Hej!

Har skissat lite på en planlösning och det hade varit kul att höra andras synpunkter. Det är så lätt att missa något.
Det finns inga mått utsatta på skissen, men boytan är 140 m2.
Vardagsrum och kök ligger i väst eftersom det blir ganska fin utsikt åt det hållet. Åt öster är det skog strax utanför tomten.
Vi är 2 vuxna och 2 barn.

Ta gärna en titt och tyck till!
http://hem.passagen.se/svle5401

Idapi
 
Tycker det ser bra ut men personligen så gillar inte jag att få en vägg i pannan när jag går in i ett hus....Är det vardagsrum framför entréen? Går det inte att öppna upp in där, för huset är ju ganska "stängt".
Vanligtvis gillar jag inte öppna planlösningar men här skulle det nog behövas öppnas upp lite in till både kök och vardagsrum. Annars tycker jag det verkar som om ni utnyttjat ytorna väl :) men personligen skulle jag nog inte välja att ha det så, känns lite rörigt, troligtvis pga att det är stängt in till vardagsrum och kök, för många väggar och för lite överblick. :surprised:

Sen tänkte jag på det lilla rummet längst till höger på skissen, vad ska ni ha där? Det vore ju perfekt för garderob! Eller att ni har garderoben i andra änden av rummet så ni kan utnyttja västersolen och dörren ut i trädgården... :)

Det var lite av mina spontana tankar ;D
 
Håller med föregående talare lite.
Öppna upp vardagsrummet med en 1500 öppning och ett valv.
Ni får ett stort och fint kök och ett stort vardagsrum.
Det enda som stör lite är vinkeln på väggen med öppningen till vardagsrummet. Det är väl samma vinkel som motstående vägg med dörr till det stora badrummet? Vinkeln får utrymmet med ingången till köket att verka lite triangelformad på nåt vis...om du förstår vad jag menar.
Kanske bara jag som tycker det!?

Jag tycker att du har fått till det bra i helhet!


// Erik
 
Tack för era synpunkter!

Ja, det är vardagsrummet rakt framför entrén.
Vi byggde vårt nuvarande hus 1989, och det har en öppen planlösning mellan vardagsrum och kök. Vi tycker inte alls om det, och det är därför vi vill stänga mellan rummen.
Rummet längst till höger innanför garaget är tänkt som förråd.
Ingången utifrån till tvättstugan är tänkt som en grovingång.

//Idapi

 
Tycker att Ni har lyckats bra med Er planlösning, har också i vårt förra hus haft väldigt öppen planlösning och har nu i det nya valt bort det!!
Jag skulle personligen inte sakna en stor öppning/valv från hall till v-rum, tycker inte det är så kul att från både v-rum och kök ha sån direktkontakt med hallen spec. inte om man har småbarn, då det ofta är både stökigt, blött och en väldig trafik där ;)
Det jag däremot skulle sakna mycket och som jag tycker vore synd att inte utnyttja är genomsikten ut via v-rumsfönstren spec. om det är fin utsikt ditåt, en idé är att ta upp en ganska rejäl rund öppning med eller utan glas typ runt fönster så att man när man stiger in i hallen ser utsikten "framåt" utan att för den delen behöva höra och se allt annat.
Tycker annars det ser bra och trivsamt ut, "triangeln" tycker jag inte heller stör, allt behöver inte vara vinkelrätt, möjligen skulle jag göra "triangelöppningen" lite större dvs. lite kortare mellanvägg mellan kök och v-rum.
MVH och lycka till med planeringen(visst är det kul?!)/Christina.

PS: Är det ett rum eller en klädkammare precis till vänster om ytterdörren?/DS.
 
Känns lite overkill med 2 fönster i förrådet.

Lite mer gaderober, det kan man aldrig få för mycket av...

Sedan tycker jag lite synd om personen som får sitt rum vägg i vägg med tvättstugan. Det låter en hel del när tvättmaskinen körs.
 
Min tanke är "Varför endast en dusch?"
Tycker att extratoan ser väldigt smal ut. Man går rakt in i handfatet.
Annars håller jag med om ovanstående kommentarer.
 
Först vill jag säga: vad kul att ni lade ut planlösningen :D
Mina egna funderingar: Är det fin utsikt från vardagsrummet så skulle det vara trevligt att komma in i en hall med t.ex valv till vardagsrummet (alltså bort med korridoren och väggen) och se utsikten tidigt. Varför inte låta vardagsrummet bli större om ni tar bort (den mörka o oanvända?) korridoren. Låta vardagsrummet sluta vid en ev. hall?
Kanske istället ha valv mot köket och bara en passage, istället för nu två breve varandra mellan kök o vardagsrum?

Sovrummet breve köket skulle gärna ha en stor dörr till köket så man kan se ut via köket. Fast då får rummet två dörrar. Inte bra!?

Sen är det bara smart med en liten toalett. Att ha i "reserv" så man slipper köa på morgonen eller när man har gäster etc.
 
Hej!
En tanke ..... dom som haft öppna planlösningar ändrar det till annat .... är det en klocka som ringer hos nybyggarna?
gaia
 
Ehhh......näe.....? ;)
 
fin planlösning ni funderat ut.
Du har fått bra support från andra angående många saker, men min fundering är rummet bredvid tvättstugan. Det blir bara 2 väggar att möblera på, kanske inte så bra enligt min mening.
Skulle nog också ha två duschar som tidigare nämnts.
Och som jag förstår det...så har ni groventre och finentre...klädkammare till vänster om finentren? Undrar bara varför just där...
Personligen skulle jag nog inte heller ha vägg mellan kök och vardagsrum. Kanske minska väggen?
Köket och matplatsen är kanon tycker jag. jag gillar arbetskök.
 
Såhär tycker jag; Byt plats med klk och gästtoan. Öka ev ut klk något men se till att få plats med en dusch till. Två duschar tycker jag är bra. Dessutom tycker jag att det är är viktigare med fönster på toan än klk. Ni slipper då också gå igenom hallen för att utifrån komma till en toa, vilket kan vara bra i nödläge så att säga.
 
Själv kan jag inte få nog av öppna planlösningar och skulle tagit bort väggen mellan hallen och vardagsrummet och väggen mellan vardagsrummet och köket. Absolut inga valv heller.
Om det är master bed som är längst till höger så skulle jag inte vilja ha tvättstugan där den är. Om det är ett förråd på längst upp till höger förstår jag inte behovet av dörren.
Byt plats på förrådet och sovrummet på höger sida av bilden så kan ni njuta av västersolen även från sängen.

mvh
/Besserwissriga David
 
Kul idé att lägga ut en plan och få den kommenterad. Ska nog göra samma sak när jag har fått ihop nåt. Det finns verkligen en hel del kunskap samlad här.
Har inte funderat på enplanskåk själv, men ett par snabba kommentarer är att jag också också tycker det känns lite instängt och att tvättstugan kanske borde vara lite större (särskilt om ni planerar blöjbyten där och/eller ska tvätta matchtröjor åt hela fotbollslaget..).
 
Hej alla.

Vi valde en öppen planlösning - ingen vägg mellan kök och vardagsrum i vårt hus som kommer att byggas klart till hösten. Vi kan fortfarande ändra oss. Vad har ni för dåliga erfarenheter av en öppenplanlösning ?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.