720.000 är ett horribelt pris och inte seriöst.
Det är så det går till när det finns mer jobb än jobbare.
Då kan det komma hejdlöst prissatta offerter.

Det verkar i vårt fall här vara så att det lite beroende på vad som ingår exakt, ligger offerterna som är seriösa mellan 350-450.
Det är märkligt hur det kan skilja 300.000 på samma tak och samma jobb. Det säger en del om hur mycket bedragare det finns i branschen!!!

Men i alla fall. 400.000 kr.
Är det värt det. Eller ska man reparera några rändalar och göra en ordentlig ommålning.
En tvåkomponentfärg från TEKNO sprutar duktiga målare på rätt snabbt.
Beroende på om ma ska göra taket plåtrent eller låta hårt sittande färg vara kvar så rör det sig oavsett bara om några dagars jobb.
Jag tycker du ska måla grannens tak, du har ju stenkoll på läget.
Du verkar t.o.m. veta hur lång tid det borde ta för både målare och plåtslagare att utföra sina jobb så jag tycker du gör alla en tjänst och tar tag i det där 👌

Med vänlig hälsning, plåtslagare
 
  • Gilla
  • Älska
hyggabus och 8 till
  • Laddar…
Tex. Polska hantverkare kan mycket..prata med de.
De är arbetsamma, kommer i tid och gör sitt jobb.
de jobbar kanske 12 tim/dag inte som de som bara fikar
och kör bara fram och tillbaka och lovar ingenting och vill bara
fakturera massor konstiga avgifter..
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Det är bra mycket tyngre med pannor än tegel. Det kan vara så att konstruktionen inte är gjort för pannor, särskilt inte betongplattor.

720.000 är ett horribelt pris och inte seriöst.
Det är så det går till när det finns mer jobb än jobbare.
Då kan det komma hejdlöst prissatta offerter.

Det verkar i vårt fall här vara så att det lite beroende på vad som ingår exakt, ligger offerterna som är seriösa mellan 350-450.
Det är märkligt hur det kan skilja 300.000 på samma tak och samma jobb. Det säger en del om hur mycket bedragare det finns i branschen!!!

Men i alla fall. 400.000 kr.
Är det värt det. Eller ska man reparera några rändalar och göra en ordentlig ommålning.
En tvåkomponentfärg från TEKNO sprutar duktiga målare på rätt snabbt.
Beroende på om ma ska göra taket plåtrent eller låta hårt sittande färg vara kvar så rör det sig oavsett bara om några dagars jobb.
De offerter jag har sett har indikerat att ommålning blir på sikt en dyrare investering än att byta tak.
Ibland har ommålningsofferterna varit ca 50% av min offert på takbyte, i de fallen är det verkligen en quickfix att välja ommålning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.