A
Då var vi där igen! alla duktiga och seriösa hantverkare tackar och bugar för lyckönskningarna (y)
 
R
Tss skrev:
Då var vi där igen! alla duktiga och seriösa hantverkare tackar och bugar för lyckönskningarna (y)
Gör man ett normalt jobb behöver man inte ta åt sig. Alla seriösa kunder som hantverkare lever på tackar och bockar för att branchen tar ansvar...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A
R Ryobi skrev:
Jag hoppas faktiskt att byggbranchen får uppleva ett nytt 90-tal
 
Var i landet är detta ?
Vad heter firman ?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Skånepöjk
J Jimbo.S skrev:
Var i landet är detta ?
Vad heter firman ?
Stockholm/Huddinge...

Kan skicka PM till de som undrar vad firman heter...
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Stockholm/Huddinge...

Kan skicka PM till de som undrar vad firman heter...
Absolut, skicka PM, tack på förhand
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Stockholm/Huddinge...

Kan skicka PM till de som undrar vad firman heter...
skicka gärna till mig också
 
Jag hittar fasen inte firman när jag gör en sökning på allabolag.se, merinfo.se eller bolagsupplysningen.
Det kanske inte poppar upp där om han har en enskild firma ??
 
Jorå, jag tror att jag har hittat honom, enskild firma...
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Ja, vad säger man?
Man får vad man betalar för. Ofta går snålhet före vishet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Staffans2000
... och enfald före förnuft!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ja, vad säger man?
Man får vad man betalar för. Ofta går snålhet före vishet.
TS betalade 5000 efter viss prutning enligt uppgift . Den summan är fortfarande i överkant vad det skall kosta för 4 fönsterbleck oCh 1 tröskelbleck. Så devisen. Man får vad man betalar för stämmer inget vidare
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Självklart ska man inte betala ett öre för detta dåligt utförda arbete utan bestrida fakturan.

Men varför anlitar man ens ett företag som skickar hantverkare som inte ens kan språket? Redan där luktar det oseriöst.

Byggjobbare från öst som de flesta kommer ifrån har andra byggmetoder än vad vi har i Sverige och med den lön de får blir ju jobbet därefter.

Många svenskar anlitar många gånger hantverkare från öststaterna och då får man vad man betalar för om man är snål. Men i längden är nog en yrkesvan plåtslagare att föredra trots att det blir dyrare.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Självklart ska man inte betala ett öre för detta dåligt utförda arbete utan bestrida fakturan.

Men varför anlitar man ens ett företag som skickar hantverkare som inte ens kan språket? Redan där luktar det oseriöst.

Byggjobbare från öst som de flesta kommer ifrån har andra byggmetoder än vad vi har i Sverige och med den lön de får blir ju jobbet därefter.

Många svenskar anlitar många gånger hantverkare från öststaterna och då får man vad man betalar för om man är snål. Men i längden är nog en yrkesvan plåtslagare att föredra trots att det blir dyrare.
Mja.
Ofta är det en svensk chef som kommer ut och tittar på jobbet, lämnar offert och skriver kontrakt. Men sen när bygger drar igång kommer det östlänningar. Det är kanske inget man som kund aktivt har valt eller förstått. Det är heller inte plättlätt som privatperson och amatör att veta vad saker ska kosta. Visst finns det snickare som tar 250 kr i timmen medan andra tar 800 - hur ska jag veta vilken som är rätt prissatt? Sedan är 250 eller 350 för en utlänning inte någon skitlön så det går inte att förutsätta att de är lata, obildade eller slarviga, det är ju en drömlön för dem även om det inte är det för svenskar.
Så att säga att kunden är snål och får skylla sig själv tycker jag är lite förhastat.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Mja.
Ofta är det en svensk chef som kommer ut och tittar på jobbet, lämnar offert och skriver kontrakt. Men sen när bygger drar igång kommer det östlänningar. Det är kanske inget man som kund aktivt har valt eller förstått. Det är heller inte plättlätt som privatperson och amatör att veta vad saker ska kosta. Visst finns det snickare som tar 250 kr i timmen medan andra tar 800 - hur ska jag veta vilken som är rätt prissatt? Sedan är 250 eller 350 för en utlänning inte någon skitlön så det går inte att förutsätta att de är lata, obildade eller slarviga, det är ju en drömlön för dem även om det inte är det för svenskar.
Så att säga att kunden är snål och får skylla sig själv tycker jag är lite förhastat.
Snark........återigen är "250 eller 350" inte en summa som representerar lönen. Vad en utländsk arbetare tjänar är svårt att veta. Om de tjänar enligt avtal som outbildade (sk. 88%are) är det inte ovanligt att de betalar hyra för bostad som företaget äger, betalar för arbetskläder, resor, verktyg, material osv.
En faktiskt lön kan vara så låg som 40-50 :-/h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.