Skumpe
K Kardan79 skrev:
Är du eller en fackman som stått för nuvarande installation?
Detta är byggt för ungefär 15 år sedan och var då nyproduktion. Det är en villa.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Detta är byggt för ungefär 15 år sedan och var då nyproduktion. Det är en villa.
När man ser hur det ibland ser ut när det är byggt av fackmän undrar man hur kunniga de är. Det borde gå att ställa högre krav på nåt "nybyggt"?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Golvvärmen sitter bredvid
ska det inte vara tätt och en brunn där dessa fördelare sitter? Här verkar det rinna in i väggen vid en läcka?
 
Skumpe
J JohanLun skrev:
ska det inte vara tätt och en brunn där dessa fördelare sitter? Här verkar det rinna in i väggen vid en läcka?
Du har säkert rätt men det är inte aktuellt för mig nu att göra stora omvälvande ingrepp utan jag behöver få in det här röret så att det går att stänga lådan i komoden. Har du några tips? Allt uppskattas hjärtligt.
 
Tryck i ena änden och dra i den andra...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Skumpe
useless useless skrev:
Tryck i ena änden och dra i den andra...
Frågan är vilken av rören i fördelaren det gäller
 
Det kan bara du veta... Spola vatten en stund så borde det märkas vilket av rören som blir varmt (eller kallt).
 
Personligen skulle jag satt en stump vanligt rör mellan PEX och slangen, röret skulle jag fäst i en klammer i väggen. Sen får plastslangen röra sig i andra ändan där det verkar finnas utrymme för flex...
 
Så här skulle jag göra. Tryck in rören så långt som behövs för att kunna stänga lådan. Fixera dem i detta detta läge med varsin u-klammer av hålband runt vinkelkopplingen, som du skruvar fast i väggen. Inte vackert, men löser problemet!
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
J JohanLun skrev:
Personligen skulle jag satt en stump vanligt rör mellan PEX och slangen, röret skulle jag fäst i en klammer i väggen. Sen får plastslangen röra sig i andra ändan där det verkar finnas utrymme för flex...
Ok men hur hade du gått vidare från läget nu? Vilka verktyg behövs? Material?
 
Skumpe
K Kvisthberg skrev:
Så här skulle jag göra. Tryck in rören så långt som behövs för att kunna stänga lådan. Fixera dem i detta detta läge med varsin u-klammer av hålband runt vinkelkopplingen, som du skruvar fast i väggen. Inte vackert, men löser problemet!
Problemet just nu är att jag får inte ens in röret igen! Men jag gillar din lösning. Det låter bra!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Ok men hur hade du gått vidare från läget nu? Vilka verktyg behövs? Material?
Det behövs en person som drar i andra änden.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
MultiMan
Stripsa fast ett märgben i andra änden och låna grannens pitbull.
 
  • Haha
Pecka Langer
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Ok men hur hade du gått vidare från läget nu? Vilka verktyg behövs? Material?
Tyvärr är jag bara hobbypulare. Men jag skulle bara fixera rören på enklaste sätt. som Kvhjistberg säger ovan. Jag skulle nog tagit en snyggare färdig klammer och inte ett spikband som kan skava och ser fuit ut...
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tyvärr är jag bara hobbypulare. Men jag skulle bara fixera rören på enklaste sätt. som Kvhjistberg säger ovan. Jag skulle nog tagit en snyggare färdig klammer och inte ett spikband som kan skava och ser fuit ut...
Kapa lådan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.