Mikael_L
Ja dåså.
Nu har vi efter 7 svåra år i val-ångest lyckats bestämma oss för att ha plastmatta i köket.
Och vi har t.o.m lyckats bestämma oss för att det blir Forbo fusion Lava, 5706. :)

Nåväl, nu söker jag tips över vad jag bör tänka på vid läggningen.
Det känns ju enkelt, bara rulla ut och sen ställa köket på ...? :rolleyes:

Fast det är kanske något mer att tänka på ...

Det ska nämligen skarvas. Som synes på bilden är det 4,2 x 4,2 (drygt) meter.
Då tänkte jag att jag rullar ut hel 4 meters bredd 4,2 meter långt, sen lägger jag skarven under köksinredningen.
Dvs 20 cm från väggen under köksskåpen blir det en skarv.
Den streckade linjen är där stommarna slutar i bakkant i köksön, där kommer vardagsrumsgolvet ta vid.

Men ska jag limma mattan?
Klistra med något i skarven (forbo har något lim för skarvning).
Eller dubbelhäftande tape?

Ska mattan ligga direkt på betongen?
(10cm betong med ingjuten golvvärme är det).

Hur stora krav på ytjämnhet brukar man ställa?

Kom igen , kasta alla tips och frågor ni har på mig nu.
 
  • ritn-plastgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritn-plastgolv-st.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Och en annan fundering är ifall mattan bör dras upp lite mot vägg också?

Alla väggar har lite plats under osb och gips som rörelsemån för ev parkett/klick-golv. Jag kan antagligen vika upp mattan lite minimalt där, 1-1,5 cm, för att ev vätska ska rinna utåt.
 
  • vagg-golv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha så slätt som möjligt annars så syns allt i släpljus. Hel limma mattan med lämpligt lim. Vi brukar göra ett uppvik bakom köksskåpen på 100mm för att fuksäkra, då behövs inga baljor under kyl/frys och diskmaskin. Du behöver inte heller täta i diskbänksskåpet. Mattan limmas direkt på betongen/ spacklet. Det skadar inte att vika upp runt om väggarna i rummet men det blir inte det lättaste. Skarvarna svetsar du förslagsvis.
 
Mikael_L
Shit.
Måste det limmas och svetsas?

Det finns i forbos läggningsinstruktioner några rader skrivna om lösläggning av mattan:
 
  • Clip0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Golvet är rätt jämnt och bra.
Jag har inte lagt någon rätskiva och mätt buktighet, men jag minns att det inte blev några djupa pölar då jag eftervattnade plattan.

Men jag kan lägga ut 2-meters rätskivan och mäta, hur mycket är "tillåtet"?
 
Jag har sett golvmattor som är löslagda och när du dammsuger en sån så sugs den upp från golvet.
 
Mikael_L skrev:
Och en annan fundering är ifall mattan bör dras upp lite mot vägg också?

Alla väggar har lite plats under osb och gips som rörelsemån för ev parkett/klick-golv. Jag kan antagligen vika upp mattan lite minimalt där, 1-1,5 cm, för att ev vätska ska rinna utåt.
Idén med diskmaskinsunderlägg är att vattnet skall rinna framåt så att man blir varse att det läcker, inte att man skall bygga en uppsamlingsbassäng under maskinerna i köket. 1-2 cm räcker därför säkert, står vattnet högre än så har man nog snart problem i angränsande rum.

För att detta skall fungera med plastmatta så måste det dock vara fall, och då blir det väl till att flytspackla lite, skulle jag tro.
 
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Hel limma mattan med lämpligt lim. Vi brukar göra ett uppvik bakom köksskåpen på 100mm för att fuksäkra, då behövs inga baljor under kyl/frys och diskmaskin. Du behöver inte heller täta i diskbänksskåpet. Mattan limmas direkt på betongen/ spacklet. Det skadar inte att vika upp runt om väggarna i rummet men det blir inte det lättaste. Skarvarna svetsar du förslagsvis.
Jag antar att du pratar av ren hantverkarerfarenhet. Det uppskattas med information om hur man gör på bästa sätt, även om jag plötsligt tyckte det kändes surt och jobbigt att börja limma när jag som smått börjat ställa in mig på att klara mig med lösläggning. :eek:
- men egentligen :) :)

Denna lilla instruktion tar också upp både lösläggning och limning.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5158
Men dom påstår ungefär i mitten att vid lösläggning måste underlaget vara gammal plastmatta:
"Om du väljer att lägga mattan löst måste underlaget vara ett hårt plastgolv. En löslagd plastmatta ska inte förankras i undergolvet vid mer än en skarv. Mattan "suger" sig nämligen fast i undergolvet och är mattan alltför fixerad ökar risken för att den bubblar sig. Du bör aldrig löslägga en plastmatta över en alltför stor yta. Man rekommenderar inte större ytor än omkring 20 m2. Du måste alltid limma fast den nya beläggningen om underlaget är av trä, betong eller om du varit tvungen att ta bort den gamla golvbeläggningen."

Så jag får väl bita i det där äpplet då ...

Vad lim är bäst, ... och billigt ... ;)
 
eh ok jag hade tänk å lägga in en ny plast matte i vardagsrummet och stötte på problemet att den gamla mattan knappt går få lös utan att man typ måste slita den i stycken å skrapalös resterna och slipa det rakt, så då tänkte jag att varför inte lägga den nya mattan direkt på??? D måste ju gå, bara det inte blir någe fukt eller mögelproblem mellan mattorna???

men läste nu länken och där verkar det vara så att man bör lägga på en gammal plastmatta om man lägger löst som jag tänk. =)
 
Jag har valt att löslägga plastmattorna i kök och i två av ungarnas rum. Mattorna är av någon kraftigare tarkettmodell som enl affären gick utmärkt att löslägga.
Efter snart drygt 4år så kan jag inte se något negativt med detta, visst sätter man dammsugarröret direkt an mot mattan och lyfter rätt upp så lyfts mattan någon cm.... So what?!

Däremot kommer jag vara riktigt glad när det är dags att byta golvbeklädnad för vem tusan uppskattar plastmattor som har materialiserat sig med underlaget?
 
Nja d med dammsugar låter som inte så allvarligt. Däremot funderar jag på om man lägger den helt löst om den kan röra på sig om man flyttar på stora tunga möbler som rumssoffa å vetrinskåp om man ska städa bakom under?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Mikael_L
Nu är mattan beställd och kommer i mitten av veckan.
Dags att bestämma mig ... :x

Izvek skrev:
Nja d med dammsugar låter som inte så allvarligt. Däremot funderar jag på om man lägger den helt löst om den kan röra på sig om man flyttar på stora tunga möbler som rumssoffa å vetrinskåp om man ska städa bakom under?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Här är det i kök i alla fall. Kommer vara klämt under lite köksbänkskåp och kyl och frys längs tre sidor, och möblerna blir troligen lite lättare saker, köksbord och stolar.
Jag vet inte riktigt om jag kommer få problem eller inte ...


Nimajneb skrev:
Jag har valt att löslägga plastmattorna i kök och i två av ungarnas rum. Mattorna är av någon kraftigare tarkettmodell som enl affären gick utmärkt att löslägga.
Efter snart drygt 4år så kan jag inte se något negativt med detta, visst sätter man dammsugarröret direkt an mot mattan och lyfter rätt upp så lyfts mattan någon cm.... So what?!

Däremot kommer jag vara riktigt glad när det är dags att byta golvbeklädnad för vem tusan uppskattar plastmattor som har materialiserat sig med underlaget?
Vad har du lagt mattan på?
Befintlig matta, golvspån, betong?

Har du tejpat, och hur mycket i så fall?
 
Golvspån, tejpat runt kanterna plus några rätt över golvet, vet inte om det gjort någon nytta men har iaf aldrig haft problem.
 
Mikael_L
Nu har jag krupit omkring på golvet och mätt med en 2-meters rätskiva.

3mm svacka har jag som värst. Och då var det aningens mindre än 2 meter mellan topparna som omger svackan. Säg 1,5-2 meter något. Lite svårt att alldeles exakt avgöra var rätskivan ligger an mot golvet.

Det är inte någon ren grop heller, lägger jag rätskivan i 90 grader vinkel så får jag bara 1,5-2 mm svacka på samma ställe.

Vad är tillåten ytojämnhet för att lägga plastmatta?
 
Det kan inte vara något problem, det som syns igenom är om du har skarpa skarvar eller tex ett vågigt träplanksgolv under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.