Nimajneb skrev:
Jag antar svaret är klinkers eftersom dom ligger på en plastmatta som det är torrt under samt att mattan är skyddad från mekanisk påverkan.
Nja, med plastmatta så torkar vattnet upp. Med plastmatta under klinker så är det aldrig torrt.

Även om plastmattan är otät någonstans så blir skada begränsad om det bara är matta, jämfört med situationen med ett brustet tätskikt under klinker.

Det är bara att läsa försäkringsbolagens statistik på fuktskador. I dominans hittar man keramiskt golvskikt på rollat tätskikt. I absolut dominans ligger fel utförande på golvbrunnen, dess manschett och anslutning mot tätskiktet.
 
Hur är det generellt med fuktskador om man lägger klinker på en sten eller betong grund? Skadorna blir väl inte lika omfattande? och märks sådana skador lika fort?
 
Skadorna blir inte lika omfattande då betongen är mer förlåtande än t.ex ett träbjälklag.

Det blir på ett sätt knappt en skada då stenen i sig binder fukten och under en väldigt lång tid märks inga symptom (såsom mjukare bjälklag, sprickor eller liknande). Det är också huvudanledningen att rollat tätskikt än idag är godkänt på sådant underlag
 
Om jag som RickeP hade betongplatta (med golvvärme?) så hade jag självklart valt klinkergolv. Stabilt underlag gör att det inte kan spricka och därmed kommer tätskiktet att hålla i minst 40 år. Klinker är betydligt snyggare och hållbarare och när man säljer ett hus så vill 90 % av köparna ha klinker och kommer att göra om ditt badrum med matta omedelbart med följd att värdet på ditt dyrt renoverade badrum vid en försäljning är i det närmaste noll.
Jag har lång erfarenhet av båda typerna av golvbeläggning och tycker inte att det är någon större skillnad i hur svårt det är att göra rent och eftersom man kan lägga klinkers själv blir det inte heller speciellt mycket dyrare eftersom matta för att bli bra absolut ska läggas av proffs.
Matta skull jag bara fundera på om jag hade ett sviktande träbjälklag, men inte ens i detta fall väljer jag gärna matta utan föredrar att riva upp golvet och förstärka bjälkarna med limträbalkar (jag håller just på att göra detta i vårt stora badrum, som blir det fjärde som jag genom åren har renoverat själv).
 
Moki skrev:
I ett stenhus där fukten ska vandra skulle jag välja kakel och klinker
ingen fukt vandrar genom stenvägar ... vad fick du den ideen ifrån?
Gör den det så är det felbyggt
gaia
 
Nimajneb skrev:
Vad menar du med osäkerheten med tätskikt för klinkers?

Menar just det som flera tidigare skrivit - att du har noll koll på tätskiktets funktion, dolt under klinker.
Allt har sina fördelar - och nackdelar. I ett badrum beläget på betong platta skulle jag också valt klinker, men inte i ett trähus. Bor själv i trähus, platta på mark men isolerad ovanpå, och med de förutsättningarna vågar jag definitivt inte "chansa" på klinker/rollat tätskikt. Uppstår en spricka, av ena eller andra anledningen, måste den gå att upptäcka så snabbt som möjligt. En spricka i rollat tätskikt märker man inte förrän det är aaaalldeles för sent...
 
Mycket tankar och funderingar, tackar för det!

Vi går och velar lite fortfarande, inte så lätt beslut som man kan tro.

Det är nog mycket som bjurel säger, men samtidigt blir det att man bygger på ett visst sätt bara för att man ska, för att alla andra vill ha det så, inte riktigt för att man själv tycker det är det bästa.
Men får man mer betalt för huset bygger man för sig själv ändå på ett sätt.

Och ja, vi trycker också klinker/kakel är snyggast. Men det kan bero på att det är det enda man ser i tidningar och reportage.
Ingen vi känner har valt något annat än klinker/kakel, kanske för att det är det man ska ha. Och alla kommer reagera på om vi skulle välja matta.

Lite irrelevant snack kanske, men ändå lite intressant med saker man ska och inte ska göra enligt de flesta och hur det ändrar sig.

Men nu handlar det om klinkers eller matta.
Och för tillfället, iallafall, lutar vi åt matta då vi tycker det är skönare att gå på och lättare med städningen.
Och det är kanske detta som är det viktiga i slutändan, inte hur det ser ut?

Men disskutera gärna vidare, alltid kul och bra med många åsikter.
Skulle det komma nya regler med tätskikt nu 2012?
Läste här i någon tråd att SP skulle testa tätskikt?
 
Hej!
Har lagt plastmatta på både golv o vägg i båda mina badrum samt tvättstugan. Försäkringsbolaget jublade när jag frågade dem om råd inför renoveribgen o samtigt nämnde att det skulle bli plastmatta.
Jag har valt lite vågade mönster i ena badrummet ett valnötsgolv kombinerat med en tapet med stora palmer på och valnötsmöbler. Samtliga som sett detta har sagt WOW Och tänkt om inför egna renoveringar. Har tom haft en mäklare här som ville visa en kund hur man kunde skapa ett häftigt badrum med liten budget.
Fördelar. Billigt. lätt att städa. Inte litervis med vatten stående under klinkern. Enkelt att byta eller göra om.
Skit i vad andra tycker. Gör något ni tycker är bra. Säljer ni huset i morrn kanske ni får lite mindre betalt. Säljer ni om 5 10 år kommer badrummet vara mer besiktningsbart= fördel.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
9-5 skrev:
Hej!
Har lagt plastmatta på både golv o vägg i båda mina badrum samt tvättstugan. Försäkringsbolaget jublade när jag frågade dem om råd inför renoveribgen o samtigt nämnde att det skulle bli plastmatta.
Jag har valt lite vågade mönster i ena badrummet ett valnötsgolv kombinerat med en tapet med stora palmer på och valnötsmöbler. Samtliga som sett detta har sagt WOW Och tänkt om inför egna renoveringar. Har tom haft en mäklare här som ville visa en kund hur man kunde skapa ett häftigt badrum med liten budget.
Fördelar. Billigt. lätt att städa. Inte litervis med vatten stående under klinkern. Enkelt att byta eller göra om.
Skit i vad andra tycker. Gör något ni tycker är bra. Säljer ni huset i morrn kanske ni får lite mindre betalt. Säljer ni om 5 10 år kommer badrummet vara mer besiktningsbart= fördel.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Jag vet inte om jag håller med om att 5-10 år gamla badrum med plastmatta ska vara värda mer eftersom att de är besiktningsbara. Det borde isf visa sig på de visningar som sker idag på 5-10 år gamla hus. De är knappast högre värderade än hus med klinker. De allra flesta har hellre klinker än plastmatta.
 
Det får tiden utvisa. Det finns rätt mycket trådar med folk som köpt hus med "fina" badrum som visat sig innehålla diverse fel eftersom man inte kan undersöka tätskiktet bla.
Värdet är ju också väldigt subjektivt samt trendberoende. Om 10 år kanske det är jättefult med vitt kakel o en svart verikal rand i duschen. Då kommer kostnaden för ett nytt badrum iallafall:beer:

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
Ps. Jag sa nog alldrig att de skulle vara värda mer, men inte nödvändigtvis mindre heller.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
9-5 skrev:
Det får tiden utvisa. Det finns rätt mycket trådar med folk som köpt hus med "fina" badrum som visat sig innehålla diverse fel eftersom man inte kan undersöka tätskiktet bla.
Värdet är ju också väldigt subjektivt samt trendberoende. Om 10 år kanske det är jättefult med vitt kakel o en svart verikal rand i duschen. Då kommer kostnaden för ett nytt badrum iallafall:beer:

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Njae, vi har ju facit redan nu. Kolla på hus byggda för 10 år sedan och se vilka som är värda mest. Plastmatta eller klinker. Det är lika svårt att kontrollera skador på ett badrum med klinker byggt för 10 år sedan, eller att bygga ett idag och vänta 10 år. Jag ser inte skillnaden?
 
För tio år sedan fanns det ju nästan bara aprikosfärgade mattor, och ett väldigt begränsat urval. I dag finns det mängder att välja på. Lägg till detta en ökad medvetenhet kring fuktskador, samt som ts skriver, rengöringsaspekten. Har sett många riktigt fina, kaklade badrum, med ordentligt skitiga fogar o hörn med div avlagringar.
Om jag köpte hus idag skulle jag isåfall hellre riva ut plasten och göra badrummet så att jag visste att det blir rätt, än att köpa ett med kaklat badrum och riskera en framtida dyr skada. Som någon skrev; det är inte frågan om utan när man får det.
Jag säger inte att jag har rätt, men så tänker jag.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
 
9-5 skrev:
För tio år sedan fanns det ju nästan bara aprikosfärgade mattor, och ett väldigt begränsat urval. I dag finns det mängder att välja på. Lägg till detta en ökad medvetenhet kring fuktskador, samt som ts skriver, rengöringsaspekten. Har sett många riktigt fina, kaklade badrum, med ordentligt skitiga fogar o hörn med div avlagringar.
Om jag köpte hus idag skulle jag isåfall hellre riva ut plasten och göra badrummet så att jag visste att det blir rätt, än att köpa ett med kaklat badrum och riskera en framtida dyr skada. Som någon skrev; det är inte frågan om utan när man får det.
Jag säger inte att jag har rätt, men så tänker jag.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Jag tycker inte det är hållbara argument alls.
Visst finns det större utbud av plastmattor idag, men så även av klinker. Att det fanns mycket aprikosfärgade mattor är väl för att det var på modet då. Det går moden också på plastmattor så där är det knappast någon skillnad mot klinker. Rengöringsaspekten? Det har inte hänt någonting revolutionerande inom städningen att det är enklare att göra rent en plastmatta lagd idag och en för 10 år sedan. Likaså med ett 10 år gammalt badrum med klinker. Fogarna där kommer vara likadana på ett nytt badrum om 10 år. Likaså problem med fuktskador, det är väl ingen nyhet att det blir fuktskador i badrum eller hus för den delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.