Jag har varit inne på div. hemsidor som säljer klicktak, och jag får nog lov att säga att det är högst anmärkningsvärt att det överhuvudtaget får existera detta taksystem med de rekommendationer som de ger. Och att de vänder sig till "hempulare är inget annat än att de syniskt utnyttjar den okunskapen som finns. Jag kan överse med att det kan vara ett alternativ för hempulare vid täckningar med minst 20° lutning och utan hinder eller takytor som möts, samt med en längd av högst 5 m. Exempelvis HUS AMA rekommenderar enkelfalsat ner till 18° lutning och det med förutsättning att det är falstätningsmedel som bryter kapillärkraften. Dessa klicktak har rekommendationer ner till 8 och 10° (Jag skulle aldrig åta mig att lägga detta system utan att friskriva mig från all form av garanti.) Ingenstans ser jag någon form av tätningsmedel i deras läggningsanvisningar. Och kommer man till vinkelrännor så rekommenderas det att man lägger överlapp! samt vid en leverantör så är det inte ens anvisat med underlagspapp!! Samt en leverantör har 15 års garanti på hemsidan, men 20 års garanti på deras produktinfoblad. Vilken seriös företagare har olika garantier på samma produkt beroende på var de läser om det? Som tidigare sagt så är dessa taksystem inget annat än vad jag kan tycka lurendrejeri som utnyttjar okunskap samt ett hantverk som är så mycket mer värt än att smutskastas med sådana produkter. (På en sida ser man vad som skulle vara ett "vardagsjobb" för en plåtslagare, men på deras sida visas en lösning som kan vara estetiskt tilltalande, men absolut förkastligt med tanke på funktion.
Tänk på att det är ett tak som om det underhålls ska hålla 70 år beroende på material, och att det ska vara TÄTT under hela den tiden. Och det kan jag säga att dessa system kommer att vålla mera problem än vad som var tänkt ifrån början när man lade dom.
Metalltak med klicksystem och synliga överlapp vid vinkelränna, utan tätningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta tak är fotat april-14
Och 3 månader senare blev det kompletterat med div. tillbehör
Klicktak med synlig överlappning och inget tätningsmedel fotograferat i april.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju alltid undra ifall man är nöjd med slutresultatet. -Fast slutresultatet är ändå inte redovisat än.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fast nu skiljer sig ju falsen mellan ett enkelfalsat tak och ett klicktak rätt mycket? En dåligt monterad enkelfals kan naturligtvis "öppnas" men på ett klicktak är falsen självlåsande och kan bara öppnas genom att vrida upp hela skivan rätt mycket. För att det ska kunna hända behöver alla skruvar ha lossnat och dessutom att gavelplåtarna och nockplåtarna har blåst bort först. Ofta monterar man dessutom klicktak direkt på takpappen vilket gör det svår för vinden att komma in under och blåsa upp takplåten. Det kan säkert hända men innan dess flyger nog takpannorna från omliggande tak redan omkring :)

/Krille
Det är oftast inte problemet med att blåsten kommer in under tak som det åker av, utan att det är att det "sugs" av när det kommer vind över nocken (tänk flygplansvinge). Och vid bristfälligt monterade plåtar så åker till slut delar av taket bort. Det är också beroende på att rörelseupptagningen inte beaktats, och med det blivit bristningar i infästningarna som orsakat släppningarna.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Det är oftast inte problemet med att blåsten kommer in under tak som det åker av, utan att det är att det "sugs" av när det kommer vind över nocken (tänk flygplansvinge). Och vid bristfälligt monterade plåtar så åker till slut delar av taket bort. Det är också beroende på att rörelseupptagningen inte beaktats, och med det blivit bristningar i infästningarna som orsakat släppningarna.
Det jag menar är bara att alla felmonterade tak kan blåsa av och jag tror inte klickfalsade tak blåser av lättare än tegletak , andra plåttak, enkelfalsade eller dubbelfalsade tak så länge de är monterade korrekt. Däremot är ju absolut risken större att taket monteras fel om det görs av en amatör som inte läser monteringsanvisningarna noga.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Det jag menar är bara att alla felmonterade tak kan blåsa av och jag tror inte klickfalsade tak blåser av lättare än tegletak , andra plåttak, enkelfalsade eller dubbelfalsade tak så länge de är monterade korrekt. Däremot är ju absolut risken större att taket monteras fel om det görs av en amatör som inte läser monteringsanvisningarna noga.

/Krille
Det är det som är vad jag anser är felet. -Monteringsanvisningarna som följer med. De tar överhuvudtaget inte upp sådant som seriösa plåtslagare har att beakta vad gäller ett hållbart utförande.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Jag har varit inne på div. hemsidor som säljer klicktak, och jag får nog lov att säga att det är högst anmärkningsvärt att det överhuvudtaget får existera detta taksystem med de rekommendationer som de ger. Och att de vänder sig till "hempulare är inget annat än att de syniskt utnyttjar den okunskapen som finns. Jag kan överse med att det kan vara ett alternativ för hempulare vid täckningar med minst 20° lutning och utan hinder eller takytor som möts, samt med en längd av högst 5 m. Exempelvis HUS AMA rekommenderar enkelfalsat ner till 18° lutning och det med förutsättning att det är falstätningsmedel som bryter kapillärkraften. Dessa klicktak har rekommendationer ner till 8 och 10° (Jag skulle aldrig åta mig att lägga detta system utan att friskriva mig från all form av garanti.) Ingenstans ser jag någon form av tätningsmedel i deras läggningsanvisningar. Och kommer man till vinkelrännor så rekommenderas det att man lägger överlapp! samt vid en leverantör så är det inte ens anvisat med underlagspapp!! Samt en leverantör har 15 års garanti på hemsidan, men 20 års garanti på deras produktinfoblad. Vilken seriös företagare har olika garantier på samma produkt beroende på var de läser om det? Som tidigare sagt så är dessa taksystem inget annat än vad jag kan tycka lurendrejeri som utnyttjar okunskap samt ett hantverk som är så mycket mer värt än att smutskastas med sådana produkter. (På en sida ser man vad som skulle vara ett "vardagsjobb" för en plåtslagare, men på deras sida visas en lösning som kan vara estetiskt tilltalande, men absolut förkastligt med tanke på funktion.
Tänk på att det är ett tak som om det underhålls ska hålla 70 år beroende på material, och att det ska vara TÄTT under hela den tiden. Och det kan jag säga att dessa system kommer att vålla mera problem än vad som var tänkt ifrån början när man lade dom.
[bild]
Detta tak är fotat april-14
Och 3 månader senare blev det kompletterat med div. tillbehör
[bild]
Man kan ju alltid undra ifall man är nöjd med slutresultatet. -Fast slutresultatet är ändå inte redovisat än.
Ja den där monteringen var ju allt annat än vacker och korrekt. Taket kommer ju inte att hålla tätt länge och hur kommer man på idén att skruva genom plåtarna!?

Just det där taket är väl ett bra exempel på tak som inte lämpar sig för klickfalsat tak; brant och med många vinklar/ränndalar.

/Krille
 
  • Gilla
mnpetter och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja den där monteringen var ju allt annat än vacker och korrekt. Taket kommer ju inte att hålla tätt länge och hur kommer man på idén att skruva genom plåtarna!?

Just det där taket är väl ett bra exempel på tak som inte lämpar sig för klickfalsat tak; brant och med många vinklar/ränndalar.

/Krille
Jag kan säga att ju brantare desto mera förlåtande att lägga klick. Och däri ligger ”räddningen” med hindren, men vid snösmältning så finns uppenbar risk för kapillärsugning då det redan är fullt vid hindren av smältande snö.
Anledning till skruvarna? En gissning är att antingen på grund av att plåtarna rör sig vid blåst, eller låter när det regnar.
Men en sak är jag fullkomligt övertygad om. En säljare som är nöjd med sin dag, över att ha övertygat en kund med att det är ett synnerligen bra system att lägga på tak.
 
Genom att skruva genom plåtarna lär de ha förverkat sin garanti. Dessutom ska ju plåtarna bara skruvas i hålen för att ge rörelsemån vid klyla/värme. Som dom har skruvat nu kommer väl skruvhålen att orsaka läckage så snart plåtarna rör sig? Det finns ju också speciella dämpningsband som ska monteras för att undvika ljud.

Men jag håller med dig - manualerna förenklar mycket gällande hur man ska lägga plåten vid olika typer av hinder. Det är lätt att luras att tro att man kan klara alla genomföringar, takluckor, takkupor o s v själv om man läser manualen. Den säljare som vi köpte av var dock tydlig med att man ska anlita en riktig plåtslagare för alla genomföringar.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Genom att skruva genom plåtarna lär de ha förverkat sin garanti. Dessutom ska ju plåtarna bara skruvas i hålen för att ge rörelsemån vid klyla/värme. Som dom har skruvat nu kommer väl skruvhålen att orsaka läckage så snart plåtarna rör sig? Det finns ju också speciella dämpningsband som ska monteras för att undvika ljud.

Men jag håller med dig - manualerna förenklar mycket gällande hur man ska lägga plåten vid olika typer av hinder. Det är lätt att luras att tro att man kan klara alla genomföringar, takluckor, takkupor o s v själv om man läser manualen. Den säljare som vi köpte av var dock tydlig med att man ska anlita en riktig plåtslagare för alla genomföringar.

/Krille
Helt rätt vad gäller garanti. Annars så kan man jämföra skruvarna med packning likvärda med läggning av trp. Så skruvarnas funktion betvivlar jag inte, så länge packningarna håller förstås. Men skruvarna som dras i klicksystemet, hur ser de ut? Har de någon form av packning eller är de släta på undersida skalle? Är de koniska så kan jag nog totalt förkasta funktionen med att de tar upp rörelserna.
Annars så var det riktigt bra av säljaren att du blev rekommenderad ett plåtslageri. Men jag är väldigt nyfiken på hur det ser ut vid dessa genomföringar:geek:
 
Noramasen Noramasen skrev:
Helt rätt vad gäller garanti. Annars så kan man jämföra skruvarna med packning likvärda med läggning av trp. Så skruvarnas funktion betvivlar jag inte, så länge packningarna håller förstås. Men skruvarna som dras i klicksystemet, hur ser de ut? Har de någon form av packning eller är de släta på undersida skalle? Är de koniska så kan jag nog totalt förkasta funktionen med att de tar upp rörelserna.
Annars så var det riktigt bra av säljaren att du blev rekommenderad ett plåtslageri. Men jag är väldigt nyfiken på hur det ser ut vid dessa genomföringar:geek:
De skruvar som skruvas i plåtarnas skruvhål (som sedan täcks av nästa plåt) är av typen montageskruv d v s de är helt släta på undersidan av skallen. Hålen är rektangulära och det är också tydligt att man inte får dra skruvarna för hårt då det hindrar plåtens värmeexpansion. Den andra typen av skruvar är nog de som syns på bilden och de används för t ex gavelbeslag och nockplåt. Den är av typen "farmarskruv" med packning. Den ska dock inte användas för att skruva fast plåtarna som på bilderna....

Tyvärr har jag inga bilder på genomföringarna då huset såldes för 5 år sedan men avluftningen var i stort sett i nocken så "huven" som plåtslagaren gjorde fungerar säkert jättebra. De andra genomföringarna var en taklucka och skorsten och vi flyttade takluckan så att den låg mellan skorstenen och nocken. Därefter byggde plåtslagaren den upphöjda tackluckan och skorstensplåten riktigt snyggt. För att säkerställa tätheten monterade han även en övergångsplåt (heter det så?) hela vägen upp till nock. Utan den plåten är jag dock tveksam till om det blivit riktigt tätt. Det jobb han gjorde var dock ett riktigt hantverk och inget en amatör utan utrustning klara av.

/Krille
 
Noramasen Noramasen skrev:
Jag har varit inne på div. hemsidor som säljer klicktak, och jag får nog lov att säga att det är högst anmärkningsvärt att det överhuvudtaget får existera detta taksystem med de rekommendationer som de ger. Och att de vänder sig till "hempulare är inget annat än att de syniskt utnyttjar den okunskapen som finns. Jag kan överse med att det kan vara ett alternativ för hempulare vid täckningar med minst 20° lutning och utan hinder eller takytor som möts, samt med en längd av högst 5 m. Exempelvis HUS AMA rekommenderar enkelfalsat ner till 18° lutning och det med förutsättning att det är falstätningsmedel som bryter kapillärkraften. Dessa klicktak har rekommendationer ner till 8 och 10° (Jag skulle aldrig åta mig att lägga detta system utan att friskriva mig från all form av garanti.) Ingenstans ser jag någon form av tätningsmedel i deras läggningsanvisningar. Och kommer man till vinkelrännor så rekommenderas det att man lägger överlapp! samt vid en leverantör så är det inte ens anvisat med underlagspapp!! Samt en leverantör har 15 års garanti på hemsidan, men 20 års garanti på deras produktinfoblad. Vilken seriös företagare har olika garantier på samma produkt beroende på var de läser om det? Som tidigare sagt så är dessa taksystem inget annat än vad jag kan tycka lurendrejeri som utnyttjar okunskap samt ett hantverk som är så mycket mer värt än att smutskastas med sådana produkter. (På en sida ser man vad som skulle vara ett "vardagsjobb" för en plåtslagare, men på deras sida visas en lösning som kan vara estetiskt tilltalande, men absolut förkastligt med tanke på funktion.
Tänk på att det är ett tak som om det underhålls ska hålla 70 år beroende på material, och att det ska vara TÄTT under hela den tiden. Och det kan jag säga att dessa system kommer att vålla mera problem än vad som var tänkt ifrån början när man lade dom.
[bild]
Detta tak är fotat april-14
Och 3 månader senare blev det kompletterat med div. tillbehör
[bild]
Man kan ju alltid undra ifall man är nöjd med slutresultatet. -Fast slutresultatet är ändå inte redovisat än.
Det där taket är ju helt felmonterat!

Det ser ut som om de lagt plåten på läkt. De helt släta plåtarna kan man inte lägga på läkt, då måste man ha de plåtarna med rilla. Annars synns läkten genom plåtarna, det var åtminstone vad försäljaren jag köpte av sa.

Antar att dämplingsband också saknas så att det låtit om taket. Och det är därför det skruvats mitt på plåtarna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
De skruvar som skruvas i plåtarnas skruvhål (som sedan täcks av nästa plåt) är av typen montageskruv d v s de är helt släta på undersidan av skallen. Hålen är rektangulära och det är också tydligt att man inte får dra skruvarna för hårt då det hindrar plåtens värmeexpansion. Den andra typen av skruvar är nog de som syns på bilden och de används för t ex gavelbeslag och nockplåt. Den är av typen "farmarskruv" med packning. Den ska dock inte användas för att skruva fast plåtarna som på bilderna....

Tyvärr har jag inga bilder på genomföringarna då huset såldes för 5 år sedan men avluftningen var i stort sett i nocken så "huven" som plåtslagaren gjorde fungerar säkert jättebra. De andra genomföringarna var en taklucka och skorsten och vi flyttade takluckan så att den låg mellan skorstenen och nocken. Därefter byggde plåtslagaren den upphöjda tackluckan och skorstensplåten riktigt snyggt. För att säkerställa tätheten monterade han även en övergångsplåt (heter det så?) hela vägen upp till nock. Utan den plåten är jag dock tveksam till om det blivit riktigt tätt. Det jobb han gjorde var dock ett riktigt hantverk och inget en amatör utan utrustning klara av.

/Krille
Tackar för svaret Krille(y)
Åtminstone vettiga skruvar som tillåter rörelseförändringar. Men samtidigt så ska det vara en fast zon (Om det ska jämföras med en bandtäckning) för att ha ett utgångsläge beroende på temperaturen för tillfället då man lägger plåten. Låter kanske lite "petigt" men ju längre plåtar desto större betydelse har det. Annars så kan jag tycka att det är rätt beslut att se till att det blir ett bakstycke vid hindren som går hela vägen upp till nock. Och då blir det jämförbart med trp. Och trevligt att du är nöjd med utförandet som gjordes:D
 
Nefrums Nefrums skrev:
Det där taket är ju helt felmonterat!

Det ser ut som om de lagt plåten på läkt. De helt släta plåtarna kan man inte lägga på läkt, då måste man ha de plåtarna med rilla. Annars synns läkten genom plåtarna, det var åtminstone vad försäljaren jag köpte av sa.

Antar att dämplingsband också saknas så att det låtit om taket. Och det är därför det skruvats mitt på plåtarna.
Det är INTE felmonterat enligt anvisningar som medföljer läggningsinstruktionerna.
Och det finns tillverkare som inte har en förstärkningsrilla som styvar upp plåten, men ändå på deras bilder visar läggning på reglar. (jag misstänker själv att taket på bilderna ovan är lagt på reglar, därav den symmetriska skruvningen) Visst! de rekommenderar på deras hemsida läggning på råspont, men då kan jag tycka att de borde också visa det på monteringsanvisningarna för att inte vilseleda kunder. Vidare så ifall man är tvungen att ha dämpningsband för att dölja oljud ex. vid blåst, så är det något fundamentalt fel i hela konceptet. Då innebär det ju att det finns sådana rörelser i plåten att jag betvivlar att det med åren inte är så livskraftigt som de "lovar". Men vem vet! Jag hoppas att jag har fel i det avseendet:rolleyes:
 
Kan nästan garantera att det inte ligger på läkt.. Så raka är inte skruvraderna, det hade inte heller varit helt enkelt att se var läkten ligger.... Dessutom verkar någon ha falsat ihop takplåtarna med ränndalen. //plåtslagare
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan nästan garantera att det inte ligger på läkt.. Så raka är inte skruvraderna, det hade inte heller varit helt enkelt att se var läkten ligger.... Dessutom verkar någon ha falsat ihop takplåtarna med ränndalen. //plåtslagare
Jodå! Visst är det lagt på reglar, (35*75mm.) och de sitter med ett mellanrum av ca 300mm. Efter lite forskning från en kollega som såg när de hade lagt enbart reglarna. Han trodde att de skulle lägga skiffertak med tanke på de väl tilltagna reglarna, men det bidde visst plåt! Och ifall det är falsat i vinkelrännan får man nog anta att det är åtminstone. Sedan får man nog också anta att det ändå är "plåtslagare" som lagt taket då det finns andra detaljer som avslöjar att det inte har varit lämpande för "okunniga" hantverkare. Men här ser man resultatet över att man kanske bör kolla upp referenser på vilka man anlitar, samt att billigt kan bli oerhört kostsamt, då jag antar att det kan komma att behövas läggas om om ett antal år, eller att man absolut inte får ut det pris vid försäljning man kan tycka är värt på grund av att det ser för j...t ut.
 
A
Hej förlåt jag går lite offpic, men har gjort en egen tråd men fick inget svar, är lite desperat på svar så skriver här.

har beställt lindab torekov tak av plåtslagar firma.

har bara haft papptak innan (ytpapp) och jag har påpekat flera gånger för firman att den gamla ytpappen är bucklig där den är svetad då det är överlapp vid varje skarv så blir det ju högre vid varje lodrätt överlappning på ytpappen.

dom insisterar på att mitt plåttak kommer bli rakt, och att det aldrig kommer synas.


Dom lägger stålläkt från lindab så det blir bara horisontella läkt.

kom hem till detta idag och förstår inte i min vildaste fantasi hur detta ska bli bra i slutändan

plåtarna är måttanpassade från nock till fotbräda så det blir inga horisontella skarvar i plåten.

vad tror ni, hur ska jag tackla detta?
 
  • Buckligt papptak med överlagda horisontella stålläkt från Lindab, ingen synlig plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Buckligt ytpapptak med horisontella Lindab stålläkter installerade ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.