galitolo skrev:
Hej alla.

Vi valde en öppen planlösning - ingen vägg mellan kök och vardagsrum i vårt hus som kommer att byggas klart till hösten. Vi kan fortfarande ändra oss. Vad har ni för dåliga erfarenheter av en öppenplanlösning ?
Det är inte helt lätt att svara kortfattat på den frågan, jag tror iof att det mycket beror på hur stort huset totalt sett är, det jag menar är, finns det någon yta (förutom sovrum) där det är möjligt att "dra sig tillbaka" utan att för den delen gå och lägga sig på sängen??
Det är trevligt med öppen planlösning, nota bene, mellan kök och v-rum, INTE mellan kök/v-rum och hall.
Varför man, sittandes vid köksbordet eller i TV-soffan måste känna och se allt ifrån drag,slask, ytterkläder, alla barnens lek och sportgrejor osv. övergår helt mitt förstånd (numera kan tilläggas ;)).
Dock tycker jag att v-rummet i det fallet blir ett utmärkt allrum med TV, video, barnens lekar och medföljande leksaker och gärna då i total symbios med köket, det är helt perfekt spec. om man har barn som ju alltid är med där man själv är.
MEN det jag saknade oerhört i förra huset, som inte var stort nog att tillåta några extra rum förutom sovrum, var ett ställe kalla det v-rum eller vad du vill där man som vuxen kan få läsa en bok, lyssna på musik, prata ostört osv.
Detta utrymme saknade jag aldrig innan vi  fick barnen för då var det så i det kombinerade v-rum/köket ;)
Nu har vi valt en lösning där köket (ca. 25 m2) och v-rummet(ca. 27 m2) är åtskilda av hallen, med rejäl klädkammare i, nära men ändå inte helt tillsammans, har dessutom ett separat TV-rum på nedervåningen och ett allrum på övervåningen vilket gör att hela familjen har tillräckligt med plats att göra aktiviteter tillsammans i köket samt att barnen kan se på TV/video på båda planen och jag och min man kan faktiskt sätta oss och läsa eller prata/lyssna på musik i ett rum UTAN TV.
"Summa summarum" är huset tillräckligt stort/bara vuxna i familjen, enligt mig helt OK med totalöppen planlösning i annat fall(läs vårt) tycker vi att det är skönt med en liten "reträttplats" ;)
MVH/Christina.

PS: Därmed inte sagt att jag förordar en "stängd" planlösning, ljust och luftigt ska det vara och helst genomsikt åt alla väderstreck men det kan man åstadkomma ändå utan att nästan hela huset är ett enda stort rum, men till sist, bägge varianterna är ju lika rätt, enbart en smaksak/DS.
 
Jag måste kommentera det som är min nuvarande arbetsplats i vårt hus: Tvättstugan. När jag hänger tvätt så saknar jag en liten bänk där jag kan vika ihop kläderna på, och tvättbänken räcker inte riktigt till för det. Jag anar att du i groventrén tänkt dig att hänga en massa kläder och annat, men lek med tanken på att flytta ut den bullriga värmepumpen och garderoben till utrymmet precis vid groventrédörren.

Där VP:n och garderoben står nu kan du i stället ha en 1200 arbetsbänk och överskåp. Det skulle också gå att ställa en liten mangel på den bänken. Och var ska du ha strykbrädan? Jag har upptäckt att det är en väldig fördel att alltid kunna ha en strykbräda uppfälld.

Alternativt kanske ställa torkskåpet i hörnan där städskåpet står i dag och ersätta städskåpet med en arbetsbänk och överskåp? Dammsugaren kan du väl ha... ja... nån annanstans... Vår dammsamlare står i en klädkammare. Allting består av en massa kompromisser...
 
Jag skulle slopa groventrén helt. Antingen går man in genom garaget, eller i huvudentrén. Groventrén är ändå så liten och trång, att ni inte får plats med några hockeytrunkar eller gummistövlar eller blöta overaller där. Slopar ni den får ni samtidigt större tvättstuga och kan få till en riktig arbetsplats där, precis som BoD säger. En stor bänk att vika tvätt på är mycket bra, plus en bänk/hylla att lägga de vikta kläderna på: en hög för varje familjemedlem.

Skulle också flytta fram frysen i hörnet mellan kök/tvättstuga/garage, och kylen bredvid den. Ni kan istället ha skåp (vitrinskåp?) där ni nu satt kyl/frys.

Hänga om toalettdörrarna, ja. Eventuellt slopa gäst WC. Att man har två badrum i hus med flera våningar, förstår jag. Men i ett litet enplanshus?

Tycker det är bra att ni inte har badrumsfönster på båda sidorna om huvudentrén. Det kan se lite tillknäppt ut att mötas av ogenomsynliga ruggliga WC-fönster när man kommer till huset. Bra med (stort) separat kapprum, tycker jag! Och om ni ändå har det, behöver ni ingen hatthylla i entréhallen, och då kan ni centrera ytterdörren och få plats med sidofönster. Hallen blir då ljusare vilket även korridoren i mitten av huset torde vinna på.

Bra med mycket hela väggar i vardagsrummet, som man kan möblera mot, speciellt om ni har många bokhyllor... Men är inte matplatsen i köket i största laget? Om ni inte redan gjort det: mät era köksmöbler och se hur stor plats de tar med stolarna utdragna...

Fundera på fönsterplaceringen i sovrummen som vetter mot framsidan. Var kan man ställa en säng? Vill ni ha fönstret "halvvägs" över sängen eller skrivbordet? I ett sovrum gör det inget om fönstret inte sitter mitt på väggen och från utsidan syns det ändå inte.

Vänliga hälsningar, Lilla Vargen :D
 
jag tycker att det var en jättetrevlig villa ni har ritat
men naturligtvis måste även jag anmärka på något...hehe
jag tycker definitivt att ni ska behålla den stora matplatsen, det är alltid skönt med gott om utrymme där
sen tycker jag själv att det är bra att man från köket kan se om det "kommer någon"
svårt att veta då man inte vet hur uppfarten är vänd mot huset, men då köket är vänt från entren så slog mig detta

summa summarum:
smaken är som baken
om DU/NI gillar det så kör på det!!
lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.