fsn skrev:
Det är kanske en fråga som säljarn i första hand skall fundera på? Jag antar att det blir säljarn som står för detta.
Jag har pratat med säljaren och det är ingen diskussion. Han står för detta. Enligt uppgift så beställde han jobbet med att bygga gäststugan, betalade för bla platta på mark och åkte utomlands under byggnationen. Jag gissar att säljaren kommer att reklamera i sin tur.



fsn skrev:
Hur långt är det från golvet i stugan ner till berg i grunden? Finns det plats för dränerande lager makadam och isolering?
Jag vet inte och jag ber om ursäkt för att jag svarar med två motfrågor;
  1. Hur mycket utrymme behövs för makadam, isolering och platta. Dvs hur mycket bygger de respektive lagren.
  2. Jag ska såga upp lite mer imorgon och mäta utrymmet nedåt. Men hur försiktig bör man vara? Det är rätt snuskigt därnere. Jag googlade lite på mögel tidigare idag och det var inte kul.
 
Fofof skrev:
Enligt uppgift så beställde han jobbet med att bygga gäststugan, betalade för bla platta på mark och åkte utomlands under byggnationen.
Dagens vals!? ;)

Fofof skrev:
Men hur försiktig bör man vara? Det är rätt snuskigt därnere. Jag googlade lite på mögel tidigare idag och det var inte kul.
Det är väl cancerogent men en gång brukar vara ingen gång. Dock är en skyddsmask rätt billig...
 
Fofof skrev:
Hur mycket utrymme behövs för makadam, isolering och platta. Dvs hur mycket bygger de respektive lagren.

Duk, någon cm makadam för att jämna av, 20cm cellplast och 10cm betong blir bra för en gäststuga.
 
F
injonil skrev:
Duk, någon cm makadam för att jämna av, 20cm cellplast och 10cm betong blir bra för en gäststuga.
Då det enligt uppgift är direkt på berg så är det ju knappast fel med lite mer makadam så det garanterat inte står vatten i cellplasten. Och på berg så gör duk ingen nytta.

20 cm cellplast 10cm betong och åtminstone 10cm makadam tycker jag beroende på hur ojämn berget är under stugan och om det finns risk för stående vatten under stugan.
 
Jag mätte lite ute i gäststugan i morse och det verkar finnas plats för makadam, cellplast och betong. Jag tackar alla för all information jag har fått i den här tråden och hoppas att återkomma med mer positiva skrivelser och bilder från saneringen / ombyggnationen. Kanske visar det sig nu, då det inte var platta på mark, att vi faktiskt kan få ut vatten och avlopp till stugan och göra en ”riktig” gäststuga av den. There is always a silver lining…
MVH
 
Nu är renoveringen av gäststugan igång. Kanske borde jag ha startat en ny tråd men då det anknyter till tidigare poster så skriver jag här.
Det såg inte bra ut under golvet. Kanske är det ett sedelärande exempel om hur snabbt mögel och svamppåväxt sker om ventilationen är undermålig samt om det är byggt (lite) galet, stugan är trots allt mindre än två år gammal. Jag har laddat upp några bilder.
I tidigare poster hade jag fel i en viktig aspekt. Gäststugan står inte på berg som jag trodde. Den är byggd på lite slumpmässiga fyllnadsmassor. Dränering är, tja, dålig.

Så till mina frågor gällande den gjutning av plattan som ska ske;
  1. Jag har kommit ihop mig en smula med byggfirman (samma firma som byggde från början och som nu är kontrakterad av säljaren att fixa detta). Jag menar att de måste gräva ut och lägga 8-16 i ett ca 15 cm lager. De hävdar att det går utmärkt att lägga cellplast direkt på marken som det ser ut nu. Är jag helt fel ute? Se bilden med enkronan.
  2. Om jag har rätt i fråga 1; Hur fixar jag ett dränerande lager under själva muren? Är det till att gräva och fylla i omgångar och hoppas att stugan inte sätter sig? Eller ska man låta det vara och gräva för dränering utifrån samt ha ett ca 40cm brett lager under gamla muren med material som dränerar dåligt?
  3. Jag har sagt till byggfirman att jag tycker att det verkar dumt att armera i muren när plattan gjuts. Bättre att lägga den ”flytande” med 10mm cellplast mot gamla muren. Vad tycker ni? Jag är orolig för att muren knäcks om man armerar i den när betongen brinner. Men jag vet egentligen nada om betong..
  4. Jag har en förhoppning om att få in kallvatten och avlopp i gäststugan. Hur djupt, mätt från plattans överkant bör dessa läggas i sin horisontala sträckning? Jag räknar med 8-10cm platta, 20cm cellplast och 15cm 8-16 (åtminstone tills ni har påpekat att jag har fel i fråga 1 ovan). Vi har stugan uppvärmd till några plusgrader vintertid om vi inte har gäster.
Tack på förhand för all hjälp.
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Jag har inte koll på vad tex anläggnings- eller hus AMA säger men att byggfirman tvärsäkert säger att materialet duger är troligtvis baserat på arbetsinsatsen det medför att gräva ut och ersätta med makadam och eventuellt risken att dom underminerar muren vid utgrävning (lite beroende på hur djupt den är nergrävd) alternativt okunskap.

Materialet med enkronan ser ut som nån form av ganska fint nollmaterial tex 0-18 eller nåt liknande och det är när det är packat i det närmaste magiskt vattentätt.... Nu står antagligen muren på liknande material beroende på markförhållande (finns det risk för uppträngande vatten i marken?) så hade jag grävt ut utan att riskera underminering av muren och fyllt på med 10-20cm makadam, sen så hade jag försökt få in ett rör under eller genom muren för att dränera ytan innanför muren.


Nån cellplast mellan muren och plattan hade jag inte lagt dit. Muren skall antagligen fungera som kantbalk.
 
Hur kommer det sig att "fuskbyggarna" blir anlitade igen? Vad har de för ursäkt till misslyckandet förra gången?
 
fsn skrev:
Materialet med enkronan ser ut som nån form av ganska fint nollmaterial tex 0-18 eller nåt liknande och det är när det är packat i det närmaste magiskt vattentätt.... Nu står antagligen muren på liknande material beroende på markförhållande (finns det risk för uppträngande vatten i marken?) så hade jag grävt ut utan att riskera underminering av muren och fyllt på med 10-20cm makadam, sen så hade jag försökt få in ett rör under eller genom muren för att dränera ytan innanför muren.


Nån cellplast mellan muren och plattan hade jag inte lagt dit. Muren skall antagligen fungera som kantbalk.
Tack för svaret. Jag vet egentligen inte om det finns risk för uppträngande vatten, jag tror nog inte det – vi bor högt men å andra sidan fortsätter berget uppåt bakom gäststugan och det är riktigt blött inne i stugan. Ja, muren står på liknande material som det är inne i stugan. Och det är verkligen där skon klämmer. Att gräva ut inne i stugan går men det blir svårt under muren. Jag tycker att din rekommendation att gräva ut partiellt under muren och använda både rör och grövre fraktioner är bra. Cellplast på kanterna var kanske en tokig ide. Jag tänkte att det var bra att ha lite rörelsefog. Jag tar din rekommendation och skippar cellplast mot muren.
MVH
 
pjkw skrev:
Hur kommer det sig att "fuskbyggarna" blir anlitade igen? Vad har de för ursäkt till misslyckandet förra gången?
Det här är en bra fråga och jag undrar lite samma sak nu. Förmodligen två anledningar; Dels valde jag att tro på säljarens ganska långsökta historia att han hade beställt jobbet med att bygga stugan inklusive platta på mark och att det var därför han uppgav grundkonstruktionen varandes just sådan vid försäljningen. Dels så ville jag vara schysst mot säljaren då han hävdade att – i och med att han är byggare!! - kunde reklamera detta mot den byggfirman som uppförde gäststugan och att reparationerna på så sätt kunde lösas smidigare än via processer och ekonomisk kompensation vilket egentligen är den enda formella vägen en köpare kan gå vid dolda fel.

Efter diskussioner med byggfirman står det dock klart att det var krypgrund som beställdes. Att byggfirman byggde den så som ni sett på bilderna går dock inte att få en förklaring på. Det går helt enkelt inte att begripa med annat än att man använder bristande kompetens som förklaring då det kostar så lite extra att göra rätt.

Vi får se hur det går
MVH
 
Man kan ju använda isodrän som isolering men som fsn skriver så blir det då ännu viktigare att det dräneras ordenligt på utsidan så att det inte kan tränga upp vatten den vägen.
 
Säljaren är byggare och märkte inte att det är inget platta på mark. Ja ja ;)
Hur blir det med syllar då?
 
F
Fofof skrev:
Tack för svaret. Jag vet egentligen inte om det finns risk för uppträngande vatten, jag tror nog inte det – vi bor högt men å andra sidan fortsätter berget uppåt bakom gäststugan och det är riktigt blött inne i stugan. Ja, muren står på liknande material som det är inne i stugan. Och det är verkligen där skon klämmer. Att gräva ut inne i stugan går men det blir svårt under muren. Jag tycker att din rekommendation att gräva ut partiellt under muren och använda både rör och grövre fraktioner är bra. Cellplast på kanterna var kanske en tokig ide. Jag tänkte att det var bra att ha lite rörelsefog. Jag tar din rekommendation och skippar cellplast mot muren.
MVH
Låt gjärna nån annan tycka till om dina idéer, jag har inte facit bara en åsikt.
 
Ack ack ack !

Vilka fullkomliga idioter som byggt denna grund. Inte krypgrund och inte platta på mark. Skulle vilja kalla det fuktgrund.
Antingen så måste man gräva ur ordentligt och sätta ventiler så att man får luftning under huset. Dessutom lägga plastfolie på marken för att förhindra att fukten går upp i golvet. Eftersom kantbalken inte går att åtgärda måste man se till att få ordentlig dränering runt hela huset. Syllen/golvreglarna måste isoleras från kantbalken så att inte fukten transporteras in i dem.

Om man istället tänker lägga cellplast direkt på marken och flytande golv ovanpå detta så måste man se till att avlufta golvet runt alla väggar genom en luftningssockel.

Inget av dessa är optimalt och kan leda till problem i framtiden. Så frågan är om du kanske istället skulle ta dit en egen riktig byggare som får titta på eländet och på plats beskriva vad som måste åtgärdas av säljaren för att du skall få det som du faktiskt betalt för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.