j.erkers
Klippte lite i morse och nu när jag vet att jag ska klippa åt vänster med min röda Wiss så gick det riktigt bra! Smorde även upp den innan jag började.
Får nog slå till på en grön Stubai från Jula till att börja med.
Det där med färgmärkningen är smart, bara att tänka på vilken sida av styret som hade rött respektive grönt handtag på min första cykel!
 
j.erkers j.erkers skrev:
Det där med färgmärkningen är smart, bara att tänka på vilken sida av styret som hade rött respektive grönt handtag på min första cykel!
Alla har vi våra små komihågknep, själv brukar jag tänka på flygplan (eller båtar). Röd lantern på vänster (babord) vinge, och grön på höger (styrbord).
 
j.erkers
Nu har jag köpt plåtsaxar från Midwest, det blev en höger och en vänster. Återstår att se om det blir lite lättare med riktiga grejer i mina klumpiga händer... Tyvärr snöar det ute just nu så praktiskt prov får vänta till efter helgen.

Två Midwest plåtsaxar med röda och gröna handtag och en metallskjutmått på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik Hazard
  • Laddar…
Klipper väl säkert någon mil plåt per år, men skulle nog inte lyckas klippa 1 meter med saxarna i denna tråd. För mig finns det inga alternativ till stubai.
Självklart höger, vänster och pelikan (och dessutom höger o vänster krumsax). Men vilken privatperson har dessa behov? Du lär ju knappast behöva en elektrisk plåtsax. Men summa summarum, stubai is da shit...
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
har anävnt en right bacho sax i 4år nu perfect när man monterar nersänkttak =) meeen blivit mer plåtjobb på sistatiden så köpte right/left bessy inget fel på dom men som med allt skulle inte skadad om huvuden var mera vinklat =) men är sånt man kommer på när man använder inte när man står vid butikhyllan och håller i dem
 
Testar ett litet trådlyft. Vad är skillnaden på Stubai pelikan 350mm och Stubai takplåtssax pelikan 350mm?
 
C carlbanan skrev:
Testar ett litet trådlyft. Vad är skillnaden på Stubai pelikan 350mm och Stubai takplåtssax pelikan 350mm?
Troligen inte mer än namnet
 
Snailman
C carlbanan skrev:
Och 800kr då.

[länk] för 1400kr på Swedol

eller; [länk] för 600 kr
Jag köpte en sådan här, och klippte ändarna på fönsterblecken och sådant som skulle vara helt rakt och där man inte ville ha de små hacken som de vanliga plåtsaxarna gör.
Men de verkar slut på lager.

https://www.harald-nyborg.se/platsax-300mm-rak-klippning.html

Plåtsax för rak klippning, blå handtag, används för raka snitt i fönsterbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Snailman Snailman skrev:
där man inte ville ha de små hacken som de vanliga plåtsaxarna gör.
Pelikansaxarna har definitivt en plats och funktion men hacken blir man enkelt av med genom att aldrig klippa färdigt innan man tar omtag.
 
Snailman
Rickard. Rickard. skrev:
Pelikansaxarna har definitivt en plats och funktion men hacken blir man enkelt av med genom att aldrig klippa färdigt innan man tar omtag.
Jag tänker på de plåtsaxar jag har, röd grön och gul, de har små tänder längs hela skäret med två millimeter mellan, det är för att skäret inte ska glida utefter plåten utan att klippa. Klipper ända ut på skäret gör man aldrig. Men det blir en massa små jack efter dessa små tänder. Dessa tre köpte jag för länge sedan på Claes Ohlsson och ett par av dem är lite slitna nu, köpte tre nya på Lidl men de var total skit, helt värdelösa.

Plåtsaxen har härdade skär med fin tandning som förhindrar glidning av plåten. Färgkodad enligt industristandard.
Från Biltema
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Snailman Snailman skrev:
Jag tänker på de plåtsaxar jag har, röd grön och gul, de har små tänder längs hela skäret med två millimeter mellan, det är för att skäret inte ska glida utefter plåten utan att klippa. Klipper ända ut på skäret gör man aldrig. Men det blir en massa små jack efter dessa små tänder. Dessa tre köpte jag för länge sedan på Claes Ohlsson och ett par av dem är lite slitna nu, köpte tre nya på Lidl men de var total skit, helt värdelösa.
Det har du helt rätt i, har man bra saxar blir det rätt fint men finast blir det ju såklart med en pelikan. Jag trodde du syftade på ”nybörjarhacken” som ändå är rätt så vanliga att se ;)
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Rickard. Rickard. skrev:
Det har du helt rätt i, har man bra saxar blir det rätt fint men finast blir det ju såklart med en pelikan. Jag trodde du syftade på ”nybörjarhacken” som ändå är rätt så vanliga att se ;)
Jag har egentligen bara erfarenhet att klippa i aluzinkplåt, vet inte om det syns mera på just den plåten eller så?
 
Köpte Stubai pelikan från Amazon enligt länk ovan. La till ett set med 3 saxar till från Milwaukee. Känns rimligt för de få klipp som behövs för vårens uterumsprojekt...
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Hej!

Jag ska klippa lite enkla överbleck och underbleck. Jag har följande saxar där alla är omärkta utom den blå som står R på och den oanvända som är vänsterklippande.

Bör jag klara alla jobb med "Pelikanen" så att jag lika gärna kan lämna tillbaka den vänsterklippande? Pelikanen? är en Erdi från Västtyskland.

Verktyg på bord: trädgårdssaxar, bultsax, plastförpackad metallklippare. Använda och nya.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.