För ett antal år sedan gjorde jag en grundlig marknadsundersökning och konstaterade att LCD-TV var klart överlägset vad gällde bildkvalitet när man har en god insignal, dvs HD-TV eller DVD, men med vanlig TV-signal såg det helt enkelt för j-gt ut.
Har nu kunnat konstatera att plasma har utvecklats enormt och är likvärdig eller rentav bättre än LCD i bästafallet, dvs. med HDTV eller DVD. Vad jag inte har lyckats få klart för mig är vilket som är bäst för vanligt TV-tittande. Ni som har plasma eller
LCD i storleksordningen 42 tum av senare modell, hur tycker ni att vanlig TV funkar ?
 
Stod faktiskt och tittade på en LCD och en plasma uppställda brevid varandara. Båda var 42" i 15' klassen. Jag tittade inte på märken eller något sånt då jag igentligen var där för att titta på en ny monitor igentligen men det som slog mig var att svärtan var mycket bättre på plasman
 
Jag valde plasma, men alla har olika meningar om vad som är bäst.

Personligen tycker jag bilden är bättre på plasma än LCD. Gråskalorna blir aningen bättre.
Dessutom stänger ju plasman av pixlarna när de inte används, vilket gör att svart verkligen blir svart.
Vad jag läst mig till: LCD har lägre förbrukning än plasma. Dock är den inte så mycket lägre som vissa påstår, eftersom den som jag nyss skrev, stänger av pixlar. Förbrukningen är räknad på full effekt.
Livslängden är något längre på LCD, upp till fem år vid fyra timmars tittande per dag (fast vem har en tv i 20 år?)
Sen är det nog klokt att beakta varje enskild tillverkares data om tv:n. Svarstider blir ju ganska viktiga om man ska ha HD. En släpande bild är inte speciellt önskvärt. (Gäller mest LCD)
I övrigt tror jag inte den "vanlige" tittaren ser så otroligt stor skillnad på LCD och plasma. Väl hemma i vardagsrummet kan man ju inte jämföra med "den där andra tv:n" som man valde mellan.
Som det ser ut idag, kommer det vi kallar HD nu, komma att bli ett andraformat om några år, när de "riktiga" HD tv kommer.. (finns redan men inte till vettiga priser).

Mitt slutgiltiga tips är att inte betala alltför mycket för en tv nu, för framtiden bjuder på mycket nytt och att ha en tv som är modern i tio år är förmodligen historia.
Fast allt detta är bara min egna uppfattning :)
 
Vi har en 37" plasma och en 32" LCD. Hos oss ger Plasman ger bäst bild för TV/DVD tittande medan LCD ger bäst bild för TV-spel/PC.
Plasman är ett år gammal ej HD-klar och LCD ny och HD-klar.
Kvalite påverkas också även av vilken typ av anslutning man har samt hur en tv scalar olika format. Av den orsaken kan faktiskt en tv med högre upplösning ge sämre bild i vissa lägen pga att den måste scala upp bilden.
Kan bara mata plasman via scart (har ej DVI eller HDMI) och marksänd tv, samt LCDn matas med IPTV/DVD via scart och dator via DVI-D samt TV-spel med S-video.
Så för TV-tittande håller jag mig till plasman fortfarande.



 
Livslängden är något längre på LCD, upp till fem år vid fyra timmars tittande per dag (fast vem har en tv i 20 år?)
Morgon:2 timmar NickJR/Disney
Eftermiddag: X timmar MTV etc
Tidig kväll: Bolibompa etc
Sen kväll: sover vid TV:n

Får nog köpa ny TV varje år...
 
Hur är det med fastbrända bilder i plasman då? Man har ju hört att bilden kan brännas fast i en plasma. T.ex "5" när man ser på 5:an o.s.v. Stämmer det?

// DeBe
 
Det har varit ett problem men de nyare "avfrostar" sig själva så det ska vara löst en gång för alla enligt tv-gurun på jobbet
 
Joggin skrev:
Livslängden är något längre på LCD, upp till fem år vid fyra timmars tittande per dag (fast vem har en tv i 20 år?)

Mitt slutgiltiga tips är att inte betala alltför mycket för en tv nu, för framtiden bjuder på mycket nytt och att ha en tv som är modern i tio år är förmodligen historia.
Fast allt detta är bara min egna uppfattning :)

1988 köpte jag en begagnad hyr-TV - 32-tummare - av Thorn för 2500 kr. Jag har sett massor på TV och den har varit med om 15 flyttar bara sedan jag köpte den. Bilden är fortfarande helt OK. Text-Tv-funktionen har lagt av, fjärrkontrollen måste tejpas för att hålla ihop + att barnen har pillat sönder några knappar.
Det är klart att dagens makiner som kostar 12000 och däröver har bättre bildkvalitet, men jag klarar mig fint än så länge...
 
Perjons skrev:
1988 köpte jag en begagnad hyr-TV - 32-tummare - av Thorn för 2500 kr. Jag har sett massor på TV och den har varit med om 15 flyttar bara sedan jag köpte den. Bilden är fortfarande helt OK. Text-Tv-funktionen har lagt av, fjärrkontrollen måste tejpas för att hålla ihop + att barnen har pillat sönder några knappar.
Det är klart att dagens makiner som kostar 12000 och däröver har bättre bildkvalitet, men jag klarar mig fint än så länge...
Visst duger gamla TV-apparater bra fortfarande. Jag har själv kvar en 28-tummare som funkat utan problem i 12 år. Problemet är att en stor platt-TV gör så mycket mer för intrycket (även när den inte används) i det nya vardagsrummet än den gamla tjocka burken. Om man sen dessutom vill använda TV:n för att titta på digitalfoton så funkar inte en gammal TV.
 
Så ni menar alltså att de inte håller mer än 5 år???? Damn.......

4 timmar per dag är ju inte särskilt mycket, det lär ju överskridas ganska ofta, så då blir kanske livslängden bara 4 år. Inte särskilt prisvärt...

Gäller denna livslängd både LCD och Plasma?
 
Sickboy skrev:
Så ni menar alltså att de inte håller mer än 5 år???? Damn.......

4 timmar per dag är ju inte särskilt mycket, det lär ju överskridas ganska ofta, så då blir kanske livslängden bara 4 år. Inte särskilt prisvärt...

Gäller denna livslängd både LCD och Plasma?
Det stämmer inte .. livslängden är ca 60 000 timmar dvs. tittar du 6 timmar per dag räcker den i 30 år. Dagens lcd och plasma beräknas ha ungefär samma livslängd.
 
Rättelse:
Livslängden är alltså upp till fem år längre på LCD än plasma. Den uppgivna livslängden varierar, men oftast 15-20 år, dvs Lcd håller c:a 20 år och Plasma 15 år.
Ursäkta min otydlighet.
Angående att plasma kan få bildinbränning är det ett överspelat problem. Visst kan tex en logotype bränna fast efter många timmars tittande, men den försvinner på några sekunder när kanalen byts.
Ska tillägga att detta är inte mina egna erfarenheter, utan sånt jag läst mig till. Kan bara säga att jag är helnöjd med plasma.
 
För film och tv-tittande lägger jag min röst på plasmatekniken.
När vi ändå är inne på ämnet:

Finns det nån anledning att inte rekomendera Panasonic TH-42PV60EH för lite drygt 14000:-
Har fått beröm i många tester och nu senast i tidningen "Ljud & Bild nr. 12 2006" skrevs att bildkvaliten är nästan lika bra som hos Pioneer PDP-507XD som kostar 33000:-

Priser enligt www.pricerunner.se 2006-12-12
 
johansjostrand skrev:
Finns det nån anledning att inte rekomendera Panasonic TH-42PV60EH för lite drygt 14000:-
Har fått beröm i många tester och nu senast i tidningen "Ljud & Bild nr. 12 2006" skrevs att bildkvaliten är nästan lika bra som hos Pioneer PDP-507XD som kostar 33000:-

Priser enligt www.pricerunner.se 2006-12-12
Kolla även på www.prisjakt.nu, men jag lägger nog min röst på LG 42PC1R(13240:- ), snyggare TV och bild enligt mig :cool:. Frun tyckte dock att LG 50PC1R(19878:- )
såg bättre ut :surprised:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s2720370&o=prod_rank
 
Livslängden är alltså upp till fem år längre på LCD än plasma. Den uppgivna livslängden varierar, men oftast 15-20 år, dvs Lcd håller c:a 20 år och Plasma 15 år.
Det låter ju bättre. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.