Hej!

Vet inte om min fråga är lite för "simpel"  ;)  här, men jag undrar över såna där plastpooler, uppvikbara med rundad kant upptill, eller liknande? Såna som säljs i leksaksaffärer, COOP och liknande med ett litet reningsverk och en stege?

Är de något att ha?

Tror nämligen inte att vi kommer tycka det är jättekul att hålla ordning på en mera permanent pool, utan vi tycker nog det är ganska skönt att ta bort den när hösten kommer.

Någon som vet någon annan sort man kan köpa som är bra? Dottern är 6 år i sommar och den lilla plaskpoolen är väl inte så kul längre...

Några erfarenheter? Bra eller dåliga, alla kommentarer är välkomna!

//Helena
 
Att ha en sådan till barn är helt okay! Vem vet, du kanske kan bli sugen på en större då. Det är inte så jobbigt att sköta en stor pool.
Det enda rådet jag kan ge är att inte köpa för liten, försök att komma upp till ca, 4 i diameter. Har bekanta som ångra just storleken.

Har du möjlighet så köp den poolen där linern hänger i en stålställning. Det är betydligt bättre kvalite på dessa.

 
Köpte en sådan (3meter i diameter) i somras och det funkar helt OK.Reningsverket som följer med är rena skämtet (det läcker men filtrerar).Bytte ut det inbyggda filtret till ett bättre, sen var det inga problem.Ser man till priset är den oslagbar (tror jag betalade 300:- för vår)
Kalsipper
 
Kalsipper,
jag har också en sådan 3-meters med litet fjantigt reningsverk.
Var har du köpt det bättre filtret?
Alternativt vet du var man skall leta efter ett bättre reningsverk?

MVH JohanE
 
Helena, kolla på denna pool, den kanske även du vill bada i. Du får så mycket mer för pengarna vid köp av sådan.
Syrran köpte plastpool för 400kr, förra sommaren, sen upptäcke hon att det behövdes stege, rengöringskit, klorinator. Kolla alltid vad som ingår!

http://www.halens.se/ProductPage.aspx?mid=2589&pid=016694

M.V.H
Fia
 
jag har också en sådan 3-meters med litet fjantigt reningsverk.
Var har du köpt det bättre filtret?
Det var ett vanligt vatten filter som jag köpte på en rörfirma ("Spunnet vitt garn" ca 40kr/st).
Filtret var för långt men jag kapade det med en vass kniv.

Kalsipper
 
Jag har en Plastpool där det har blivit en liten rispa som läcker vatten. :'( Någon som vet vad man ska använda för att laga den?? :-/

/Anders
 
När jag hadde en pool från folkpool för några år sen så skickade min son ner en skiftnyckel och skadade duken då köpte jag ett lagningsset med ett lim som man till och med kan limma under vattnet med så det kanske funkar på din pool.

gotavi skrev:
Jag har en Plastpool där det har blivit en liten rispa som läcker vatten. :'( Någon som vet vad man ska använda för att laga den?? :-/

/Anders
 
har personligen precis shoppat en för halva prist på jula, 3,6meter i diameter...

har 2 mål för sommaren

1. ta reda på om jag orkar sköta en pool
2. ta reda på vart vi ska placera den (har en idé, men där är det skugga efter 1400 varje dag... bra eller dåligt kommer jag återkomma om)

ska placera den i ett hörn mot huset, inte världens bästa idé men är bara runt 2½m3 vatten så... (har bra dränering etc ;) )

håller på att titta på en solvärme lösning som man kan bygga vidare på (försöka få till nåt billigt startkit i år bara)
 
Totte_S
Är inne på 2:a säsongen med en "ärvd" drygt 3m pool, en såndär med uppblåsbar kant. I år la vi 50 mm frigolit under poolen. gjorde susen för värmen ;). Fyllde upp i lördags morse, med kommunalt kallvatten. 18,5 grad på kvällen, 22 grader på kvällen efter. 24-26 grader efter det. :cool: Nu har det ju visserligen varit extremt varmt ett par dagar, men jag har jämfört med bekanta som har småpooler utan isolering, och de har klart mycket kallar i sina pooler.
Tycker det är kanon med en liten smidig flyttbar pool, vi tycker det är Ok med de 100-lappar det kostar i kemikaliedrift per år, och planerar att skafa en något större (som flera inna tipsat om) framförallt vill jag ha lite större djup.
Kanonskönt som vuxen att komma hem efter en varm dag på jobbet och coola ner i 10 minuter innan maten :)
Se bara till att vara väldigt noggrann med att marken verkligen är helt plan. Vi missade det i år igen, med någon cm, så det kantrar en aning.
 
FiaG skrev:
Helena, kolla på denna pool, den kanske även du vill bada i. Du får så mycket mer för pengarna vid köp av sådan.
Syrran köpte plastpool för 400kr, förra sommaren, sen upptäcke hon att det behövdes stege, rengöringskit, klorinator. Kolla alltid vad som ingår!

[länk]

M.V.H
Fia

Denna pool finns på K-rauta för 1995:- just nu!! Sommarerbjudande!!

//Lecke
 
Hej!


Är det till ett barn så absolut.
Men tänk på vart du ställer den.
Men den är tung så den kan förstöra gräsmattan.
Så ställ den där du vill ha den för den är veldigt tung att flytta.


Eragon
 
;DHejsan!

Vi har haft en Stor pool den näst största modellen på 90
cm djup.
Vår dotter lärde sig att simma i den, och vi vuxna badade med.
Man kunnde få rum en 8-10 pers.
Sedan att tänka på: Ha tunnt sandlager på en 2 cm i botten,
under presseeningen som föjler med.
Vår lutade nämligen förmycket och allt vatten rann ur ett par gånger.
Sedan måste botten vara helt plan.
Det vi tröttnade på var att just plocka den fram och tillbaka från
tomten.
Storlek beror ju på hur stor gräsmatta man har.
Idagarna håller vi på och sätter upp en permanent pool istället.
Mvh: Skandylan ;D
 
Vi köpte en budgetpool på RUSTA och är VERKLIGEN nöjda med den!!! [smiley=tekst-toppie.gif]

Den är 4,5meter i diameter och 91cm hög med sån där uppblåsbar kant längst upp. Barnen älskar den och vi med, faktiskt. Jätteskönt att svalka av sig i när det är så här varmt. Enda problemet är att vi blir ju sugna på en större... ;D
 
Visst vissa av dessa pooler är riktigt bra, och priset överkommligt, hur länge den håller behöver man knappast oroa sig för, de går och laga, och har varit en låg investering.

Vill man ha en "riktigare" pool, så gräv ner den, lämna ett avstånd till kanten, och lägg frigolit i botten. Sätt sedan trätrallor eller liknande runt, och vips det liknar Hollywood.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.