L Liljekonvalj skrev:
Om du vill ha ett väldigt stort hus (2 stora kök/vardagsrum, var och en större än många lägenheter) tycker jag att badrummen är underdimensionerade.

Ska barnfamilj bo i huset någon gång kan det vara bra med iaf tre sovrum på något av våningsplanen.

Våningsplanen behöver inte ha samma form, man kan ju dra in väggar här och var.

Uteplatsen på övervåningen kommer kanske skugga den på nb.
Till att börja med, tack för din feedback, uppskattas!
L Liljekonvalj skrev:
Om du vill ha ett väldigt stort hus (2 stora kök/vardagsrum, var och en större än många lägenheter) tycker jag att badrummen är underdimensionerade.
Mitt badrum i nuvarande lägenhet(100kvm) är ca.180x360 men där är tvättmaskin/torktumlare/torkställning i samma rum.
Tycker badrummet på plan1 är onödigt stort men visst, i ett hus är det trevligt med lite "luftighet".
Ett skötbord t.ex. får gott och väl plats mot yttervägg.
Vad är det mer som ska få plats? :)

L Liljekonvalj skrev:
Ska barnfamilj bo i huset någon gång kan det vara bra med iaf tre sovrum på något av våningsplanen.
Våningsplanen behöver inte ha samma form, man kan ju dra in väggar här och var.
Om det är mindre barn borde familjen kunna dela av till fler rum ganska enkelt tänker jag.
Antingen genom att minska förrådet och göra två små rum, ta bort köket nere och göra sovrum.
Med över 70kvm vardagsrum/kök så borde ett sovrum till gå att lösa.
Översiktsplan av ett våningsplan med rum och möbler, inklusive altan på 40.35 kvm och teknikutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Liljekonvalj skrev:
Uteplatsen på övervåningen kommer kanske skugga den på nb.
Har tänkt på skuggan från balkongen för rummen på plan1.
Finns det något bra riktmärke för om så blir fallet?
Jag är inte helt låst på vädersträck ännu men har en granne i nästan samma nivå åt öster så dit vill jag helst inte ha de största glaspartierna.
Tanken är att ställa ett spabad på altanen och då är det ju trevligt om det innerhörnet är bort från grannen.
Sommarstugan till nordväst ligger flera meter lägre så från den är ingen insyn.
Jag tänker att balkongen snarast ger lite regnskydd(eventuellt någon form av tak i balkonggolvet så vattnet inte rinner genom) så jag kan ha skjutdörrarna öppna även om det regnar lite smått. :)
 
M MetteKson skrev:
Spännande med första huset! :)
Verkligen! :D Efter tidigare renoveringar är jag väldigt sugen att börja med något som är rakt. :crysmile:
M MetteKson skrev:
Några frågor; Hur långt har du kommit i avstyckningsprocessen? Hur stor kommer fastigheten att bli? Kommer fastighetsgräns sammanfalla med strandskyddslinjen? Har du sökt ett förhandsbesked (FB) hos kommunen där de utrett om platsen är lämplig för byggnation? FB är en lokaliseringsprövning, dvs en bedömning görs av platsens lämplighet utifrån olika kriterier. De tittar på VA, el, tillfartsvägar, naturvärden på platsen mm mm. Lantmäteriet brukar kräva att ett förhandsbesked finns innan de gör en avstyckning.
Jag ska få mark av en släkting. Har pratat med kommunen vid flera tillfällen och första placeringarna med havsutsikt var strandskyddade. Kommunens strandskyddshandläggare rekommenderade då en plats som jag sökte förhandsbesked på. Efter mycket jobb med att lösa avlopp, vatten, infart och samtal med grannar så kom kommunen fram till att platsen de föreslagit var en del av gammal detaljplan och just där var det markerat som natur.
Nu har jag lärt mig mycket på tiden jag haft kontakt med kommunen och läst här på BH.
Denna plats har inte en strimma havsutsikt men det är knäpptyst och det är berg(känns naturligt att bygga på fast underlag :) ).
Får jag inte bygga här vet jag inte om det blir något hus alls.
Läst här på BH att det kan vara större chans om man lämnar in ett bygglov där allt är färdigt till kommunen snarare än ett förhandsbesked där man lite, nästan slentrianmässigt, frågar om man får lov att bygga.
Vill minnas någon även blev omkörd i en kommunal tomtkö då den på platsen bakom var så långt fram i sin process med sitt husbygge.
Jag hoppas så är fallet för mig, att kommunen ser att jag är seriös med att bygga om jag kommer in med komplett bygglov inkl. ritningar, plan för avlopp, vatten, infart m.m. och godkänner.
Vill börja fälla träd, göra väg och spränga i vinter så jag kan gjuta platta till våren #optimist

M MetteKson skrev:
Sen är alltid kul att bolla idéer kring utformning, och på forumet kan du få många tips.
Arkitekt och byggnadsingenjörer kan också vara värda att anlita.
Tänkte att jag gör de stora dragen nu med input från all den erfarenhet som ni på BH har.
Sedan tänkte jag ta hjälp av en arkitekt för sista finjusteringen och hjälp med bygglovshandlingar.
Vill tro att flera personer med frågeställningar på BH är bättre än en ensam arkitekt. :)

M MetteKson skrev:
Jag är lite nyfiken på den yttre utformningen, material, kulörer, stil? Har du några idéer kring det? Lutar tomten mycket? Har du tänkt något kring att bygga i etage eller etapper istället för på en platta?
Material har jag också lite funderingar över.
Läst projekttrådar om hus i ytong. Väldigt lockande med underhållsfritt samt att stapla block är enklare ensam än att resa regelväggar. Samtidigt har jag aldrig handskats med ytong så är lite tveksam att börja med något helt nytt i ett så stort projekt som ett hus. Det är även svårare att ändra i planlösning i efterhand.
Funderar på om garaget ska bli ytong eller annat stenmaterial då det bara är fyra väggar med väldigt få öppningar samt större risk för fukt och varierande temperatur.

Etage vill jag undvika både att jag gillar lättskötta ytor, mer lättmöblerat, lättare att byta planlösning, robotdammsugaren kan ströva fritt.
Samt att det blir lättare att bygga plant.
Egentligen borde jag inte ha vinkel men då huset ligger vindutsatt vill jag ha ett hörne med lä samt att ljusinsläppet och utsikten 180grader lockar.

Tomten lutar inte så mycket men det finns skrevor på 2m i berget. Tänker att om jag spränger ca.50cm så kommer grunden hamna nästan i höjd med berget och materialet får fylla skrevorna.

Om det blir trä så tänker jag ganska klassisk stil för att lättare få igenom bygglov.
Vitt(klassiskt på kusten) eller grått för att smälta in lite i berget.

Någon form av avgränsare på utsidan mellan våningarna för att huset inte ska se så högt ut.
 
BirgitS
T TCG skrev:
Tänkte att jag gör de stora dragen nu med input från all den erfarenhet som ni på BH har.
Sedan tänkte jag ta hjälp av en arkitekt för sista finjusteringen och hjälp med bygglovshandlingar.
Vill tro att flera personer med frågeställningar på BH är bättre än en ensam arkitekt.
Efter att ha följt många trådar som din så tycker jag tvärtom, arkitekter (SAR) som ser en tomt i verkligheten och har erfarenhet av tusentals hus har mycket större möjligheter att få de stora dragen bra medan här i forumet så blir det mest detaljjusteringar.
 
  • Gilla
makhno_ och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Efter att ha följt många trådar som din så tycker jag tvärtom, arkitekter (SAR) som ser en tomt i verkligheten och har erfarenhet av tusentals hus har mycket större möjligheter att få de stora dragen bra medan här i forumet så blir det mest detaljjusteringar.
Detta är helt sant! Arkitekter är väldigt billiga i förhållande till de pengar man kan spara. Varje kvadratmeter överyta kostar mycket mycket pengar. Kan en arkitekt spara in så lite som 5 kvadratmeter har du redan där sparat pengar. Genom att ge en arkitekt en detaljerad kravspecifkation och lite mjukare målbilder så kan en bra arkitekt snabbt och enkelt hjälpa dig. Det är otroligt lätt att som hemmaritare snöa in på fixa idéer och fördyrande planlösningar som resulterar i dåligt andrahandsvärde och sämre livskvalitet.

Problemet med att ta hjälp på forumet är att ytterst få här har tid, lust eller kompetens att tänka utanför de ramar du satt upp genom din första planlösning. Sen finns det otroligt mycket kunskap och praktiskt tänkande och erfarenhet här, men att omvandla en lista med önskemål till ett effektivt boende till rätt pris är en yrkeskunskap, som i min erfarenhet är värd att betala för. Anlitar man ett nystartat arkitektkontor kommer man dessutom billigt undan och får en flexibel process.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.