Hej,

har hittat ett hus utanför Stockholm som jag är intresserad av att köpa. Huset är byggt med platta på mark (pålad eftersom det är gammal sjöbotten).
Huset är 39 år gammalt och dränering är mest troligt aldrig gjord sedan byggnationen.

Har några frågor kring detta. Hur bör en dränering för detta se ut? Huset är alltså 39år och har svårt att tänka mig att det finns ngn isolering under plattan. Hur djupt bör jag gräva? Hur långt från huset bör jag gräva? Vad fyller jag igen med lämpligast? (det är bra fall från huset och ut mot tomten) Bör jag använda ngn typ platon matta el liknande mot den del av platta som hamnar under marknivå? (nu ser jag inte att det finns någonting)

Det finns ett inglasat uterum längs husets ena halva långsida - bör detta uterum flyttas så dränering kan göras även där uterummet är? Uterummet har tak och det kommer alltså inget regnvatten mellan hustak och uterumstak. Min tanke är att det inte ska behövas eftersom dränering till största delen ska se till att regn/ytvatten inte kommer in mot min platta - fel sätt att tänka?
Husets andra långsida har ett garage ca en meter från husväggen men det är sammanhängande tak över både hus samt garaget så det kommer inte heller ngt regnvatten hör. Bör jag även dränera även denna sträcka?

Mvh Micke
 
Min första fråga. Behöver man drännera överhuvudtaget? Vad är det för problem?

Dräneringen ska ju vara runt hela huset.

Dock bör du veta vart du kan leda vattnet. Det är det första du ska ta reda på.

Djupet på dränneringen är ca 10-20 cm under plattan. Ska du använda plast matta metoden eller poröscellplast skiva metoden, så ska du gräva direkt vid husväggen.

Du gräver så du får fall hela tiden så dränneringsvattnet rinner bort.

Beroende på vart & hur konstruktionen ser ut så kan du ev spara ditt uterum.

Ta dit några på offert så bör de ju kunna tala om hur de har tänkt göra med uterummet. Troligen så kan man låta den vara.

Mellan garage & hus bör du drännera.
 
Har du tätt tak på uterummet så går dräneringen utanför uterummet.
 
Tack, det var så jag också tänkte... Nu är huset köpt (blev inte det första jag syftade på men ett av samma modell) och det blir samma scenario av dränering mellan garage och hus.

Här kommer jag också in på en annan byggteknisk fråga...
Huset är som sagt byggd på en platta på mark och garaget på en annan, långsidorna på dessa plattor ligger parallellt mot varandra och däremellan är ett "glapp" på ca en meter. Garagetaket sitter ihop med hustaket så däremellan är helt tätt. Jag har för avsikt att göra garagegolvet större genom att utöka garagets platta så den kommer ända emot huset.
Här närmar jag mig då mina frågor... en önskan är att lägga golvvärme i garaget. (jag vet, plattan är inte isolerad så det blir mycket energiförluster nedåt men jag köper att bränna extra pellets mot att få ett varmt golv, siktar ändå bara på att hålla garaget kring 12-14 grader).
En fråga är hur jag lämpligast fixar denna golvvärme - finns så många andra alternativ än att gjuta in slingor i ett extra bgt-lager på plattan? Om nu extra lager bgt med slingor skall gjutas på denna garageplatta skall gjutas - vilken tjocklek siktar jag på?
Jag kommer ju dessutom att fylla ut "glappet" mot huset med bgt golv - bör denna, nu något större platta fortsätta vara "fri" från husets platta eller ska jag på ngt sätt fästa dessa plattor mot varandra? Spontant känns det definitivt som att jag bör skapa möjlighet till vissa rörelser mellan dessa plattor för att undvika att någon av plattorna helt enkelt spricker - rätt tänkt?

Att gjuta ett extra lager på en bef platta - vad innebär det för förarbetet på bef platta? Bef platta är gammal och obehandlad och har dessutom en gammal gjutjärnsbrunn i mitten.
Ja, många frågor blev det men kan nån ge mig lite hjälp på traven vore det super!
 
Betong är inte min starka sida, så jag vet inget om förarbetet. En idè, kan man kanske på ett snabbt och enkelt sätt fräsa spår i betongen för värmen och sedan flyta över spåren? Kanske till och med slänga i värmesköldar i botten av spåren.

Ang om byggnaderna skall sitta ihop:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/108925-plintgrund.html
 
Jag rekommenderar inte att gjuta på ett lager till. Det är annars fullt möjligt med primer och ny betong. Bekymmret blir runt väggarna där träkonstruktionen riskerar att hamna under golvnivå. Så långt ut klarar inte golvvärmen av att torka upp ev fukt. Tror mer på att fräsa nya spår eller ta fram hammaren och börja bila......
 
Tackar för era svar. Har känt mig tveksam till ytterligare ett lager och hade stora bekymmer med att komma på en bra lösning vid väggarna. Bila känns inte aktuellt.
Att fräsa nya spår hade jag inte ens tänkt på som alternativ!! Hur gör man det rent praktiskt - vilka verktyg? Hur lång tid tar det ungefär per meter och vad fyller man igen det med efter man lagt ner rören? Ngn form av primer?
 
Redigerat:
Jag tror det finns betongspårfräsar att hyra på cramo, hör med dem.
Rita upp spåren med snörslå först och spraya klarlack på strecken.
 
Som sagt - tänkte inte ens på fräsa som ett alternativ men just nu känns det som en "no brainer" att fräsa istället för nåt annat!
Hur svårt är det att fräsa "rundningarna" när jag vänder tillbaka 180grader med mina slingor? Känns som att rakt fram "bara" är att tuta och köra men finns några trix när jag gör mina rundningar?
Ngn som har egna erfarenhetet på hur tätt jag bör lägga mina slingor? Det är som sagt en platta utan någon isolering under. Vet tyvärr ej tjocklek på plattan.
Tanken är att kunna hålla ca 12-14 grader året runt.
 
Jag har aldrig fräst betong. Har ingen aning.
Kolla hur tätt du får lägga slingorna, de har ju en minimi böjningsradie, och kolla om det verkar möjligt att fräsa så många spår. Annars får du ta glesare än minimi.
 
Jag diskuterade betongspårfräs på jobbet med grabbarna. Den liknar en vinkelslip och avverkar ganska bra, men skall du ha en lång tät slinga kan det nog ta en bra stund.
I böjarna kan du göra ett snitt på tvären och göra finliret med en vinkelslip med diamantklinga. En klinga kan du köpa på biltema för ett par hundringar.
Slipmaskinen kan kosta en del att hyra, men det dyraste är slitaget på klingan som du också får betala för. Uthyrningsfirmorna har alltid dyra klingor som de tar betalt för per avverkad millimeter. Om möjlighet finns, köp en egen klinga.
Dessutom kan det nog vara vettigt att hyra en dammsugare som du kopplar på fräsen. Det är inte så nyttigt att stå i ett moln av betongdamm oavsett du har mask eller ej. Dammsugarfiltret får du också betala ett par hundringar för.

Kolla vad allt kostar att hyra och väg det mot att köpa en egen fräs på jula och köra den med tex en grovisdammsugare kopplad på.

Kan det vara ett alternativ att slänga på lite cellplastisolering och lägga värmen ovanpå den och täcka med trägolv?
 
Känner mig inte helt säker med att isolera ovanpå betongplatta med tanke på fukt. För garaget kommer jag dessutom att behöva lite slityta så betong är det jag vill ha. Däremot kommer jag antagligen att förstora ett badrum genom att "offra" ett sovrum och där skulle jag ju helst också vilja ha golvvärme så här måste jag också klura ut någon bra lösning...
 
Om du har råd att bygga några cm på höjden kan jag rekommendera ett besök på Sigros hemsida www.sigro.se. Jag har själv varit på plats i Hovmantorp där de har visningslokaler och kollat på en typ av extremt tät "frigolit" som underlag. I denna finns redan spår till slingorna och det räcker i princip att man täcker med flyspackel. Hela tjofräset bygger typ 5 cm, och då inkluderar det isolering!

Jag förstår inte vad det skulle vara för problem att gjuta nytt ovanpå det gamla, det känns mycket mer logiskt är att fräsa spår i betongen. Skitigt, tung och tidskrävande. tycker jag i alla fall...
 
Sigro låter klart intressant för kommande renovering av våtrum där jag också vill ha golvvärme. För garaget känner jag mig lite osäker dels på att investeringen känns lite väl hög samt hållfastheten. Jag vill kunna köra in min bil i garaget - kanske jag oroar mig i onödan men "frigoliten" känns som lite väl mjuk?!
Inför garagerenoveringen kommer jag att ha mer tillgång till tid än pengar så här önskar jag hålla en så billig lösning som möjligt - även om det innebär mycket slit. (självklart vill jag dock inte ha en lösning som måste göras om om fem år för att det är för snikigt...)
Vad är då mest lämpat för garagedelen?
 
Det är väl som du säger en ganska dyr lösning för ett garage, men däremot kan jag kan inte tänka mig att "frigoliten" jag pratar om tar skada - men jag är inte expert så jag ska nog inte lova för mycket... Den är dock extremt tät, nästan omöjlig att trycka ihop, och det är också det som gör att man inte behöver mer är detta som isolering. Isoleringstjockleken är alltså ca 3 cm, och det ska enligt försäljaren var helt tillräckligt.

Att gjuta på befintlig betongplatta inomhus brukar innebära att man isolerar med cellplast och sedan lägger man golvvärmen och ovanpå detta gjuter man nytt. Detta känns däremot för ömtåligt för ditt ändamål, så det är nog fräsning som gäller...

En tanke bara, är det inte lite väl mycket jobb för ett garage? Inte för att jag ska lägga mig i ditt arbete, men jag måste i alla fall fråga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.