Hej,
Säljaren uppgav att grundkonstruktionen till vårt gästhus är platta på mark. Nu har det visat sig att det är krypgrund helt utan ventilation – Säljaren har alltså gjutit en snygg och tät ram runt omkretsen på huset och sen vid försäljning kallat det platta på mark.

Min omedelbara reaktion för då jag upptäckte detta är inte passande för forumet. Så jag gör ett försök att vara mer konstruktiv. Vad gör jag? Gäststugan är 20m2. Den är två år gammal. Mycket fin – till och med luftkonditionerad. Den är viktig för mig – speciellt då svärmor kommer på besök… Vi håller den vid ca +4C under vinterhalvåret om vi inte har besök och höjer bara temperaturen då. Vi köpte huset för ett halvår sedan. Ska jag låta grunden vara eller ta upp ventilation? I så fall (jag kan inget om ventilation i krypgrund) hur många ventilationshål, hur stora? Gäststugan står i princip på bergbotten. Vad är risken att det bara är mögel och ruttet om jag börjar riva upp golv?
MVH
 
Vilket fusk... Ta upp inspektions-/manlucka och börja med att mäta fukten i krypgrunden dels med fuktkvotmätare i syllen och installera 1-2 st trådlösa temp och RF-mätare och följ upp nivåerna under en tid. Fuktkvot ska vara <17% och RF under 70% för att vara säker mot mögel/påväxt men kortvarigt kan det gå högre, särskilt när temp är låg (mögel växer knappt alls när det blir enstaka plusgrader).
 
Josth, tack för snabbt svar. Ja vilket fusk sammanfattar det väl. Eftersom jag inte kan något om sådant här så måste jag fråga; bör jag ta upp inspektionsluckan i golvet inifrån eller ska jag bila mig genom sidan på grunden utifrån? Kan man köpa dessa trådlösa fuktighetsmätare / tempmätare på tex Bauhaus eller liknande?
MVH
 
Är det träbjälklag då eller hur vet du att det är en krypgrund? Har du möjighet att se in eller ta upp en lucka i golvet. Kan det vara så att det är en förhöjd sockel som det ligger en platta på kanske.
 
Bra fråga för det ser verkligen ut som platta på mark utifrån. Det började med att jag pratade med grannen om stugan. Han mindes att det bara gjöts en ram. Sen pratade jag med elektrikern – de vet alltid allt och han mindes att det var torpargrund. Men eftersom jag lever på hoppet så blev det här svaret lite fördröjt då jag gick ut och satte borrmaskinen i golvet. Det är träbjälklag och sen inget mer :(. Goda nyheter är kanske att det i alla fall inte luktar kaos när man sätter näsan till borrhålet. Jag får såga upp en större inspektionslucka och undersöka närmare
 
Finns det något skäl till att huset är byggt som det är? För den metod som TS beskriver verkar både dyrare och krångligare än att gjuta en platta på vanligt sätt.
 
Inte dyrare om man gör det själv, då kan man komma billigare undan eftersom det kostar en del att få hem en betongbil... Inte något jag själv skulle snåla på dock!
 
Så då har man en inspektionslucka i golvet i gäststugan. Jag ska försöka ladda upp några mobilbilder. Det var värre än jag befarade. Jag ska försöka redogöra för vad jag ser men jag vill poängtera att jag inte är byggare. Nedan är lagren listade
  1. Ca 20mm golv
  2. Någon form av tunn skummgummiduk
  3. 22mm spånplatta – rätt så fuktig
  4. Isolering - blöt
  5. Och det här fattar jag inte alls. Längst ner mot mark ligger något som ser ut som sönderblött plywood.
Jag måste åka och köpa en tigersåg så att jag får upp inspektionsluckan. Jag fick ta dosfräsen nu då sticksågen bara räckte till ”över” golvet.

På ena bilden ser man "murkanten" eller "grunden" i överkant av hålet ned i avgrunden.
 
  • 20110314_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110314_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där får du nog riva upp och göra om. Du skrev att det var stående på berg. Då har du sannolikt vattenansamlingar under med stående vatten som trycker upp i bjälklaget. Har du papper på att det är platta på mark så skulle jag vända mig till säljaren och fråga hur han tänkte när han gjorde så där. Det där kommer bli problem även om du sätter ventiler i sockeln om du inte får bort fukten ordentligt.
 
injonil skrev:
Inte dyrare om man gör det själv, då kan man komma billigare undan eftersom det kostar en del att få hem en betongbil... Inte något jag själv skulle snåla på dock!
Nu hjälper det kanske inte TS så mycket att vi diskuterar detta, men även om betong kostar en del så är ju inte ett bjälklag heller gratis. Och de hade ju redan gjutit en kant, så det mesta besväret hade de redan haft.
 
Hej Jerk,
Ja, jag har papper på att det är platta på mark. Säljaren uppgav det till överlåtelsebesiktningsmannen. Skulle det gå att riva ut golv och gjuta platta inifrån och på så sätt undvika att behöva riva hela stugan?
 
Redigerat:
Om kanten är tillräckligt stabil att gjuta mot så finns gott om inspiration i källarprojektstrådar för hur man kan göra. I ditt fall lite beroende på om du har berg i dagen under och hur jämn/ojämn denna ytan är. Med risk att ytskikten blir dammiga och lite sketiga så helt klart brukar sådant gå att göra utan att riva hela kåken
 
Ja det borde inte vara några problem att ta bort bjälklaget. Sedan kan du säkert lägga ut isodrän och sedan plast på det så du inte får upp fukten i golvet. Men här borde väll säljaren kunna stå till svars kan man tycka
 
F
Fofof skrev:
Hej Jerk,
Ja, jag har papper på att det är platta på mark. Säljaren uppgav det till överlåtelsebesiktningsmannen. Skulle det gå att riva ut golv och gjuta platta inifrån och på så sätt undvika att behöva riva hela stugan?

Det är kanske en fråga som säljarn i första hand skall fundera på? Jag antar att det blir säljarn som står för detta.

Hur långt är det från golvet i stugan ner till berg i grunden? Finns det plats för dränerande lager makadam och isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.