S skaggetse skrev:
Vår rörmokare argumenterade att träblälklag rör på sig, och eftersom vårt hus är gammalt, riskerade vi sprickor i klinkers..
Jag byggde badrum i sommarstugan och resonerade som din röris. Här är det väl ett specialfall: om jag sitter i vardagsrumssoffan och stampar i golvet klirrar porslinet i köksskåpet. Och temperaturskillnaderna talar också mot klinker på golvet, anser jag. +5 på vintern och +30 på sommarn... Väggarna är inte lika känsliga, och där är det kakel på gips - rör sig inte?
 
J jimih skrev:
De är ser onaturliga ut i mina ögon. Föredrar naturmaterial.
Var ser man kakelplattor i naturen?
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
S skaggetse skrev:
Skaffa städerska igen då.

Vi la plastmatta på golv. Kakel på vägg.Vår rörmokare argumenterade att träblälklag rör på sig, och eftersom vårt hus är gammalt, riskerade vi sprickor i klinkers.



Alla mattor som är trä/sten/material tycker jag är sjukt fult, vi valde en i en klar färg istället. Supersnyggt.

Vill man lägga klinkers PÅ mattan i framtiden har man dubbelt och superbra tätskikt.
Nej det riskerar inte att spricka bara för det är träbjälklag. Görs det rätt så är det inga problem. Skulle inte valt att lyssna på en rörläggare som kan rör utan valt att prata med en kakelsättare eller snickare då konstruktion är deras område.
Ang att lägga klinkers på plastmatta så är det med reservation jag säger att inget försäkringsbolag som godkänner det om det inte görs samtidigt som renoveringen med en matta framtagen för att agera tätskikt åt keramiska ytskikt.
Mvh kakelsättarn
 
S slurppe99 skrev:
Vi valde plastmatta 2013 med kakel på väggarna och är nöjda. Blir lätt så att man blir rädd för vatten då man haft 4st vattenläckor varav 2 från grannen. Att bli evakuerad en tid från bostaden så blir man rätt nojig. Däremot i tvättstugan har vi klinkers 10x10 med golvvärme. Tänkte frugan skulle få det lite fint.;) Det finns liknande eltandborste eller varför inte en sådan som kan använda på områden som är svåra att rengöra. Det ska jag prova nästa gång. Gäller bara att byta borste mellan varven. Håller med henne att det är svårt att få rent då inte ens speciell fogtvätt räcker. På väggarna räcker oftast handelns medel till.

Nu ska vi renovera andra badrummet och det lutar åt klinkers. Där har vi fått rådet att sätta in klinkers 30X30 som ger mindre fogar. Även i duschutrymme kan man använda stora plattor om man skär dem som trianglar. Det kan du använda som argument.
Du kan ha i stort sett hur stora plattor du vill så länge du använder en väggnära golvbrunn. Jag gör om mitt badrum nu i vinter och både vägg och golv kommer det vara 800*800 plattor. Kuvertskärning är 90-tal
Mvh kakelsättarn
 
B Bichonen skrev:
Det är trendigare... men trender brukar dö ut. Så är du en trendnisse... kör på men du kan städa själv.

För min egen del ALDRIG NÅGONSIN KAKEL OCH KLINKER!!! Jag jag skriker för att skura det är ingen höjdare och dessa förbannade fogar som blir fula på nolltid :sweat:
Tappa något i glas på ett klinkergolv och det går definitivt i tusen bitar och har man riktig otur går klinkerplattan sönder med och byta en sån är inte lätt.
Har tappat en tung parfymflaska på ett klinkergolv och flaskan blev smulor och klinkern gick sönder. Parfymflaskor är oftast väldigt tunga och gjorda i tjockt glas.

Klinkers eller våtrumsmatta?
Klinkers:

● Trendigare
● Bredare urval
● Värdehöjande för huset
● Kan hålla längre än matta

Våtrumsmatta:
● Billigare
● Lättare att städa
● Lättare att montera
● Mjukare material
[länk]

Lägger till... tröttnar man på "trenden" och färgen tex så kostar det en bråkdel att byta ut jämfört med kakel och klinker. Just nu ska alla ha grå badrum och för några år sen skulle alla ha ekmöbler. Ekmöbler är totalt ute i dag och den vägen lär grå badrum gå med.
Dessutom är plastmattan ett vattentätt material så det är säkrare och det har kommit mängder med snygga mattor nu och fler är på väg.
Plastmatta är ej tätare än tätskikt med folie! Kolla ånggenomgångsmotståndet så inser du att du har fel.
 
M Mr9 skrev:
Jag hade städerska innan jag fick fru i huset..
Då får hon bestämma ytan
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var ser man kakelplattor i naturen?
Man ser inte fönsterrutor i glas i naturen heller, men skulle du därmed påstå att glas är ett onaturligt material?

Jag pratar naturligtvis om råmaterialet, som när det gäller snyggt kakel i många fall är någon form av sten. Och själva slutprodukten ser till stor del ut som detta råmaterial. När det gäller plastmattor är det helt annorlunda, vilket både syns och känns.

I övrigt är det som sagt en smakfråga. Vissa gillar plast, andra inte. Själv gillar jag trä, sten, metall och glas. Och jag skulle aldrig vilja ha ett tak i plast, eller väggar och dörrar i plast, eller ett golv i plast i något annat rum, så varför skulle jag vilja ha det i badrummet?
 
BirgitS
J jimih skrev:
som när det gäller snyggt kakel i många fall är någon form av sten.
Kakel är plattor gjorda av lera och som har glaserats: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kakel

Inte för att jag lovordar plast under alla omständigheter men det kommer faktiskt från naturen det också, petroleum bildas av döda växter och djur.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kakel är plattor gjorda av lera och som har glaserats: [länk]
Jag ber om ursäkt, jag slarvade med begreppen. Men eftersom vi pratar om golvbeläggning i badrum är ändå rätt självklart att det är klinker jag pratade om, även om jag råkade skriva kakel.


Inte för att jag lovordar plast under alla omständigheter men det kommer faktiskt från naturen det också, petroleum bildas av döda växter och djur.
Allt kommer från naturen, i någon utsträckning. Således är begreppet "naturligt" tämligen meningslöst om man ska ha en sån definition, då det inte finns något som skulle hamna utanför definitionen. Du hittar ingen plastbit i naturen som inte kommer från människan. Men sten finns naturligt i naturen.
 
BirgitS
J jimih skrev:
Jag ber om ursäkt, jag slarvade med begreppen. Men eftersom vi pratar om golvbeläggning i badrum är ändå rätt självklart att det är klinker jag pratade om, även om jag råkade skriva kakel.
Inget att be om ursäkt för.
Även klinkers görs av lera: https://sv.wikipedia.org/wiki/Klinker
sen finns det ju t.ex. skiffer- och marmorplattor men de brukar man inte kalla klinkers.
 
Jag är inte det minsta pedantisk. Kanske det är tvärtom och ni håller det mer dammfritt så inget fastnar i fuktiga fogar :) I mitt badrum blir fogarna missfärgade, men bara de som utsätts för fukt, inte de som är långt från duschen. Jag måste med jämna mellanrum skrubba de fogar som är inne i duschen och de utanför duschen som glasväggarna går över när de öppnas. Kanske beror det till en del på att jag har tvättpelare i badrummet, torktumlar en hel del och att textildammet fastnar just i de fuktiga fogarna. Har ljusgrå fogar, vilka mörknar märkbart och ser otrevliga ut. Fast i förra helkaklade badrummet tvättade vi inte kläder och det var samma problem där, bara med vita fogar som såg ännu mer eländiga ut och med tillägg av svartmögel. I det helkaklade badrummet/gästtoaletten som vi aldrig använde till bad eller dusch behövdes dock inte fogskrubbande.
 
Plastmatta får mig att tänka på dagis och offentlig byggnad. Prutar direkt kvarts-halv miltjon
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Klinkers har väl varit det man använt sedan man började ha riktiga badrum. Plastmattan gjorde entré senare och hade en ganska kort storhetstid. Jag rev två badrum i vårt hus som vår från tidigt 50-tal. Inte en fuktskada under klinkergolv eller bakom kakel om man bortser från de gamla golvbrunnarna.

Ang. renhållning. Som många redan påpekat, smal fog som inte är för ljus.

Vill dock flika in att när vi nu snart kommer renovera badrum i fjällstugan så blir det plastmatta och våtrumstapet.
 
G Glenn Boström skrev:
Plastmatta är ej tätare än tätskikt med folie! Kolla ånggenomgångsmotståndet så inser du att du har fel.
Men det där är ju inte sant. Det är ju inte genom materialet det läcker. Det är i skarvarna.
 
BirgitS
Kretikos Kretikos skrev:
Klinkers har väl varit det man använt sedan man började ha riktiga badrum.
I 40-talslägenheten vi hade en gång var det bara målat golv, inga klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.