wildeside
SysterNett SysterNett skrev:
Men fönsterna då? Det ser ut att vara väldigt få och små fönster? Tänk även på symmetrin utifrån.
Jo jag vet har inte lagt så mycket energi på fönster ännu eftersom planlösningen har ändrats ett antal gånger,
men jag ska ta tag i det med.
 
Martin_B
Nu börjar planlösningarna att likna något.
Ang. dörr direkt in till tvättrum, så behöver man ju inte sätta något där vid bygget, men är klokt att förbereda för det i stommen så man har avväxling på rätt ställe, reglar på rätt ställe för vanlig 10x21 dörr, men att man spikar dit en regel mitt i dörröppningen för att bygga igen den "tillfälligt". Man kan sedan ta bort den regeln när som helst för att kunna montera en dörr, vid behov.
 
  • Gilla
  • Haha
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Nu börjar planlösningarna att likna något.
Ang. dörr direkt in till tvättrum, så behöver man ju inte sätta något där vid bygget, men är klokt att förbereda för det i stommen så man har avväxling på rätt ställe, reglar på rätt ställe för vanlig 10x21 dörr, men att man spikar dit en regel mitt i dörröppningen för att bygga igen den "tillfälligt". Man kan sedan ta bort den regeln när som helst för att kunna montera en dörr, vid behov.
Och då ansöka om nytt bygglov för fasadändring ;)
 
För att återknyta till en sån där jobbig fråga som du inte vill ha - hur ligger väderstrecken? Tänker främst på sovrummet, man brukar försöka undvika att ha det i söder/väst eftersom det lätt blir för varmt när man skall sova då. Kan ju lösas med både gardiner eller ventilation men alltid klokt att fundera innan.

Sista ritningen; Om du ångrar dig om klk så kan du ta bort den men behålla väggen mot hallen. Sen flytta hela köket längre åt vänster. Kvar blir en tom yta i nedre hörnet. Smäck in massor med fönster mot den fina utsikten och ställ dit en fåtölj för läppjande på ett glas vin/whiskey/konjak/annat gott medan tankarna vandrar.
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
Fadai
Nu har du fått 100? olika förslag på planlösning, men ett helt annat förslag kommer här: Anlita en arkitekt! Det är värt pengarna, och hen kan göra det mesta möjliga av läget och m2-erna.
 
wildeside wildeside skrev:
Blir svårt eftersom det är 1,5 plans hus, man får liksom krypa upp i slutet.
Annars en jätte bra ide!
attans, tänkte inte på det. beror förvisso på vilket håll du sätter takstolarna på, men det kanske ser konstigt ut att ha dem i den riktningen
 
Martin_B
Martin_B Martin_B skrev:
Nu börjar planlösningarna att likna något.
Ang. dörr direkt in till tvättrum, så behöver man ju inte sätta något där vid bygget, men är klokt att förbereda för det i stommen så man har avväxling på rätt ställe, reglar på rätt ställe för vanlig 10x21 dörr, men att man spikar dit en regel mitt i dörröppningen för att bygga igen den "tillfälligt". Man kan sedan ta bort den regeln när som helst för att kunna montera en dörr, vid behov.
@Fadai något som är roligt eller? :)
 
Martin_B
SysterNett SysterNett skrev:
Och då ansöka om nytt bygglov för fasadändring ;)
Ja, vid behov, så ja..

Likväl som att man egentligen skall söka bygglov när man målar om huset i en kulör som gör att byggnadens karaktär ändras väsentligt, något som ju händer att folk gör.
 
Martin_B
Fadai Fadai skrev:
Nu har du fått 100? olika förslag på planlösning, men ett helt annat förslag kommer här: Anlita en arkitekt! Det är värt pengarna, och hen kan göra det mesta möjliga av läget och m2-erna.
Det är klart att om man inte har förmågan att planera sitt eget hus så att det blir optimalt för en själv samtidigt som det möter alla krav, så kan det ju vara tvunget med arkitekt.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
Dalbotant Dalbotös skrev:
För att återknyta till en sån där jobbig fråga som du inte vill ha - hur ligger väderstrecken? Tänker främst på sovrummet, man brukar försöka undvika att ha det i söder/väst eftersom det lätt blir för varmt när man skall sova då. Kan ju lösas med både gardiner eller ventilation men alltid klokt att fundera innan.
Sista ritningen; Om du ångrar dig om klk så kan du ta bort den men behålla väggen mot hallen. Sen flytta hela köket längre åt vänster. Kvar blir en tom yta i nedre hörnet. Smäck in massor med fönster mot den fina utsikten och ställ dit en fåtölj för läppjande på ett glas vin/whiskey/konjak/annat gott medan tankarna vandrar.
Dalbotant Dalbotös skrev:
För att återknyta till en sån där jobbig fråga som du inte vill ha - hur ligger väderstrecken? Tänker främst på sovrummet, man brukar försöka undvika att ha det i söder/väst eftersom det lätt blir för varmt när man skall sova då. Kan ju lösas med både gardiner eller ventilation men alltid klokt att fundera innan.
Sista ritningen; Om du ångrar dig om klk så kan du ta bort den men behålla väggen mot hallen. Sen flytta hela köket längre åt vänster. Kvar blir en tom yta i nedre hörnet. Smäck in massor med fönster mot den fina utsikten och ställ dit en fåtölj för läppjande på ett glas vin/whiskey/konjak/annat gott medan tankarna vandrar.
Sovrummet är planerat mot nordnordost och det är berg och skog så solen kommer inte att kunna lysa in i sovrummet.
Solen kommer åt att lysa på altanen från kl 11 tills den går ner på kvällen så altanen ligger åt helt rätt hål.
Tanken är god men kan sitta på övervåningen och titta ut över nejden i gaveln mot sydsydväst som kommer att möbleras med ett par fåtöljer m.m. tror whiskey smakar lika bra där hoppas jag.:thinking:

Skiss av husplan med markerad altan mot syd och omgivande natur.
Det trodde du inte att jag skulle lägga ut en bild utan protest!
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
wildeside
Fadai Fadai skrev:
Nu har du fått 100? olika förslag på planlösning, men ett helt annat förslag kommer här: Anlita en arkitekt! Det är värt pengarna, och hen kan göra det mesta möjliga av läget och m2-erna.
Ja visst kan jag det.
Alternativ1:
Tar in en konsult för att sköta alla kontakter.
Jurist som sköter det juridiska.
Arkitekt 25000-50000 kr för att ta fram en planlösning som han tycker är bra, sen betalar jag 1200 kr/tim i 100 timmar till för att han ska ändra den så som jag vill ha den
Husföretag för ett hus
Markentreprenör, betongare snickare, målare, rörmokare, elektriker, ventilations tekniker m.fl för att bygga huset.
Sen kan jag luta mej tillbaks och ljuga o säga Jag byggde ett hus och är 2 miljoner fattigare har bara 2,5 miljoner i skulder
Alternativ2:
Jag gör så mycket jag kan själv.
Tar flyget till husleverantören för att diskutera planlösning, byggsätt och pris på plats
Sköter alla kontakter, ritar ritningarna, gör markjobben, bygger huset m.m.
Kan ändra mig om planlösningen rita om den och kontakta byggnads nämnden för ändring av bygglov.
Sedan kan jag luta mej tillbaks och ta mej en whisky och utan att ljuga säga jag byggde huset och bara vara 2 miljoner fattigare.
Tittar du lite noggrannare på första förslaget på planlösning och den sista så är det inte så jätte stor skillnad och om jag räknar så kommer jag inte ens upp till 25 st olika idéer om planlösningar på min hårddisk.

Men alla lever i sin värld, jag gör hellre ett jobb själv och får det som jag vill.
Andra kanske föredrar att betala för allt och förhoppningsvis får det som dom vill.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
wildeside
major_tom major_tom skrev:
attans, tänkte inte på det. beror förvisso på vilket håll du sätter takstolarna på, men det kanske ser konstigt ut att ha dem i den riktningen
Takstolarna kommer att ligga så att jag inte förstör utsikten i gaveln mot sydsydost och slipper att snön rasar ner på altanen!
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
Fadai
Du behöver inte jaga upp dig, det var bara ett förslag, bland många andra i tråden.
 
wildeside
Fadai Fadai skrev:
Du behöver inte jaga upp dig, det var bara ett förslag, bland många andra i tråden.
Nä jag jaga inte upp mej för det.
Tänkte bara svara dej om hur jag tänker och tycker.
Brukar väl vara normalt att man svara på inlägg i framför allt en tråd man har skapat.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Martin_B
wildeside wildeside skrev:
Brukar väl vara normalt att man svara på inlägg i framför allt en tråd man har skapat.
För de flesta ja, men inte för @Fadai :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.