Hur går det? har du kommit fram till nåt bra?
 
big mike skrev:
Hur går det? har du kommit fram till nåt bra?
Nej inget bestämt ännu. Jag har pratat med en firma som gör stora L-block i betong, det är en tänkbar lösning. Väntar på offert från dem. Jag har även kollat på 6m långa Leca-balkar (typ Alba) som finns som typritningar för den höjd jag behöver.

Jobbar även vidare med att se om det alternativ med Leca-block jag ritat kan fungera, då det säkerligen är det absolut billigaste.

sshot-448.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Jens Ejvinsson skrev:
Kanske nåt sånt här?

[bild]
På den här bilden tänker jag att betongplattan går liksom onödigt långt ut, bara 9cm LECA som isolerar betongplattan mot vinterkylan på utsidan. Det motsvarar i runda slängar 2 cm cellplast. :eek:

Nu tänker du inte ha golvvärme så det blir ju inte 100% vansinne, men jag undrar om du inte borde ha åtminstone samma bredd på blocken som du sen har på den uppmurade syllen ovanför?

Annars tycker jag det där förslaget ser bra ut. Det är mest värmeisoleringen jag oroar mig för, ja även med samma bredd på blocken så blir det fortfarande rätt mycket värmeläckage där. Det är inte så jättestor vits att tokisolera väggarna sen och börja ha ordentligt varmt i garaget.
 
Mikael_L skrev:
På den här bilden tänker jag att betongplattan går liksom onödigt långt ut, bara 9cm LECA som isolerar betongplattan mot vinterkylan på utsidan. Det motsvarar i runda slängar 2 cm cellplast.
Visst har du en poäng i det. Jag har absolut inte brytt mig om isolering i detta fall.

I ärlighetens namn vet jag inte hur stor roll det spelar. Om vi pratar om 100kvm platta, 100kvm tak och 120kvm ytterväggar, varav minst 20kvm är fönster, garaportar och dörr... så vet jag inte om den lilla köldbryggan märks på kWh-räknaren när jag har 8 grader i garaget?

Eller vad tror ni?
 
Jens Ejvinsson skrev:
Visst har du en poäng i det. Jag har absolut inte brytt mig om isolering i detta fall.

I ärlighetens namn vet jag inte hur stor roll det spelar. Om vi pratar om 100kvm platta, 100kvm tak och 120kvm ytterväggar, varav minst 20kvm är fönster, garaportar och dörr... så vet jag inte om den lilla köldbryggan märks på kWh-räknaren när jag har 8 grader i garaget?

Eller vad tror ni?
Om vi tänker oss att det kommer förbruka 5000kWh el i värme per år.
Låt oss anta att förlusterna är fördelade på 40% upp, 40% åt sidan och 20% ned.
20% av 5000kWh är 1000kWh.
Om väggen har samma konstruktion över hela så blir det 120kvm väggyta - 20kvm portar/fönster = 100kvm vägg.
10kWh per kvm vägg.
För de 9cm... det är 20cm x 40m = 8kvm väggyta.
Skulle vara 80kWh per år som förloras där. Men med sämre isolering/köldbrygga så kanske det är 4x mer.
80kWh x 4 = 320kWh per år.
På 10 år har jag förlorat 3200kr.

Rena spekulationer och antaganden från min sida, vad vet jag hur korrekt det är.
 
Mikael_L
Jag har 145mm LECA uppmurad som förhöjd syll på mitt garage.
Vid planeringsstadiet så hade jag först en tanke på 120mm fullisolerad regelstomme + 45mm korsreglat med ytterligare isolering.
Men när jag räknade på värmeförlusterna (teoretisk alltså) och insåg att då kommer hälften av värmen i garaget att läcka ut genom de 2 dm längst ner av väggarna som består av LECA så hejdade jag mig lite och nöjde mig med bara 120mm isolering i väggarna och ingen korsregling alltså.
Det blev liksom oförsvarbart att lägga den tiden och de pengarna på den isoleringen då den alltså bara bidrog med typ 15% bättre energiprestanda. Det skulle alltså vara mycket vettigare att isolera LECA-sockeln lite istället.
 
Mikael_L
Jens Ejvinsson skrev:
För de 9cm... det är 20cm x 40m = 8kvm väggyta.
Om du räknat ut att du har 8kvm med 9cm tjock LECA så kan du annars prova att räkna på förlusten rakt av, för just denna väggdel av LECA.

lambda LECA = 0,2.
=>
u värde för 9cm LECA = 2,2

Effektförlust för 8kvm vägg med u-värde=2.2 vid säg tΔ=15°C (inne 10°, ute -5°)

P=u*A*tΔ=2,2*8*15° = 264W.

Så under ett dygn drar det 264*24=6336W = 6,3 kWh i energi.
Under en månad 6,3*30 = 190kWh , bara för de två dm av väggen!

Addera sen resten av energiförlusterna i garaget, LECA-sockeln på plattan samt väggar + tak.

Västernorrland står det i din profil, ibland har du nog kallare också ...
 
Mikael_L skrev:
Om du räknat ut att du har 8kvm med 9cm tjock LECA så kan du annars prova att räkna på förlusten rakt av, för just denna väggdel av LECA.

lambda LECA = 0,2.
=>
u värde för 9cm LECA = 2,2

Effektförlust för 8kvm vägg med u-värde=2.2 vid säg tΔ=15°C (inne 10°, ute -5°)

P=u*A*tΔ=2,2*8*15° = 264W.

Så under ett dygn drar det 264*24=6336W = 6,3 kWh i energi.
Under en månad 6,3*30 = 190kWh , bara för de två dm av väggen!

Addera sen resten av energiförlusterna i garaget, LECA-sockeln på plattan samt väggar + tak.

Västernorrland står det i din profil, ibland har du nog kallare också ...
Intressant.
Jovisst har vi kallare ibland. Men säg då hellre -10 ute och 5 grader inne. Samma delta-t. Sen är det ju inte 9cm leca som skiljer 5 grader inne mot -10 ute, det är ju bara en isolering mot plattan. Jag vet inte hur man räknar då, formeln du använder lär ju vara där delta-t är temperaturerna på var sida om objektet (U-värdet) i fråga.

Slutsatsen är nog att det kanske är mer än jag antar, men det lär vara mindre än du beräknar.
 
Jag har sett att många bygger med förhöjd syll av leca men jag tänker att det verkar så omodernt med så mycket köldbrygga. Sätt tätskikt och klinker eller en plåt som är tätad mot golvet eller nåt liknande och skippa förhöjd lecasyll. Hur hög vattennivå ska du ha i garaget egentligen? :)
 
Mikael_L
big mike skrev:
Jag har sett att många bygger med förhöjd syll av leca men jag tänker att det verkar så omodernt med så mycket köldbrygga. Sätt tätskikt och klinker eller en plåt som är tätad mot golvet eller nåt liknande och skippa förhöjd lecasyll. Hur hög vattennivå ska du ha i garaget egentligen? :)
Det är inte bara för insidans skull man vill ha förhöjd syll, det är även för att fasadens panel inte ska behöva gå ända ner i gräset, åtminstone bredvid garageport och ev andra dörrar/portar utan trappsteg in.
 
  • Gilla
Jens Ejvinsson
  • Laddar…
Eller så gör man en uppfart :) Men ok det kanske inte alla vill ha, kan man inte isolera lecan på insidan då?
 
Mikael_L
big mike skrev:
Eller så gör man en uppfart :) Men ok det kanske inte alla vill ha, kan man inte isolera lecan på insidan då?
Så länge du inte bygger en ramp, något smalare än porten och med lodräta sidor så kommer du aldrig ifrån nackdelarna helt.
 
Det är å andra sidan inte speciellt svårt. Lika bred som porten och plåt längst ner vid sidorna bara.
 
Jag fick en idé som jag ritade nedan. Nån som kan får svara på om det går att bygga så eller liknande.

sshot-448.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
big mike skrev:
Jag fick en idé som jag ritade nedan. Nån som kan får svara på om det går att bygga så eller liknande.

[bild]
Nog borde det gå. Det lär väl vara bra om armeringen då bara går igenom isoleringen. Men märk väl att den då måste rostskyddsmålas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.