Vi håller på att planera våra badrum i nybygget.

Det gäller ett enplans lösvirkeshus med platta och golvvärme.
Rött hus med vita knutar på landet.
Två badrum med duschhörna, det ena på 8m2 och det andra på 4m2

Planen har alltid varit, likt de flesta, att ha klinker på golv och kakel på väggar.

Men nu har vi börjat fundera på om inte plasmatta på golvet hade varit bättre.

Vi hade klinker i vår förra lägenhet och vi har matta i vår nuvarande så vi har erfarenhet av båda.
Ingen golvvärme i någon lägenhet dock.

Fördelar med matta vi kan komma på:
Lättare att hålla rent
Mjukare att gå på
Säkrare mot fuktskador
Billigare

Fördelar med klinker:
Snyggare
Tåligare mot slitage
Högre värdering

Spontant känns det som matta är på väg tillbaka, men det kanske bara är vi:)

Vad ser ni för fördelar/nackdelar
Stämmer detta vi har räknat upp?
Utseende väger tyvärr tungt, men det praktiska lär vinna i längden.

Om vi kör på matta hade vi tänkt kakla väggarna.

Fast vi har även funderat på att bara måla, kan bli mysigare eller det kanske bara gör att man kommer känna att man bor i ett gammalt orenoverat hus?

Kan tillägga att det främst inte är en kostnadsfråga då vi hela tiden räknat med klinker/kakel och har pengar till det.
Även om värdet på huset är intressant, kanske värdeökningen är högre med klinkers än vad merkostnaden är?
 
Redigerat:
Nackdel klinker: Kan spricka och då är det inte speciellt vackert längre.
Kommer själv aldrig att lägga klinker eftersom vi har torpargrund. Situationen hade varit annan om vi haft betongplatta under.
 
Som du säger så verkar plastmattan vara på väg tillbaka. Det är min uppfattning iaf. Finns en del riktigt snygga plastmattor, och jag personligen skulle nog värdera ett badrum med plastmatta på golvet högre, än ett med klinker. Just för osäkerheten vad gäller tätskikt.
Står själv i begrepp att renovera/bygga om badrummet, och det är plastmatta som gäller för min del!
 
Jag lade in en plastmatta i torpet som ser helt ok ut i lite äldre hus:

TH_3851022_001_800_800.jpg
 
_bystrom_ skrev:
Som du säger så verkar plastmattan vara på väg tillbaka. Det är min uppfattning iaf. Finns en del riktigt snygga plastmattor, och jag personligen skulle nog värdera ett badrum med plastmatta på golvet högre, än ett med klinker. Just för osäkerheten vad gäller tätskikt.
Står själv i begrepp att renovera/bygga om badrummet, och det är plastmatta som gäller för min del!
Vad menar du med osäkerheten med tätskikt för klinkers?
 
S
med matta har du ju bara tätskiktet,
med klinkers och kakel har du ett skydd för tätskiktet.
du kan till och med få det bättre med tätskikt än limmad matta.
 
Var hittar ni snygga mattor - jag tycker inte jag hittar något roligt någonstans?
 
Vi har klinkers just av den anledningen att det är "värt mer" men jag tycker egentligen plastmatta skulle kännas tryggare, där kan man ju lätt se om det är en skada i tätskiktet.

Jag såg en jättesnygg plastmatta i en tvättstuga i ett visningshus. Silvergrå med silverfärgat mönster var den, låter kanske inte så fint men den var verkligen det.
 
när det gäller badrumsregler och material så ändras det cirka var 10-de år.
Plastmattan har varit med länge och det enda man ändrar är färg , mönster eftersom funktion är fortfarande OK.
Plastmatta ligger på torr underlag medan det är normalt att fix under kakel är fuktig mest hela tiden. Vilket känns säkrare?
gaia
 
gaia skrev:
när det gäller badrumsregler och material så ändras det cirka var 10-de år.
Plastmattan har varit med länge och det enda man ändrar är färg , mönster eftersom funktion är fortfarande OK.
Plastmatta ligger på torr underlag medan det är normalt att fix under kakel är fuktig mest hela tiden. Vilket känns säkrare?
gaia
Jag antar svaret är klinkers eftersom dom ligger på en plastmatta som det är torrt under samt att mattan är skyddad från mekanisk påverkan.
 
Nimajneb skrev:
Jag antar svaret är klinkers eftersom dom ligger på en plastmatta som det är torrt under samt att mattan är skyddad från mekanisk påverkan.
Den stora nackdelen med klinkers är att tätskiktet är dolt så eventuella problem inte är synliga förrän andra symptom framkommer. Skadan är då oftast ett faktum med mer eller mindre dyr åtgärd. En annan aspekt som i praktiken varit ett allvarligt problem i badrum med keramisk beklädnad är felaktigt fall i tätskiktsnivå som sedan har dolts i ytskiktsnivå för att slippa göra om hela jobbet. Detta har i längden orsakat för stor påfrestning på tätskikt då fukten går mot fel håll och i längden orsakar skada. dåligt utförande i de viktigaste delarna gällande fuktsäkringen kapslas in av ytskiktetoch blir ej uppenbara helt enkelt.

En spricka i ytskiktsmatta blir snabbt upptäckt och åtgärd kan göras innan följdskador uppkommit. På samma sätt syns dåligt utförande hos kunden och kan inte döljas
 
gaia skrev:
när det gäller badrumsregler och material så ändras det cirka var 10-de år.
Plastmattan har varit med länge och det enda man ändrar är färg , mönster eftersom funktion är fortfarande OK.
Plastmatta ligger på torr underlag medan det är normalt att fix under kakel är fuktig mest hela tiden. Vilket känns säkrare?
gaia

Jag skulle säga att det helt beror på vilken stomme huset har och jag skulle välja ytskikt och tätskikt efter huset. I ett stenhus där fukten ska vandra skulle jag välja kakel och klinker och i ett trähus skulle jag välja plastmatta. Av anledningarna ovan, dvs, under kakel o klinker är det fuktigt, medan det under plastmatta är torrt.
 
kinglolle skrev:
Den stora nackdelen med klinkers är att tätskiktet är dolt så eventuella problem inte är synliga förrän andra symptom framkommer. Skadan är då oftast ett faktum med mer eller mindre dyr åtgärd. En annan aspekt som i praktiken varit ett allvarligt problem i badrum med keramisk beklädnad är felaktigt fall i tätskiktsnivå som sedan har dolts i ytskiktsnivå för att slippa göra om hela jobbet. Detta har i längden orsakat för stor påfrestning på tätskikt då fukten går mot fel håll och i längden orsakar skada. dåligt utförande i de viktigaste delarna gällande fuktsäkringen kapslas in av ytskiktetoch blir ej uppenbara helt enkelt.

En spricka i ytskiktsmatta blir snabbt upptäckt och åtgärd kan göras innan följdskador uppkommit. På samma sätt syns dåligt utförande hos kunden och kan inte döljas
Visst om man utgår från att kakelsättaren har satt en kniv genom tätskiktet så har du ju rätt, men om man nu gör rätt från början så håller ju inte dom argumenten.
 
Nimajneb skrev:
Visst om man utgår från att kakelsättaren har satt en kniv genom tätskiktet så har du ju rätt, men om man nu gör rätt från början så håller ju inte dom argumenten.
Behöver inte sätta en kniv genom tätskiktet utan som jag sa om man skulle få en skada så är det per automatik skillnad på skadekostnaden beroende på hur tidigt skada eller risk kan upptäckas.

En spricka på en 10 år gammal plastmatta kommer synas omgående innan skadan är ett faktum. En spricka i fuktspärren under kakel kommer aldrig kunna upptäckas förrän andra symptom framkommer såsom mjukhet i underlaget, sprickor eller rörelser i keramiska skiktet eller fukt genom bjälklag och vidare neråt.
 
Jag börjar ångra att vi la klinker på badrumsgolvet, det är gjort efter alla konstens regler (de regler som gällde då) och jag är inte orolig för att det ska bli fuktskador. Det var inte heller någon tvekan när vi skulle renovera att det skulle vara helkaklat.

Nu börjar jag inse att det kanske inte är det allra fräschaste alternativet. Med två småkillar som inte prickar toan alla gånger får man skura fogar och kakel för att det inte ska lukta. Jag är lite fundersam på vad som händer med skurvattnet och det andra, antingen ligger det kvar under kaklet eller om det blir tillräckligt mycket rinner det väl till brunnen (vi kollade i alla fall att det var fall innan vi la kaklet men vi brukar inte hälla på några hinkar med vatten direkt). Eller ännu värre om det förångas av golvvärmen *ryys* , jag antar att det luktar delvis beror på golvvärmen.

Hade jag fått göra om det idag hade jag valt plastmatta på golvet och kakel på väggarna.

En nojjig och lite fobisk C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.