Hej
Skall bygga garage ca 100kvm och har en nivåskillnad över diagonalen på ca 75cm. Jag vill inte fylla ut och slänta utan tänker mig en högre grund istället. Men hur går man till väga? Alla förslag uppskattas.Framför portarna fyller jag givetvis och bygger infart enligt konstens alla regler. Se bilderna.

sshot-437.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sshot-438.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sshot-439.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är säker "något" billigare att fylla upp med bergkross eller vad som helst än att gjuta en 800 mm tjock platta.

Men du kan ju gjuta en grundmur, fylla upp den med vad som finns till hands, och sedan gjuta en vanlig platta "inuti".
Det kanske blir snyggast också.

Rejält tilltaget garage för övrigt!

Och välkommen till Bygga Hus-forumet, Jens!
 
Tack.
Ja, jag har inte för avsikt att gjuta 800mm platta. Utan jag vill ju givetvis fylla med kross och gjuta 100 som vanligt (tänker mig 200mm S80/S100 också). Men hur gör jag grundmuren?
Gjuter hela? Gjuter en sula och murar leca? Använder stora L-block i betong?
Och skall plattan ligga "inuti" grundmuren eller helst över?
Som sagt, låt ideérna flöda.
 
Mikael_L
Först schaktar du bort allt ytmaterial som måste bort (som inte får vara i/under en husgrund), det är gräs, kottar, rötter, matjord, humusskiktet helt enkelt.
Sen blir det till att bestämma ifall du vill fylla upp och ha en slänt runt om garaget, som kan tänkas nå bortåt 2-3 meter ut från garaget där det är som högst jämfört med den ursprungliga marknivån.
Alternativet är att bygga upp en sockel som garaget står på, som KoW skriver. Då blir utseendet mer som i dina ritningar du bifogade.
 
Mikael_L
Jag har inte så mycket koll på murjobb. Men jag inbillar mig att du först gärna gjuter en armerad grundsula, det blir denna som i praktiken kommer få bära hela garagets vikt..
På denna grundsula murar du sen upp LECA-block. Jag tror inte dessa behöver armeras eller muras konteforer eller något sådant, då muren är så låg.
Sen är väl frågan om du vill gå över till L-element med fibercementutsida när det är 20 eller 30 kvar till golvytan.
Grundmuren ser ju bättre ut om det är samma puts hela vägen, istället för att det först är puts och sen fibercement.
Men det går kanske att putsa på fibercementen också, och alltså dra putsen över hela ytan.

Inne i grundmuren fyller du med kross, t.ex. 0-65 eller 0-100.
Svårt att padda utan att förstöra grundmuren ... :confused:

Du måste nog bestämma dig för hur isolerat du vill ha!

Uppvärmt garage? Golvvärme?

edit:
Jag inser att jag knappt ger några svar, skapar mest nya frågor. :p
Men vi måste ju ha lite idématerial att bolla med.

Välkommen till forumet för övrigt. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
abdull
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag inser att jag knappt ger några svar, skapar mest nya frågor. :p
Men vi måste ju ha lite idématerial att bolla med.

Välkommen till forumet för övrigt. :)
Tack. Det är just den här diskussionen jag vill ha. Om jag ställer vanlig L-block ovanpå så får jag ju inget mothåll på utsidan om dem när jag sen gjuter plattan. Eller hur?
En tanke jag har, är att översta varvet Leca är de där smalare 9cm stående på höjden så att säga. Då kommer plattan in ovanpå de bredare Leca som ligger i botten?
Hur hur blir det om jag inte kan padda krossen?
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Du måste nog bestämma dig för hur isolerat du vill ha!
Uppvärmt garage? Golvvärme?
Uppvärmt på sikt, 200mm S80/S100 under plattan på nåt sätt... ingen golvvärme. Tänker mig 5/8 grader luft/luft VP.
 
Kanske nåt sånt här?

sshot-442.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag skulle sätta form utvändigt och gjuta i ett stycke.

Protte
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Är det ett alternativ att använda lecakulor istf fyll-kross & frigolit?
Det ger både isolering och utfyllnad. Har dock ingen aning om kostnaderna.
 
Har man mothåll till L-element när man gjuter direkt på mark? Det är väl samma här. Men det blir väl billigare om man skippar l-elementen. Men kör med lika tjock leka hela vägen upp till väggen så blir det lite mer isolerat än bara den smala. Sen förstår jag inte varför du ska gjuta kantbalk när du inte har nån vägg på den.
 
  • Gilla
M-net
  • Laddar…
big mike skrev:
Sen förstår jag inte varför du ska gjuta kantbalk när du inte har nån vägg på den.
Sant. Blev av bara farten. Tack.
 
Hittade denna... vad säger ni?
sshot-443.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För ett år sedan gjorde vi en tillbyggnad med liknande grundkonstruktion.
Vi valde mellan L-element som skulle vara ca 140 cm hög, skulle bli väldigt dyrt, eller att mura upp det med Leca.
Vi sparade ca 50 000 på grunden (17kvm) mellan dessa alternativ.

Och nerifrån och upp om jag minns rätt:
Dränering
Isolering
Sula
Leca
300mm isolering med bergskross under
Vot i Leca och gjuten platta med golvvärme.
Alltså liknande en av ritningarna ovan.

Det var inte några problem att grundmuren gav med sig när man stampar gruset allteftersom
Lecan är ju armerad i mellan läggen.

Vi kommer att putsa Leca för att det ska bli ett enhetligt utseende emot tidigare hus.
 
Återvunnamassor (betongkross) 0-200 kostar runt 30:-/ton mot samma storlek ber som går på runt 130:-/ton.... Gissa vad jag har valt under mitt garage ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.