Jag tänkte byta fasad i sommar. Stående plank utan luftspalt spikad direkt på asfabord. Planken sitter med mellanrum på ungefär 5 mm.

Jag funderar på om jag borde sätta en plåt mellan fasadplanken och trallen.

hur brukar man gör när trallen går nära fasaden.
 
  • Närbild på träfasad med stående plank och en angränsande trall utan plåtskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att jag kanske skulle h en sån här plåt:

Plåt monterad längs trätrallens kant för att skydda ändträet från vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker att det skulle förhindra att vatten studsar på trallen och dränker ändträet.

vet dock inte om jag tänker rätt?
 
Följer då vi har samma bekymmer, dock aningen större avstånd mellan trall och fasad-ändträ men ändå ruttet.

En variant jag funderat på är att kapa en bit av trallen och låta fasaden löpa ner under trallen, vad tror ni om det? Baserat på dina skruv skallar så bör det gå även hos dig?
 
Jag är lite inne på att strunta i plåten. Monterar jag plåt så kommer ju vattnet studsa mot plåten och upp i ändträet istället för som nu studsa på trallen och upp i ändträet.
 
Är det inte lättare att kapa några cm på trallen och låta panelen gå ner under så får du inget skvätt alls. Dock får du ju måla innan du sätter upp panelen, i alla fall i nedre ändan.
 
Nej det är inte aktuellt eftersom jag precis under nuvarande trall har jag satt en plastlist (pordränlist) för att leda eventuellt vatten bort från grundmuren.
 
Någon som har input om det är lämpligt att sätta en plåtlist?
 
?
 
Nu ska du ju ha ny panel men skulle man sätta dit en offerbräda som visas på länken så finns det fortfarande möjlighet för andträt att suga upp vatten/snö som lagt sig uppepå offerbrädan.
 
D Derbyboy skrev:
Jag står fortfarande i valet och kvalet.

Här fanns lite mer information:

[länk]
Låst artikel
 
Vet inte om plåten gör varken till eller från, det kan ju oavsett rinna vatten på trallen in under plåten. Jag brukar bara ta syllpapp som jag fäster en bit upp under fasadbeklädnaden och sen låter sticka ner i springan mellan hus och trall. På så vis får du skydd mot regnvatten som smyger in under panelen, och det leds ner mot grundmur.
 
Jo men vatten som rinner på trallen påverkar ju inte ändträet på fasadplanken.

//
 
Nej det är ju sant, men behöver du dra panelen fullt så nära trallen? Om du avslutar 1cm ovanför borde det ju vara lugnt. Annars är väl förslaget med en offerbräda bra. Eller lägg liggande panel ;)
 
idag är det 3 cm mellan ök trall till uk fasadbräda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.