Lite update med Både 2D o 3D ritningar. och inspirations bilden från Hemnet. Blir tacksam för tips.
1. Har flyttat badrum+tvätt i stora badrummet. Flyttat micro och ugn från badrumsvägg till innen i kökets möbler att skapa yta.
2. Liten toa med handfat + Varmvattenberedare. Plus en liten skoljplast där barnet kan komma igenom dörren från trädgärd och tvätta sig.
3. Rummet innan liten toa har en 60 garderob ena sidan och andra sidan en 30 vägghylla.

2D arkitektritning av ett hus med mått, inkluderar badrum, tvättstuga, kök och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett hem med tydliga planlösningar för badrum, kök och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt badrum med frittstående badkar, tvättmaskin, toalett, och handfat med vita och gråa kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
A Ahm.s skrev:
2. Liten toa med handfat + Varmvattenberedare. Plus en liten skoljplast där barnet kan komma igenom dörren från trädgärd och tvätta sig.
Om det ska fungera som ingång finns väl risk för att man överraskar någon som sitter på toan där.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det ska fungera som ingång finns väl risk för att man överraskar någon som sitter på toan där.
Det finns risk men vi tänkte mest om barn så de kan komma in o tvätt i den lilla toa när de behöver.
Om vi tar bort den utedörren från den liten toa, ser hela planlösningen optimal ut ? Blir tacksam för tips för vi verkligen behöver hjälp.. ha det bra.
 
BirgitS
Om ni tycker att det är bra med en ingång till en toa så ska ni förstås ha det. Man ska bara vara medveten om nackdelen.

Tycker ni nu att köket är tillräckligt stort?
Det är ju det som har blivit mindre för att bad och WC ska bli större.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker ni nu att köket är tillräckligt stort?
Det är ju det som har blivit mindre för att bad och WC ska bli större.
Vi vet köket är trångt men om vi vill göra större kök vi behöver riva en helväg, göra om EL, göra om Avlopp o en hel del. Tidsmässigt o Pengarmässigt är det ett stor val så vi gör den kompromissen. Vi kan leva med det och har även mindre kök i ett 125 kvm hus. Kanske ytamässigt är det lite men skåp och lådormässigt finns det gott om. Den köksö ska förvara en hel del.

Vi ska ta bort lilla toa dörren.
 
BirgitS
Om ni tar bort den där lilla sköljplatsen också så skulle jag flytta toastolen till mittemot VVB så att det inte blir så trångt framför dörren. Kanske flytta handfatet till höger eftersom dörren dit nog bör vara osymmetrisk placerad på väggen eftersom det är djupare förvaring på högersidan.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Gjorde lite ändring nu. Behållit VVB i vänster sida att flytta mindre vattenrör o flyttade toa i den lilla vänster, den är 70x70 och hoppas det passar en toa i den yta ? Jag kan minska längden av den toaa rummet nu och lägga de yta i gardroberna.

Vad tycker ni om badrummet med tvätt ? Behöver jag ändra något ? tackar.
Ritning av ett badrumsrenoveringsprojekt med måtten och placering av VVB, toalett, och tvättmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra alternativ är som följande:
Planritning av badrum med tvättstuga, inkluderar dusch, badkar, tvättställ, toalett och varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:

Bästa svaret

BirgitS
70 cm är smalt för en toa, det blir svårt att komma åt att städa på sidorna och det är risk för att vissa slår knä, armbåge eller axel i väggen. Går det inte att göra en bredare nisch?
Det finns ju plats för det i badrummet?
80 cm är fullt tillräckligt men även 75 blir en förbättring.

Apropå badrummet så kan det kanske vara bra att byta plats på handfat och tvättmaskin eftersom handfatet inte är lika djupt så då blir det mindre trångt mot väggen till höger. Under förutsättning att det då blir tillräckligt brett för att det ska gå att få in och ut tvättmaskinen när den behöver bytas ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
70 cm är smalt för en toa, det blir svårt att komma åt att städa på sidorna och det är risk för att vissa slår knä, armbåge eller axel i väggen. Går det inte att göra en bredare nisch?
Det finns ju plats för det i badrummet?
80 cm är fullt tillräckligt men även 75 blir en förbättring.

Apropå badrummet så kan det kanske vara bra att byta plats på handfat och tvättmaskin eftersom handfatet inte är lika djupt så då blir det mindre trångt mot väggen till höger. Under förutsättning att det då blir tillräckligt brett för att det ska gå att få in och ut tvättmaskinen när den behöver bytas ut.
Hoppas att det blir FINAL Nu :) ..Den lilla toa har vi tillräckligt plats för toa och annat. I stora badrummet handfatet är först när man kommer in och den har mindre djup så finns plats till höger att röra. Har lagt en handdukstork/torkställ i höger om badkaret. Tack snälla för all tips. Lagt både 2D och 3D bilder.
2D-planritning av ett badrum med mått, inkluderande toalett, dusch, badkar och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av ett badrum med plats för toalett, handfat och badkar samt en handdukstork till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det blir troligen bra det där.

Om toan i stora badrummet vrids 90 grader, hur långt blir det då mellan toastolen och handfatet resp. tvättmaskinen?
Känns ju lite naturligare att ha toan på det sättet men det behöver ju vara lite tomrum framför också.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Nu börjar det se riktigt bra ut.
Handdukstork i fotändan av badkaret funkar väldigt bra, det har pappa.
Eventuellt kan du ha en bakom dörren också, inte så dumt med tanke på att du har tvättmaskinen där.
Vi har kombinerat badrum och tvättstuga och det är alltid fullt av tvätt när man ska hänga upp badhandduken!
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir troligen bra det där.

Om toan i stora badrummet vrids 90 grader, hur långt blir det då mellan toastolen och handfatet resp. tvättmaskinen?
Känns ju lite naturligare att ha toan på det sättet men det behöver ju vara lite tomrum framför också.
Det blir 60 cm mellan cirka. Om jag räknar blir det så - Tvättmaskin 65 cm + toa 70 cm - total yta 1950 cm = 60 cm. Fördel att montera Toa'n som jag min sista ritning är att jag behöver inte bila extra för toa avlop. Idag finns duschen där så jag kan använda samma 110 cm avloppen, till toa'n. Eller tänker jag fel ?

Ritning av badrum med måttangivelser, inkluderar toalett, tvättmaskin och duschplaceringsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Duschar brukar inte ha avlopp som är 110 cm.

Jag kan inte bedöma om 60 cm är tillräckligt utan ni bör nog kolla hur det känns med det avståndet i det nuvarande badrummet. Mot handfatet blir det ju mer väl?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Duschar brukar inte ha avlopp som är 110 cm.
Jag kan inte bedöma om 60 cm är tillräckligt utan ni bör nog kolla hur det känns med det avståndet i det nuvarande badrummet. Mot handfatet blir det ju mer väl?
Tack, det är troligen 75 cm. Så ska vi bila en 115 mm hål för toa'n och den röret ska kopplas med den dusch avlop 75 mm ? Funkar det så ? Självklart en VVS'are ska göra det men vill veta det innan hjälper oss att rita rätt i af :) !!
 
BirgitS
Jag föreslår att du ställer en sån teknisk fråga i ett annat underforum, jag har för mig att det finns ett som heter Vatten & avlopp eller något liknande. Detta för att det ska uppmärksammas av just de som kan något om det, har du tur så kan en rörmokare svara.

Men jag gissar att toaavloppet ska vara 110 cm (eller mer) hela vägen för att man inte ska riskera stopp i onödan.

Jag kommer inte längre ihåg hur ert badrum är planerat idag. När gjordes de nuvarande avloppsrören?
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.