Var och arbetade i trädgården. Fällde några träd på min sida gränsen, som jag trodde var fristående. Det var dock de äckliga asparnas avkommor, rotsystem överallt.
 
harry73
Saxat ur wikipedia:

Eftersom aspen också sprider sig med rotskott kan man ofta se dungar med aspar där lövsprickningen "avslöjar" vilka rotskott som kommer ur samma rot. De nya skotten är ett och samma träd (samma individ), om än med flera stammar. Den etablerar sig gärna på övergivna åkrar, och råkar man få ett bestånd i potatislandet är den enda metoden att bli av med dem, att ringbarka hela beståndet, eftersom det skjuter upp nya rotskott inom några veckor om man bara kapar dem.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Så inga avkommor, utan kloner. Då får de kapas, ringbarkas, och torteras dagligen. Jag som trodde att det räckte med ett krig på gården - kirskålen.
 
Jag ändrar mig. Just nu har vi en liten diskussion!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Det är underbart att se att du har ett så gott förhållande till din trädgård! Ett pyttetips: kapa inte askpinnarna. Ringbarka dem så att de verkligen lider och slutligen dör. Kapar du dem ger du dem bara livsviljan att överleva.

Som att köra över maskrosorna med gräsklipparen ...
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
harry73
yonna skrev:
Som att köra över maskrosorna med gräsklipparen ...
får man inte göra det? :surprised:
 
Det får man. Speciellt om man gillar maskrosor är det en toppenmetod för att få ännu flera.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
yonna skrev:
Det är underbart att se att du har ett så gott förhållande till din trädgård! Ett pyttetips: kapa inte askpinnarna. Ringbarka dem så att de verkligen lider och slutligen dör. Kapar du dem ger du dem bara livsviljan att överleva.

Som att köra över maskrosorna med gräsklipparen ...
Vi blir nog snart osams ska du se. Tack för tipset, ska ringbarka nästa stackare. Tur att jag inte har några maskrosor, annars hade jag kört över alla med klipparen :)
 
Mikael_L
Hmm, 25 aspar ska bort.
Tja, köp 25-100 st ecoplug

Var noga med att följa instruktionerna, t.ex. exakt borrdjup och när de används.
http://www.ecoplug.se/ecoplug/ecoplugg-sa-gor-man

Och du ligger rätt bra i tid nu, som jag förstått är det mest effektivt när träden börjar vakna till på våren.


Ringbarka är en inte alls lika säker metod.
Och även med ecoplug måste man hålla koll på att det ändå inte kommer upp nytt småsly. Det är svåravlivade rackare vissa lövträd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
Hammarfall skrev:
Tack för tipset, ska ringbarka nästa stackare.
Bara för att bli övertydlig - ge dig inte på att försöka ringbarka skotten som kommer upp för då kommer du att få sysselsättning så det räcker till döddagar. :D Är det i gräsmattan så ta dem med gräsklipparen helt enkelt. Visst kommer det snart upp nya, men inte i all evighet tack och lov, som med vissa andra växter.
 
Mycket värt att ha en plan som är gemensam med grannen.
Så inte rotsystemet kan tanka energi på hans sida samtidigt som du arbetar ihjäl dig med bekämpning på din sida.
 
Mikael_L skrev:
Hmm, 25 aspar ska bort.
Tja, köp 25-100 st ecoplug

Var noga med att följa instruktionerna, t.ex. exakt borrdjup och när de används.
[länk]

Och du ligger rätt bra i tid nu, som jag förstått är det mest effektivt när träden börjar vakna till på våren.


Ringbarka är en inte alls lika säker metod.
Och även med ecoplug måste man hålla koll på att det ändå inte kommer upp nytt småsly. Det är svåravlivade rackare vissa lövträd.
Ska överväga det, tack!

cpalm skrev:
Bara för att bli övertydlig - ge dig inte på att försöka ringbarka skotten som kommer upp för då kommer du att få sysselsättning så det räcker till döddagar. :D Är det i gräsmattan så ta dem med gräsklipparen helt enkelt. Visst kommer det snart upp nya, men inte i all evighet tack och lov, som med vissa andra växter.
De minsta ska jag inte ringbarka. Har ett par handledstjocka som ska få lite tortyr snart.

Räknenisse skrev:
Mycket värt att ha en plan som är gemensam med grannen.
Så inte rotsystemet kan tanka energi på hans sida samtidigt som du arbetar ihjäl dig med bekämpning på din sida.
Ska kolla lite med grannen. Han vill slippa alla löv. Det är asfalterat in på hans sida, och en bra bit bort. Därför vill jag få bort träden för att ha en häck. Inga utskott genom asfalten i alla fall :D Problemet är telekabeln, vågar ju inte rycka några rötter på hans sida.
 
Om häcken ska vara din, på din sida tomten, så bör den väl sättas så långt in att du kan komma åt o klippa den utan att beträda grannens mark? Alternativet är att ni kommer överens om att häcken är gemensam i tomtgränsen och var och en sköter sin sida av häcken.
 
Jag får vara på hans sida och sköta häcken utan några problem. Vill dock inte ha den för nära eftersom asparna är där, samtidigt vill jag "krympa" min tomt så lite som möjligt.

Nu återstår enbart återställning av tomten efter dränering, sen ska grävaren bland annat gräva dike till häcken.

Jag får chansa och hoppas att de tar sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.