Klaugust Klaugust skrev:
En zinkho och spikad zinkplåt som bänkskiva och stänkskydd var väl "rätt vanligt förr"? Sen har jag nog aldrig sett ett gammalt kök i shaker-stil utan alla äldre kök jag varit i har haft överfalsade luckor.
Blyinfattade målade diskbänkar har jag sett. De användes med lösa diskbaljor, därav den låga höjden.

Familjens fd sommarstuga från 1926 hade kök med infällda dörrar och lådor, typ shaker-stil. Hörnskåpet i vardagsrummet hade dock överfalsade luckor.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi hade platsbyggt köp i gamla lgh. Var enda sättet lösa det pga konstiga vinklar och vrår

[bild]

[bild]
Vad är det för kakel? Udda storlek/format som mera påminner om vad jag har sett i riktigt gamla kök.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det för kakel? Udda storlek/format som mera påminner om vad jag har sett i riktigt gamla kök.
Det är ett handgjort kakel från italien. Ett helvete att sätta :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ett handgjort kakel från italien. Ett helvete att sätta :)
Var köper man det?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Var köper man det?
Jag blandade ihop det, det är en svensk konstnär på söder som gjort det. Farsan mins inte namnet dock, han skulle kolla om han kunde hitta det i sina pärmar. :)
 
Klaugust Klaugust skrev:
En zinkho och spikad zinkplåt som bänkskiva och stänkskydd var väl "rätt vanligt förr"? Sen har jag nog aldrig sett ett gammalt kök i shaker-stil utan alla äldre kök jag varit i har haft överfalsade luckor. Men det är stiligt med shakerluckor. Tror man måste tillåta sig lite konstnärlig frihet. Man kommer inte att lura någon att det är ett gammalt kök på riktigt så då kan man ju plocka inspiration och lösningar som man vill egentligen. Bänkskivorna förr var ju riktigt låga (70 cm?) och att planka det konceptet gör nog inte ens den mest fanatiska byggnadsvårdaren idag.
70 cm är min dröm! Nya kök passar inte mig som är kortkort alls. Har ett Marbodalkök från början av 90-talet där jag inte tog med socklarna utan satte skåpen på en 40x40-list. Den dag jag gör om blir det ett platsbyggt max 80 cm. Problemet blir diskmaskinen - den går inte att få lägre än 85.
 
Simonstina Simonstina skrev:
70 cm är min dröm! Nya kök passar inte mig som är kortkort alls. Har ett Marbodalkök från början av 90-talet där jag inte tog med socklarna utan satte skåpen på en 40x40-list. Den dag jag gör om blir det ett platsbyggt max 80 cm. Problemet blir diskmaskinen - den går inte att få lägre än 85.
 
  • Måttband mot en vit kökslåda ovanför en diskmaskinfull med disk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Simonstina Simonstina skrev:
70 cm är min dröm! Nya kök passar inte mig som är kortkort alls. Har ett Marbodalkök från början av 90-talet där jag inte tog med socklarna utan satte skåpen på en 40x40-list. Den dag jag gör om blir det ett platsbyggt max 80 cm. Problemet blir diskmaskinen - den går inte att få lägre än 85.
Går att lösa, de där diskmaskinslådorna går väl att få lägre? Annars upphöjd diskmaskin, likt hur många gör med tvättmaskinen, så gör det inget att den är högre. Får du plats med något stilleben ovanför. Eller ta en diskmaskin i standardhöjd så du får bänkskiva i två höjder för långbenta gäster :crysmile:
 
Tyvärr lär nog inga av köken bli kvar i 100 år, mest pga nya trender och renoveringshysteri, men porslinsvaskar som blir fula, en bänkskiva i ask, och socklar som man sparkar tårna i varje dag lär nog bidra
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
P
Troligen såg merparten kök förr i tiden, något annorlunda ut.
 
Jag gillar skåp som har en face frame med luckor och dörrar i samma plan som face framen.
 
En fråga bara, vad är ett platsbyggt kök för något?
Alla kök jag byggt har jag byggt på plats under mina snart 30år som snickare.
Eller är det som frågan om arkitekt ritat hus mot katalog hus, det är samma men rika vill bara att det ska låta finare.
Så vad gäller egentligen.
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Platsbyggt betyder väl att man inte köper färdiga stommar och luckor och bara ställer på plats?
Antingen går man all-in och bygger allt inklusive stommarna av 'lösvirke', eller så använder man färdiga stommar men bygger fronter/luckor efter egen design på plats.
 
T twoody skrev:
En fråga bara, vad är ett platsbyggt kök för något?
Alla kök jag byggt har jag byggt på plats under mina snart 30år som snickare.
Eller är det som frågan om arkitekt ritat hus mot katalog hus, det är samma men rika vill bara att det ska låta finare.
Så vad gäller egentligen.
Tyvärr har "platsbyggt" urholkats till att betyda måttanpassade stommar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.