BirgitS
D Dankerz skrev:
Nä vi har inte ändrat mycket i köket sedan sist eftersom vi varit till stor del väldigt nöjda med kökets utformning. nu funderade vi på att ta bort diskhon vid fönstret för att få mer arbetsyta, men det blir uppenbart inte bra, där tackar jag för era synpunkter.
Hur mycket kommer vedspisen att användas för matlagning normalt?
Om det är sällan så ha en mindre bänkyta bredvid den och sen kyl och frys, men placera allt annat längs ytterväggen, med ugnen i hörnet vid hallen, hällen en bit ifrån och diskhon framför fönstret. Det borde ge en bra arbetsyta på 120 cm emellan, där den behövs som mest.

Om du nu inte vill göra en ordentlig omarbetning av hela huset som har föreslagits.
 
Behöver man 20.9 m2 för pannrum och teknik, då är man inte ute efter enkelt/billigt är min tanke.
Ni har nån tanke kring detta utrymme där pengarna kommer rinna iväg istället?

bara spekulerar lite… :)
 
D Dankerz skrev:
Tack, har kollat med en trapptillverkare och de reagerade inte på för liten trappa trots min särskilda fråga om det är tillräckligt med utrymme avsatt för trappan...

Vi hade i det föregående huset trappan innanför entrédörren till vänster. men jag ville ha trappan längre in sedan början för att slippa gå genom hallen när man ska gå i trappan. Vi upplevde att vi fick förbättringar med att byta plats på trappa och badrum med tanke på att vi också fick in fönster till badrummet.
men det är helt klart ett dilemma ytan på övervåningen som blir runt trappan. kan någon komma med en kreativ idé om hur vi skulle kunna minska dö-ytan så tar vi emot den med öppna armar. Även murstocken/skorstenen ställer ju till det, för även om man flyttar trappan så återstår murstocken som en pelare mitt i rummet....
Ritning av en våning med möblemang, dimensioner och röda markeringar eller text, eventuellt ändringar eller kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade ni placerat trappan sådär istället så hade ni kunnat få till en vettigare planlösning i alla plan skulle jag säga.

En ytterst liten justering, men som gjort stor skillnad!
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Jag tycker fortfarande planlösningen känns långt från enkelt/smart/billigt, det går att nyttja ytorna extremt mycket bättre. Jag hittade en planritning som jag tycker påminner en del om er, men som är mycket enklare i utformningen. Även där är trappen placerad en bit in som er och skulle kunna gå att lägga till en källare under (och ev flytta ner tvättstugan om ni vill det).

[länk]
Mycket intressant planlösning du länkade, tack för den. ska se om jag kan få in något av de grejerna. samtidigt är det ju rätt likt som du säger....
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket kommer vedspisen att användas för matlagning normalt?
Om det är sällan så ha en mindre bänkyta bredvid den och sen kyl och frys, men placera allt annat längs ytterväggen, med ugnen i hörnet vid hallen, hällen en bit ifrån och diskhon framför fönstret. Det borde ge en bra arbetsyta på 120 cm emellan, där den behövs som mest.

Om du nu inte vill göra en ordentlig omarbetning av hela huset som har föreslagits.
Min tanke är att använda vedspisen så mycket som möjligt. planen är att ha en vattenmantlad och att detta ska användas som värmesystem till en ackumulatortank. när man ändå eldat i den tänker jag att man lika väl kan ställa kastrullerna på den. men sen vet jag inte hur verkligheten kommer att se ut.

vi ska pröva att ändra om köket så det blir mer L-format istället. får återkomma igen... tack för dina och allas synpunkter.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Behöver man 20.9 m2 för pannrum och teknik, då är man inte ute efter enkelt/billigt är min tanke.
Ni har nån tanke kring detta utrymme där pengarna kommer rinna iväg istället?

bara spekulerar lite… :)
Problemet med källaren är ju att den löper under hela huset. och det gör den för att marken vi ska bygga på passar för det. annars kommer vi få fylla upp för att huset ska hamna i vettig höjd....
har funderat på om man skulle göra källare under tex 2/3 av huset men jag tänker att det blir relativt billiga kvadrat i källaren eftersom att alternativet är att fylla upp och gjuta en till platta på ny nivå och det ska fixas å trixas med att dessa två sedan ska passa ihop. det är ingen enkel/billig lösning tänker jag.

men jag vet inte hur man skulle göra källaren mindre utan att göra huset mindre. och nu har vi fått ner huset ganska många kvadrat.... förrådsutrymmen behövs ju ändå alltid...
 
Nuså har vi gjort en ny och större omarbetning av huset. Ingen idé att beskriva i text. det syns bättre i bild:

Ritning av husplan, visar rum, mått, möblering, teknik- och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Källarvåning



Det är en planritning av en lägenhet med möbler, mått och areaangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Entréplan



Arkitektonisk planritning av en våning med möblerade rum och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


övervåning
 
Det blev betydligt bättre!
Inte helt färdigt ännu men bättre.
Fast jag förstår ännu inte vad ni skall ha tre stycken WC till......om ni inte har fler än fyra barn och inneboenda farmor....
 
H heimlaga skrev:
Det blev betydligt bättre!
Inte helt färdigt ännu men bättre.
Fast jag förstår ännu inte vad ni skall ha tre stycken WC till......om ni inte har fler än fyra barn och inneboenda farmor....
Nää men hur tusan ska man göra? groventrén vill vi ha toa å tvättmöjlighet när man kommer utifrån. entréplan är man ålagd och övervåningen när man ska upp å kissa själv eller med barn på natten....

vad är det mer som du inte anser färdigt? utveckla gärna!
å tack för dina synpunkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.