R Rejäl skrev:
Bara dom är avsedda till golvläggning så ska det fungera…
Tack för alla svar!
Första gången jag lägger upp en tråd här, så jäkla hjälpsamt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M myema skrev:
Grymt! Har läst hur man ska lägga platonmatta med uppvik tidigare men förstår fortfarande inte riktigt varför uppviket behövs. Trägolvet ligger ju redan med distans från betongplattan och bör därför inte bli fuktigt?
Uppviket gör att även ändträ på golvet skyddas från ev fukt. Uppviket säkrar också att det alltid finns en luftspalt mellan golvet och väggen på knappt en cm. Utan uppvik kan ett flytande golv flytta på sig och glida ut och lägga sig i kontakt mot ytterväggen.
Oftast är det just där i vinkeln golv/vägg vid ytterväggar som det är som fuktigast, framför allt om man har tveksam dränering.
Jag har lagt spångolv på platonmatta i två rum i min källare. Anväde Isola (platons) tillbehör: Ventitex, uppvik, skarvtejp och spärrband och följde Isolas manual. Men för att spara ett gäng kronor så använde jag inte Isolas blå platonmatta utan byggmax svarta.
 
  • Gilla
myema
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Uppviket gör att även ändträ på golvet skyddas från ev fukt. Uppviket säkrar också att det alltid finns en luftspalt mellan golvet och väggen på knappt en cm. Utan uppvik kan ett flytande golv flytta på sig och glida ut och lägga sig i kontakt mot ytterväggen.
Oftast är det just där i vinkeln golv/vägg vid ytterväggar som det är som fuktigast, framför allt om man har tveksam dränering.
Jag har lagt spångolv på platonmatta i två rum i min källare. Anväde Isola (platons) tillbehör: Ventitex, uppvik, skarvtejp och spärrband och följde Isolas manual. Men för att spara ett gäng kronor så använde jag inte Isolas blå platonmatta utan byggmax svarta.
Tänkte att det ksnske hade att göra med att golvet inte skulle kunna flytta sig helt mot väggarna

Fuktmässigt är det nog lugnt, nydränerat ocskå.

Kanske lägger små distanser mot väggarna på några ställen något som kan röra sig men ändå gör att det inte kan komma hela vägen mot väggar, frigolit kanske kan fungera?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Låt golvet vara utan distanser annars riskerar man att låsa det, det är hela meningen med flytande golv att inte låsa det…
 
R Rejäl skrev:
Låt golvet vara utan distanser annars riskerar man att låsa det, det är hela meningen med flytande golv att inte låsa det…
Förstår. Tänkte isåfall något som gör det möjligt att röra sig men inte hela vägen mot vägg. Men ska tänka på detta!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.