Hej!
Jag är ny på forumet och skulle gärna vilja be om lite goda råd. Vi planerar en utbyggnad av vårt lilla hus som i dagsläget är 65 m2. Huset är ett torp med torpargrund samt en utbyggnad som står på plintar. Nu undrar jag om det är lämpligt att fortsätta bygga ut med samma teknik, dvs plintar? Vi planerar en tillbyggnad i 1,5 plan på ca 55 m2 i markplan, i vinkel mot befintligt hus (kommer att ansluta mot den nybyggda delen). Blir det för tungt för att bygga på plintar? Vi tror vi har berg under oss, men har inte provgrävt eller så än... Mycket tacksam för svar! Har förstått att det blir ganska mycket billigare med plintar än att gjuta platta vilket är intressant för oss :).
MVH//Malin
 
Plintgrundläggning är en utmärkt metod.
 
Att blanda in en tredje grunmetod på samma hus skulle jag som hobbybyggare också undvika. Sen gäller det bara att dimensionera plintarna rätt för vikten. Ölandsbron står ju på plintar :)
 
Tack för era positiva svar! Då kör vi på det helt enkelt...
MVH//Malin
 
Om plintarna står på berg så är det en fast konstruktion.
Gjuter du till tillbyggnaden en platta på mark så blir det en flytande konstruktion.
Om du sätter fast en flytande konstruktion på en fast konstruktion så bryts de loss från varandra.

Om ditt hus står på grävplintar (plintar på en stor fot nedgrävda i marken, inte pålade och inte på berg) så är det en flytande konstruktion.
Om din tillbyggnad pålas eller ställs på berg så blir det en fast konstruktion.
Samma dilemma, fast+flytande.

Välj vilken grundläggningsmetod som passar smak och plånbok bäst, men se till att båda konstruktionerna blir antingen flytande eller fasta.

Du måste ta reda på vad din nuvarande grund står på. Pålat = fast, plint på berg = fast.
Platta på mark = flytande, grävplint = flytande.
 
Tack! Bra att veta. Huset står på pålar, gjutna på plats i såna där papprör, så det kör vi väl vidare med då.
 
Ni kan göra platta på mark, bara ni ställer plattan på pålar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.